sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מונחי מפתח בספר משלי ספרות החכמה מיוחדת לא רק בנושאים ובצורות ספרותיות , כפי שראינו לעיל , אלא גם באוצר המילים האופייניות לה . החוקר וייבריי קבע רשימה של מילים וצירופי מלים ( אגרון ) האופייניות ללשון החכמה המקראית . לאחרונה הושלמה הרשימה על ידי ל שצ ' ופק . ? מילים השייכות לאגרון החכמה ניכרות בתכונות הבאות : ו . מילים המופיעות רק בספר משלי , איוב ו / או קהלת , ואלה הן : ( הפועל ) "אלף " ( בבניינים קל ופיעל , ( חסר לב , עצל , תרזבלות , דברי חכמים , חדרי בטן , חרוץ , אשת כסילות , פרי פי איש , תכן לבות , ארך אפים , קר רוח , קצר אפים , קצר רוח , איש * חמה T " / חמות " ( ומונחים נפרדים לו : בעל חמה , T" T" גדל T : חמה , T" בעל T הנאום הדידקטי . זהו נאום הנאמר בלשון שירה והמשתרע על יחידות ספרותיות גדולות יותר . לכאן שייכים דברי החכמה המוגשמת בפרקים א ( כ-לג , ( ח ( א-לו ו ט ( א-ו ;( ואף נאום האם המזהיר נגד חברה רעה ( א , י-יט . ( הסיפור הדידקטי . זהו סיפור המסופר בגוף ראשון , והדגש בו הוא על הנסיון האישי . המספר מבקש ללמד לקח את שומעיו . עם דגם זה נמנה תיאור האשה הזרה המובילה את הנער לאבדון ( ז , ו-כג ) וכן הזיכרונות שמעלה החכם מימי נערותו , בהיותו קונה דעת מפי הוריו ( ד , א-ד ;( אף תיאור גורלו המר של העצל שייך לצורה ספרותית זו ( כד , ל-לד . ( כל הצורות הספרותיות , המכונות בשם "משל" בספרות החכמה , מבוססות על ניסיון חיים ומכילות מוסר השכל , הן נאמרות בלשון השירה ומעוצבות באמצעים סגנוניים אמנו תיים שמטרתם להקל על זיכרון השומע . אחד האמצעים הסגנוניים הבולטים בספר משלי הוא מבנה התקבולת . הפתגם נחלק על פי רוב לשתי צלעות המקבילות זו לזו . שלושה סוגי תקבולת בפתגם : תקבולת נרדפת , ניגודית ומשלימה . והרי כמה דוגמאות : . 1 תקבולת נרדפת ( שבה שתי צלעות הפסוק מביעות רעיון זהה : ( "ישמע חכם ויוסף לקח , ונבון תרזבלות יקנה" ( א , ה ; ראה גם ב , ב ; ג , א , יא , יג ועוד . 2 ;( תקבולת נ » גוד » ת ( שבה שתי צלעות הפסוק מביעות רעיון מנוגד : ( "כבוד חכמים ינחלו , וכסילים מךים לןלון " ( ג , לה ; ראה גם יד , א ; טו , א ועוד . 3 . ( תקבולת משלימה ( שבה שתי הצלעות משלימות זו את זו מבחינה תוכנית : ( "אל תתהלל ביום מרור , כי לא תדע מה ילד יום " ( כז , א ; ראה גם כח , כב ; כט , א ועוד . ( הפתגם בספר משלי : סגנון ודגמים . כדי להקל על הבנת הלומד ועל זיכרונו השתמשו החכמים באמצעי עזר שונים כמו : הדימוי , ההשוואה , היתרון , פירוט טור מספרי ושאלה רטורית . בהתאם לכך אפשר להבחין בספר משלי בסוגי פתגמים אחדים על פי הפירוט הבא : . 1 פתגם דימויי : פתגם הבא לדמות בין שני דברים בנוסח : א כמו ב , כמו ב כך א . דוגמאות : "כצרור אבן במךגמה , כן נותן לכסיל כבוד " ( כו , ח , ( "ככלב שב על קאו כסיל שוגה באולתו " ( כו , יא ; ראה גם י , כו ; כה , יג . 