sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מסגרת הספר ומבנהו ספר דניאל מורכב משתי חטיבות שונות זו מזו : חטיבה ראשונה , פרקים א-ו , ובה מובאים הסיפורים , וחטיבה שנייה , פרקים ז-יב , ובה תיאור החזיונות . הסיפורים עוסקים במה שאירע לדניאל ולרעיו בחצר מלכי בבל ומלכי פרס . בולט בהם הרקע החצרני , דהיינו : חיי היהודי בגולה , בחצר מלך נוכרי , רקע המזכיר אף את מגילת אסתר , סיפור זרובבל בספר עזרא החיצון פרקים ג , א - ה , ו , ובמידה ידועה גם את סיפורו של נחמיה , שר המשקים של מלר פרס . רקע זה אף עשוי להצביע על מקום חיבורם של סיפורים אלה ולסייע בבירור זמנם . נושאי הסיפורים שונים , אך מבנם ומהלך עלילתם דומים בדרך כלל . הגיבורים ( דניאל או רעיו ) ניצבים בפני ניסיון כלשהו , הם עומדים בו בגבורה ובתבונה , נעשה להם נס , והמתנכלים להם נכזבים או נענשים . המלר הנוכרי נוכח בחוכמתם ומודה בפומבי בצדקת אלוהי ישראל . מבנה זה , אמנם בשינויים קלים , אופייני לרוב הסיפורים הללו , כפי שניתן ללמוד ממהלר עלילתם . * לפנינו אפוא חטיבה בספר דניאל שלכל סיפוריה יש מכנה משותף , והוא קורות דניאל ורעיו בחצרות מלכי בבל ופרס ( ליתר דיוק - מדי , וראה להלן . ( כמובן , אין הסיפורים אחידים במבנם , ולא כולם מכילים את כל המרכיבים שצוינו לעיל . פרק א הוא למעשה מסגרת ומבוא לכלל סיפורי החטיבה , והסיפור הקצר משולב בו כמרכיב משני . פרק ב הוא בעייתי , משום שבתוך הסיפור משולב חלום , שיש בו מסממני החיזיון האפוקליפטי , המקשר אל חזיונות האופייניים לחטיבה השנייה ( ז-יב . ( פרק ג נבדל מיתר הסיפורים בהעדרו של דניאל מבין גיבוריו . יש סיפורים שהקשר ביניהם הדוק יותר , כגון פרקים ג ; ו , שיש בהם דמיון בניסיונות , שבהם עומדים הגיבורים . בפרק ג מושלכים רעי דניאל לכבשן האש , ובפרק ו מושלר דניאל לגוב האריות . אף פרקים ד ; ה מקושרים יחדיו , שכן העובדה , שבלשאצר הוא בנו של נבוכדנאצר , מצוינת בהם במפורש תור רמיזה בפרק ה לתוכנו של פרק ד ( ראה ה , יח-כב ? . ( אם כך מצויים קווים מבדילים וקווים מלכדים בדניאל א-ו . עובדה זו כשלעצמה די בה ללמד , כי עניין לנו לא ביצירה ספרותית של מחבר אחד , שנתחברה בזמן אחד ושהגיעה לידינו בצורתה המקורית . ניתן אמנם לטעון , כי לכל הסיפורים הללו רקע משותף - חיי היהודים בבבל תחת שלטון מלכות פרס וזיקתם לחצר המלכות . אפשר אף ללמוד מהסיפורים על ההווי המיוחד של יהודים נושאי משרה בשירות מלכים אלה , אולם אין במכנה משותף זה כדי לכסות על מלאכת העריכה שנעשתה בסיפורים הללו , עד שקיבלו את צורתם , כפי שהיא בידינו . * סימניה של עריכה זו רבים , אר היא בולטת ביותר בהכנסתם הכפויה של הסיפורים אל תור מסגרת כרונולוגית מוזרה , הקיימת אף בחלקו השני של הספר * . בפרק א , א נזכרת שנתו הראשונה של נבוכדנאצר , ובפרק ב , א - שנתו השנייה . בפרקים ג-ד לא צוין תאריך , אך נראה שהמסופר בהם אירע בסוף ימיו . בפרק ה נזכר בלשאצר , בנו ויורשו של נבוכדנאצר ; בפרק ו , א - ךךיוש המדי , ובפרק ו , כט נזכר כורש הפרסי . מסגרת כרונולוגית זו אינה מקרית , והיא משקפת מאמץ . לערוך את הסיפורים ברצף כרונולוגי , אלא שרצף זה מעורר שתי בעיות קשות ביותר : מיהו בלשאצר בנו של נבוכדנאצר י ומיהו דרןוש המדי , ומדוע הוקדם לכורש הפרסי ? שתי קושיות אלה הוסברו בצורה משביעת רצון במחקר החדש . אחד הקטעים מקומראן ( ראה נספח א בסוף הספר ) מגלה , כי לא נבוכדנאצר הוא גיבור חלק מן הסיפורים שנשתמרו בספר דניאל , אלא מלך בבל האחרוןנבונאיד . המלך , שבדניאל ד הוא נבוכדנאצר - הריהו נבונאיד במגילת קומראן . ממקורות אחרים ידוע על נבונאיד , שהיה יוצא דופן באישיותו , ונהג במדיניות דתית שונה מקודמיו . אפיונים אלה הולמים את הסיפורים ההיסטוריים השונים על נבוכדנאצר שבדניאל , שמהם עולה , כי בלשאצר היה בנו של נבונאיד ואף שימש כעוצר וכשותף לשלטון בתקופות שאביו נעדר בהן מבבל . נראה כי מעבד , או עורר יהודי כלשהו , המיר את שמו של נבונאיד ( נבני , כלשון הקטע הקומראני ) בשמו של נבוכדנאצר , שהיה מוכר בקרב קהל הקוראים היהודי , שהרי נבוכדנאצר נזכר פעמים רבות במקרא , ואילו נבונאיד אינו נזכר בו כלל . בסיפורים שעד פרק ה הוחלף אפוא שמו של נבונאיד בשמו של נבוכדנאצר , ואילו גיבור הסיפור של פרק ה נשאר בלשאצר , בנו של נבונאיד . כר נוצרה הזיקה הלא היסטורית , שעל פיה היה בלשאצר בנו של נבוכדנאצר * . גם הופעת הדמות הלא היסטורית של דריוש המדי מסתברת מניתוח היסטורי ספרותי . ברור למדי , שדריוש לא מלך קודם לכורש מלך פרס , ואף הכינוי "מדי" קשה . אולם הופעתו של מלך מדי עשויה להתאים לתפיסה הכללית של רצף המלכויות , הבאה לידי ביטוי בחטיבה השנייה של ספרנו ואף בפרק ב שבחטיבה הראשונה . רצף זה מקורו בתפיסה מעין היסטורית , המחלקת את תולדות האנושות לשלטון של ארבע מלכויות . תפיסה כוללנית וסכמתית זו מקורה , כפי הנראה , באיראן , וממנה באה לספר דניאל . בלא שניכנס לפרטי העניין , מנקודת מבטו של מחבר פרסי היה רצף המלכויות ששלטו בעולם כדלקמן : א . אשור - האימפריה האשורית היתה הראשונה שהשתלבה בתולדות עמי איראן , ותפסה מקום בזיכרון ההיסטורי שלהם . ב . מדי - המעצמה האיראנית שהשתתפה בהריסת אשור ; שחלשה אף על פרס הקדומה ( אנשאן , ( ושמנקודת מבט איראנית פרסית באה במקום אשור כמלכות המושלת בכיפה . ג . פרס - המעצמה שתפסה את השלטון באיראן מידי המדים , והשתלטה על כל ארצות המזרח הקרוב . ד . יוון - המלכות הרביעית , שהכתה את מלכות פרס ? . המחבר היהודי משנה את הרצף ה"איראני" ומעמיד את בבל כמלכות הראשונה , שאף היא ? אשור חלשה על ארם נהריים ועל הארצות שמצפון מזרח לארץ ישראל . בבל , שכבשה את יהודה וירושלים והחריבה את המקדש , היתה מנקודת מבט יהודית המלכות המתאימה לפתוח בה את הרצף ההיסטורי של המלכויות , מה גם שהסיפורים , שגיבורם היה נבונאיד שהפר לנבוכדנאצר , הביאו ממילא להעמדת בבל במקום אשור ? . אולם הנחה זו , המתבססת על קיומה של תפיסה איראנית מקורית , שעיצבה את רצף ארבע המלכויות , מסבירה גם את הופעתו המוזרה של דריוש המדי בספר דניאל . כיוון שמדי תפסה את המקום השני ברצף המלכויות , וכיוון שלא ניתן היה לוותר עליה לצורר שמירת המתכונת של ארבע מלכויות , מופיע דריוש המדי כגיבור אחד הסיפורים , והוא מקדים את כורש הפרסי . על ידי כר נוצרה מבוא לספר דניאל

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help