sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הנהגה : "וכי הקים ה' להם שפטים ןהיה ה ' עם השפט" ( שופטים ב , טו - ירו , ( כלומר הצלחת השופט נתפסת כהאצלה מראש של הנהגה , כבחירה אלהית . וכך נאמר על גדעון "ה' עמך גבור החיל" ( שם ו , יב , ( כאות לשליחותו נגד המדיינים . דומה כי מעבר למנהיגים שבטיים דבק מושג זה בהנהגתו של יוסף , העשוי להיחשב אב טיפוס או דגם טיפוסי של שליט מצליח בספרות המקרא , "תהי ה ' את יוסף וןהי איש מצליח " ( בראשית לט , ב-ג , כא . ( אם ה ' הוא עם המנהיג , הרי ההצלחה והגדולה מובטחת מראש . כך גם אצל מנהיגים לדוגמה לדורות- משה ( שמות ג , יב ; יח , יט , ( יהושע ( א , ה , ( ושמואל ( שמואל א ג , יט . ( הוא הדין אצל ראשוני המלכים . על דוד נאמר : "וילך דוד הלוך וגדול וה ' אלהי צבאות עמו" ( שמואל ב ה , י ; דברי הימים א יא , ט . ( והכוונה לא רק לתשועת מלחמה אלא להנהגה בכלל , ובעיקר בענייני משפט ( והשווה שם ז , כו ; ח , יד , טו . ( גם בדברי הימים חוזרת ונשנית ההערה לגבי שלמה שה' היה עמו ועל כן ההצלחה והגדולה בעתיד מובטחות לו מראש ( דברי הימים א כב , יא ; כח , כ ; כט , יב , ( ובמיוחד במילוי המשימה העיקרית - לבנות את בית המקדש ( דברי הימים א כב , יא . ( אצל שאול חסרה במפגיע - ובאופן מגמתי - הסגולה של היות ה' עמו ( להוציא שמואל א כ , יג . ( ויש לציין במיוחד כי בדוד דבקה סגולה זו עוד לפני שהיה למלך ; הוא מתואר "ןאיש תאר וה' עמו" ( שמואל א טז , יח , ( וסגולה זו היא שהכשירה אותו להיבחר למלך . בדומה לכך , ובהבלטה , גם שלמה הוכשר מכוח בחירה אלהית להיות מלך עוד בחיי דוד אביו , כפי שחוזר ומדגיש בעל דברי הימים בברכת דוד לבנו : "עתה בני ןהי ה' עמך " , " קום ועשה ןיהי ה ' עמך " ( דברי הימים א כב , יא , טז " ;( חזק ואמץ ועשה אל תירא ואל תחת , כי ה' אלהים עמך" ( שם כח , כ . ( עולה כי הפתיחה לעניין מלכות שלמה בדברי הימים ב אינה אלא המשך לסיפור המלכתו בדברי הימים א . הסגולה של הנהגת שלמה " - וה ' אלהיו עמו " - נטבעה בו מכוח ציווי אלהי עוד בהיותו בחצר דוד אביו או אפילו מיום היוולדו . לשון אחר , סגולת ההנהגה הטבעית המיוחדת לאנשים מסוימים עברה כאן לראשונה מדוד לבנו שלמה , והיא מסמנת את ראשית השושלת של מלכות דוד . [ ש " א ] [ ב ] ולכל נש » א לכל ישךאל ראשי האב 1 ת . בספר מלכים נאמר בפסוק אחד בלבד ששלמה הלך לגבעון ( מלכים א ג , ד ) ואילו מיד לאחר מכן מסופר באריכות על חלומו בגבעון ( שם , פסוקים ה-יד . ( לעומת זאת מחבר דברי

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help