sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

התהוותו של ספר משלי במאה הקודמת רווחה בקרב חוקרי המקרא ההשערה שיש לייחס את ספרות החכמה לשלב המאוחר ביותר בהתפתחות הספרות המקראית . ספרות החכמה , לדעתם , באה לעולם לאחר יצירת התורה והנבואה . זמנו של ספר משלי נדחה אפוא לימי בית שני . ? התגליות הארכיאולוגיות בראשית מאה זו , ובייחוד פרסום חיבורי חכמה ממצרים וממסופוטמיה , שיש להם מקבילות לספרות החכמה המקראית , הביאו לשינוי בהערכת הדברים . מסתבר כי אמות המידה שנקטו החוקרים לקביעת קדום ומאוחר בחקר ספרות המקרא אינן עומדות בפני הביקורת . כך למשל הדעה , שספרות החכמה התפתחה מהדגם של פתגם פרוזאי קצר ותמציתי לפתגם ספרותי , הבנוי בתקבולת הצלעות , וזה התרחב ליחידה ספרותית גדולה יותר של נאום אב לבן בקובץ א , או שיר "אשת חיל" בקובץ ט - איננה עומדת בפני הביקורת . דווקא בהוראות החכמה המצריות הקדומות , שראשיתן באלף השלישי לפה " ס , רווח הדגם של נאום המשתרע על פני שורות אחדות , ואילו בהוראות הדמוטיות , המתוארכות למאה ד ' לפה " ס ואילך , רגיל מבנה של שרשרת פתגמים קצרים , המעוצבים בתקבולת הצלעות . כמו כן , בהוראת אימנ מ א ' פת , שחוברה כנראה במאה י"ב לפה " ס , אנו מוצאים נאומים זעירים המשובצים בפתגמים שנועדו לחזק את טיעוני הדובר . ? ספר משלי הוא לקט של פתגמים ומשלים ממקורות שונים . על כך מעידים הפתגמים החוזרים בקבצים השונים ללא שינוי ( ראה , למשל , יד , יב ; טז , כה ) או בשינויים קלים ובחילופי מילים ( ראה , למשל , כא , ב ו-טז , ב ; כב , ג ו-כז , יב ) וכן פתגמים המורכבים מצלע אחת זהה וצלע שנייה שונה ( ראה למשל טו , לג ו-יח , יב ; י , ח ו-י , י ? . ( כיום רווחת בקרב החוקרים הדעה כי הקבצים הקדומים ביותר הם השני והחמישי . הקובץ השלישי חובר כנראה בתקופה הקד ם גלותית בשל זיקתו להוראת אימנ מ א ' פת המצרית , וכן גם הקובץ הרביעי הנספח לו ; ואילו הקבצים המאוחרים ביותר הם הראשון ( א-ט , ( שבו מופיעה הדמות המוגשמת של החכמה ויש בו מהשפעת הנבואה המקראית , והאוסף האחרון , אשת חיל ( לא , יא-לא , ( המשקף כנראה את מעמד האשה בימי בית שני . ? שלושה קבצים בספר משלי ( הראשון , השני והחמישי ) מיוחסים על פי כותרתם לשלמה . אין כל אפשרות להוכיח או לשלול טענה זו . אולם יש ראיות לכך כי ראשיתה של ספרות החכמה אכן כרוכה בחצרו של המלך שלמה ( עיין "עולם התנ " ך , " מלכים א , ג-יא , בעיקר ה , ט-יז ; י א-י ; י , כג-כד ? . ( בימי שלמה נוצר לראשונה מגע עם תרבות מצרים , והדבר בא לידי ביטוי במישורי חיים שונים : פוליטיקה , כלכלה וניהול , למשל , נישואין עם בת פרעה , בניית ערי רכב ומסכנות , משלוח ספינות דרך ים סוף להביא דברי מותרות כדרך הפרעונים , הקמת פקידות מסועפת ועוד . אפשר להניח שחצר המלך בירושלים הושפעה גם מעולם היצירה והרוח המצריים , שהרי כאשר בא הכתוב המקראי לפאר ולהלל את חכמת