2 ? . ( פתגם של שוויון : פתגם המורה על שוויון בין שני דברים , אך שלא כסוג הקודם איננו מחברם באמצעות מילה המורה על דמיון ( כ או כמו , ( אלא מעמידם זה בצד זה : "נזם זהב באף חזיר אשה יפה וסרת טעם " ( יא , כב ;( "הדלת תסוב על ציךה , ועצל על מטתו " ( כו , טו ; ראה גם כה , כה . 3 ? . ( פתגם של יתרון : פתגם הבא להורות שתכונתו של נושא ההשוואה ( א ) יתרה ועולה על זו של המושווה אליו ( ב : ( "טוב רש הולך בתמו מעקש דרכים והוא עשיר " ( כח , ו ; ראה גם יז , א ; כב , א ; כז , ה ועוד . ( . 4 פתגם מספרי : פתגם המציג הקבלה בין שני מספרים בטור עולה . בצלע אחת של הפסוק יצוין מספר n ובצלע השנייה מספר , 1 + x תוך פירוט סדרה כלשהי של תופעות או עצמים שכלל מסוים חל עליהם . יש להניח כי פתגם זה נועד להקל על התלמיד את זכירת התופעות המפורטות בפתגם . לדוגמ אות ראה להלן ו , טז-יט ו-ל , טו . . 5 ? שאלה רטורית ( או פתגם האבסורד : ( דגם זה בא להצביע על תופעה פרדוקסלית , המנוגדת לסדר הנכון או המביעה עובדה הידועה לכל . לדוגמה , תמה החכם שדווקא בידי הכסיל , החסר תבונה " ) לב" בלשון המקרא , ( נמצא המחיר לרכוש חכמה ( יז , טז ;( במקום אחר מובעת המוסכמה שההולך על אש נכווה , ולפיכך גם הנואף סופו שיבוא על עונשו ( ו , כז-כט . ( החידה . המונח "חידה " מקביל בכתובים המקראיים למונח " משל" ( א , ו ; ראה גם יחזקאל ז , ה ; תהלים מט , ה ; עח , ה [ מזמורי חכמה . ([ החידה היא אחת מצורות המשל . החכם בספר משלי דובר בחידות , בדומה לפטרון החכמה , המלך שלמה , שמלכת שבא באה לנסותו בחידות ( מלכים א י , א . ( על דניאל , שהיה גם הוא חכם , נאמר שהיה בעל רוח נעלה ודעת ותבונה לבאר חלומות ולהגיש חידות ולהתיר בעיות ( דניאל ה , יב בתרגום לעברית . ( המילה "חידה " בעברית שאולה מ '' אחידה " בארמית , ושתי הצורות מבוססות על השורש השמי : אחד , שמובנו תפש , אך בבינוני פעול בארמית משמעותו - סתום ; כלומר , דבר בלתי מובן הטעון ביאור . כך דבר האל מתגלה לנביא בחידה , כלומר בחזון ובחלום ( במדבר יב , ו , ( בניגוד להתגלותו למשה , אדון הנביאים , שעליו נאמר "פה אל פה אדבר בו ומראה ולא בחידת ותמנת הי יביט" ( שם , ח . ( בספר משלי לא השתמרו חידות אותנטיות , אם כי יש חוקרים האומרים שהדגם של הפתגם המספרי התפתח מהחידה ומהווה למעשה מענה לה . אחרים סוברים כי המשלים בני שתי הצלעות המק בילות התפתחו ממשלי חידה בני צלע אחת - והשורה השנייה איננה אלא מענה לצלע הראשונה . דעה נוספת היא כי השאלה הרטורית , המופיעה בספר משלי , קשורה בדגם החידה . כך או כך , קיימת רק חידה אחת של ממש במקרא , והיא זו המופיעה כמשחק שעשועים במשתה החתונה של שמשון ( שופטים יד , יד . (

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help