sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

צורות ודגמים בספר משלי ספר משלי איננו יצירה אחידה . תחת הכותרת "משל" נקבצו אוספים שונים בעלי דגמים ספרותיים מגוונים , פרי יצירתם של מחברים רבים . השורות הבאות תוקדשנה לבירור טיבם של דגמים ספרותיים אלה . תחילה נדון במושג "משל , " ששמו של הספר נגזר ממנו . המשל . דעת החוקרים חלוקה לגבי מובן המונח "משל . " לדעת אחדים היתה הוראתו הראשונית של משל - מופת , דוגמה , שכן הפועל "משל" מובנו לעתים בלשון המקרא - היה דומה , שווה ( בבנינים נפעל [ נמשל ] והתפעל [ התמשל . [ ראה , למשל , תהלים כח , א ; איוב ל , יט ;( פירוש זה מדגיש את יסוד האנלוגיה הטמון במשל . אחרים מניחים שיש לכרוך את שם העצם "משל" במשמעות משל , שלט , דהיינו מילה מושלת , שולטת , אמרה המהווה דוגמה ומופת . ויש המת בססים על המילה האכדית mishlu שפירושה חצי , ומפר שים "משל" כפתגם בעל שתי צלעות . לא די אפוא בחקירה אטימולוגית כדי לעמוד על המשמעות המדויקת של המילה " משל" ויש לבדוק את שימושי המילה במקרא ואת הקשריה . ? השימוש ב " משל" בפתיחה למקצת קבציו של ספר משלי מורה שהמונח הוא בעל מובן כללי , גם אם הוא מכוון לסוגים שונים של דברי חכמה . ואמנם המושג "משל" מתייחס במקרא לכמה צורות ספרותיות : דברי נבואה , הגדת עתידות ( במדבר כג , ז , יח ; כד , ג , טו , יט , כא , כג , ( אלגוריה ( יחזקאל יז , ב-יד ; כד , ג-יא , ( דברי לעג וקינה ( מיכה ב , ד ; ישעיה יד , ד ואילך . ( לענייננו חשוב יותר השימוש במשל בספרות החכמה בכלל ובספר משלי בפרט . הצורות המכונות כאן "משל" הן אלה : הפתגם העממי . זהו מאמר קצר , ניסוח תמציתי של מסקנה או לקח , פרי התבוננות בסובב . הניסוח הקצר והמרוכז דרכו להיקלט בעם ולהיות נישא בפי הבריות . כך הפתגם "הגם שאול בנביאים " המובא במקרא בשני מקומות , והדבר מעיד על תפוצתו ( שמואל א י , יב ; יט , כד ;( ובדומה הפתגם "אבות אכלו בסר ושני בנים תקהינה " ( ירמיה לא , כט ; יחזקאל יח , ב-ג . ( קשה לקבוע אם אמרות מסוימות בספר משלי שימשו כפתגמי עם לפני שהוכנסו לספר . ואולם ייתכן שכמה משלים , המתייחסים להיבט מסוים של המציאות , נמנים עם זיאנר זה , כגון : "אגר בקיץ בן משכיל , נרדם בקציר בן מביש " ( י , ה ;( "יש מתעשר ואין כל , מתרושש והון רב " ( יג , ז ; ראה גם יא , כד ; יח , טז . ( ויש הסבורים כי הפתגמים הקצרים , בעלי ט-כ ) וכן פתגם : "כי באו בנים עד משבר וכרו אין ללךה " ( לז , ג . ( כמו כן , בימי חזקיה פועלת קבוצה של חכמים בחצר המלך , המוגנת בידי הנביא ישעיה ( ישעיה כט , י-יד : ראה דיון להלן . ( המועד המאוחר ביותר לפרסום ספר משלי שבידינו נקבע לפי ספר בן סירא ( מאה בי לפה " ס , ( הרומז לחיבור הספר בידי שלמה ולכותרתו במלים אלה : "מה חכמת בנץךין ; ותצף כיאר מוסר ... בשיר מ [ ש ] ל חיךה ומליצה עמים הסעךתה " ( מז , יד-יז . ( השווה לפתיחת ספר משלי : "להבין T : ' משל T 1 ומליצה : , T דברי ? : חכמים וחידתם " ( א , ו . (

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help