שלמה , זו מושווית לחכמת מצרים במלים אלה : "ותךב חכמת שלמה מחכמת כל בני קדם ומכל חכמת מצרים" ( שם , ה , י ? . ( פון ראד , ובעקבותיו חוקרים רבים אחרים , משייכים לחצר שלמה גם את חיבור סיפור יוסף ( בראשית לז-נ , ( שמצויים בו רישומים מצריים רבים . יוסף , לדעתם , הוא דוגמה לחכם פקיד אידיאלי , שבו מתגלמות כל התכונות המשובחות בפי החכמים בחמשת הקבצים הדידקטיים של ספר משלי . ? שמו של מלך נוסף , חזקיה , כרוך גם הוא בחיבור ספר משלי : על הקובץ החמישי נאמר : "אלה משלי שלמה אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהוךה " ( כה , א . ( קשה לרדת למשמעות המילה " העתיקו . " האם הכוונה לפרסום מחדש של משלי שלמה כפי שנכתבו לראשונה , ללא שינוי , או לליקוט מתוך ספר משלים של שלמה שהיה רחב יותר . על כל פנים מסתבר שכבר בימי חזקיה יוחסו המשלים שבילקוט זה לשלמה . ? מה היה סדר הצטרפותם של הקבצים לספר ? סביר להניח כי סדרם בספר הוא גם סדר הצטרפותם ההיסטורי . כלומר , בראשונה נכללו בספר שני הקבצים הראשונים , המיוחסים לשלמה , וכן הנספח של ךבךי חכמים ( קובץ ג . ( אחריהם הוסיפו את הקובץ הנספח לדברי חכמים ( קובץ ד ) ואת קובץ ה , המיוחס גם הוא לשלמה . כך ניתן להסביר מדוע אין קובץ זה מופיע שלישי , אחר שני הקבצים הראשונים שיוחסו לשלמה . לבסוף צורפו פרקים ל-לא ; ההקדמה א , ב-ז נוספה כנראה אחרונה . ? ידו של העורך האחרון ניכרת בהתוות אחידות לספר , שבאה לידי ביטוי בפתיחתו ובסיומו . המבוא א , א-ז הוא מבוא לכל הספר ומיועד לפרוש את מטרתו לפני קוראיו ( ראה הפירוש לפסוקים אלה . ( החלק החותם את הספר , שיר "אשת חיל" ( לא , יא-לא , ( מקביל לחלק הפותח את הספר : האשה האידיאלית היא בעלת קווים משותפים עם דמות החכמה המואנשת בפרקים א-ט . היא דוברת חכמה , היא יראת הי , היא יקרה מפנינים ועוד ( ראה הפירוש לפרק לא . ( גם הוספת החיבורים השייכים לחכמים זרים ( ל , א-לא , י ) יכולה להיות פרי ידו של העורך המאוחר . חיבורים אלה מופיעים בסוף הספר לאחר משלים המיוחסים ליוצרים עבריים , כדי להדגיש את עליונות שלמה על חכמת עמים אחרים . ? סביר להניח שהמועד הקדום ביותר האפשרי ( הגבול התחתון ) לפרסום ספר משלי שבידינו הוא מאה ח ' לפה " ס , בימי מלכותו של חזקיהו מלך יהודה . בימיו התקיימה פעילות חכמתית בחצר המלך , כפי שמעידים הכתובים הבאים : בכותרת של פרק כה מופיעים , כאמור , אנשי חזקיה כמעתיקי משלי שלמה ; בספר ישעיה מיוחס לחזקיה חיבור מזמור ( לח , הספקנית והפסימית המנשבת בהם רחוקה מרוח החכמה הדי דקטית , המנשבת בחמשת הקבצים הקודמים להם . קובץ ט ( לא , י-לא . ( הכותרת : "אשת חיל . " שיר בסדר א " ב ( אקרוסטיכון ) בשבח האשה החכמה . לאשה זו מיוחסות כל המעלות שהחכמים משבחים בחמשת הקבצים הראשונים ( א-כט : ( חריצות , נדיבות , יראת הי , חכמה וכבוד .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help