sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

במלכים א ג , טו . בספר מלכים נאמר בהקדמה להליכה לגבעון כי העם היו מזבחים בבמות וגם שלמה היה מזבח ומקטיר בבמות , וזאת אף על פי שמחבר ספר מלכים מקדים לכך דברי טובה על שלמה בנוסח דברי הימים : " ויאהב שלמה את ה' ללכת בחקות דוד אביו" ( מלכים א ג , ג . ( מכלל זה משתמע שם כי גם גבעון היא בבחינת במה , "כי היא הבמה הגדולה " ( שם , פסוק ד . ( אלא שהצידוק לכך הוא "כי לא נבנה בית לשם ה ' עד הימים ההם " ( מלכים א ג , ב . ( בדברי הימים התיאור הוא אחר . המחבר אינו מעלה צידוק או צידוקים לעבודת הבמות של שלמה . הוא אף אינו מזכיר כלל את הזבח בבמות על ידי העם או על ידי שלמה , אלא רק במה אחת , זו אשר בגבעון . לפי תפיסתו ההליכה לגבעון היא בחזקת יתרון לבן דוד - הוא ממשיך את עבודת ה' מימי משה " עבד ה , "' כפי שהתקיימה בעת המסע במדבר . העולות שהוא מעלה על מזבח הנחושת "לפני ה "' בגבעון באות כאמור לסמן את רציפות ההנהגה מהימים ההם עד ימי שלמה . לא סטייה היא אלא מעלה יתרה לשלמה , שכבר מלכתחילה , עוד לפני המראה שבו נראה לו האל , היה שלם עם אלהיו . . 4 מחבר דברי הימים משמיט בפסוק ז את התיבות "בחלום הלןלה " ( מלכים א ג , ה , טו , ( ואפשר שהשמטה זו מכוונת לתת לשלמה מעלת נבואה - ה' לא נראה לשלמה בחלום אלא במראה בלילה . בצורה זו ביקש המחבר כנראה גם לשוות קשר אינטימי יותר ובלתי אמצעי להעברת ההוראות של ה ' לשלמה . . 5 בדברי הימים אין הדגשה מיוחדת של חכמת שלמה כמו בספר מלכים . אמנם בשני הספרים שלמה מבקש חכמה , וגם בדברי הימים כרוכה החכמה ביכולת שפיטה , אלא שבדברי הימים מתבטאת חכמתו של שלמה ביכולתו לבנות את המקדש ( השווה דברי הימים ב ב , יא ) ובתבונה להעשיר את ממלכתו , ולאו דווקא בכישרונו כשופט . לכן אין זה מקרה שלאחר מעשה גבעון מפרט המחבר את גדולת שלמה ועושרו - הרכב , הפרשים , הכסף והזהב , המרכבה והסוסים - ומתאר הכנות שערך לבניין המקדש ( שם א , יד-יז . ( אין שם סיפורים על חכמת המלך כמו הסיפור על הנשים הזונות במלכים א ג , טז - כה ; ח , ט-יד , כו . ( הכול סובב על ציר ההכנות לבניית המקדש . שלמה , השליט העשיר ורב היכולת , הוא המצווה על בניין המקדש . לאור זאת אפשר לשער שבעל דברי הימים לא העריך הערכה רבה את החכמה , במובן הצר של המילה , ועל כל פנים אין כאן סגידה לחכמה ואפילו לחכמת שליטה כמו בספר מלכים ; החכמה אינה כל יכולה ושלטת בכול כמו בספר מלכים . אין זה מן הנמנע שבתקופת מחבר דברי הימים כבר רווחו הלכי רוח של ספקנות לגבי תוקפה המוחלט של החכמה , כפי שמשתקף בספר קהלת - יהא זמן חיבורו כפי שיהיה ושהמחבר היה לפחות מודע להם . . 6 בסיפור התגלות האל בגבעון בא המחבר לרמוז כי עוד בתחילת מלכותו היה שלמה בשל להנהגה . משום כך השמיט את הנאמר בספר מלכים על נערותו של בן דוד : "ואנכי נער קטן , לא אדע צאת ובא " ( מלכים א ג , ז . ( לו הביא מחבר דברי הימים פסוק זה , היה ממעיט מכשירותו ומבשלותו של שלמה למלכות כבר בעת התמלכותו . הדילוג אינו בא לכאורה לסתור את הנאמר בספר מלכים , שאפשר היה להבינו גם בימי מחבר ספר דברי הימים כביטוי פרדיגמטי להצטנעות של שלמה האומר שאינו כשר עדיין למלוכה ומבקש הארה אלהית . אך במכלול התיאור המופלג של בעל דברי הימים עשויה היתה לשון זו לחסר מבגרותו של שלמה ומהתאמתו להנהגה מאז התמלכותו . . 7 שלמה אומר לאלהים שעשה עם דוד אביו "חסד גד 1 ל" והמליך במקומו את בנו . אך בספר מלכים מובאים גם דברי שבח על אביו ( מלכים א ג , ו . ( דברים אלו השמיט בעל דברי הימים . מהתבוננות במכלול גישתו לשלמה אפשר להניח שהשמטה זו אינה נובעת מרצון לקצר . המחבר לא ראה לנכון להרעיף שבחים על דוד , שהרי מעיקרו בא לגדל את שלמה כבר בפתיחה לימי מלכותו , ולפיכך לא ראה צורך לספר דווקא כאן בשבחי דוד , הידועים לכול , כדי לא להעמיד את הבן המתחיל בצלו של האב . [ ש"א , ב"ע ] [ א ] ףתתזק שלנ * ה בן דויד . בהקבלה למלכים א ב , מו : "ןהממלכה נכונה ביד שלמה " ( וכך גם שם , פסוק יב . ( פתיחה זו של סיפור מלכות שלמה בדברי הימים באה להורות על עמידתו העצמאית ועל כושר ההנהגה שלו לאחר מות דוד אביו . מחבר דברי הימים נוקט לשון התחזקות לתאר את תוקף ההנהגה של מלכי יהודה , ובדרך כלל לאחר קושי מסוים שבו נתקלו , ראה דברי הימים א יב , יג ( רחבעם ;( יג , כא ( אביהו ;( יז , א ( יהושפט , וגם שם בתחילת דרכו ;( כא , ד ( יהורם ;( כז , ו ( יותם ;( לב , ה ( יחזקיהו , ושם ההתחזקות צמודה לעמידה נגד מלך אשור . ( אפשר שבמילה ויתחזק רומז מחבר דברי הימים לקשיים שבהם נתקל שלמה בעלייתו על כס המלוכה , מבלי להזכירם בפירוט . רמז כזה אפשר למצוא גם בדברי הימים א כט , כד . ? דברי הימים דילג על הסיפור המובא במלכים א ב , יג-מו בדבר פעולותיו הראשונות של שלמה נגד המתנגדים לממלכתו , שכן היה בכך כדי להעיב על זוהר מלכותו . בדומה לדברי הימים א כט , כב וכן יג , ו נאמר פה "שלמה בן ךןיד" כדי להצביע על ייסודה של שושלת בית דוד ועל המשכיות השושלת וכדי להציג את תקופת דוד ושלמה כתקופה אחת אחידות זאת מתבטאת בבניין המקדש : דוד יזם ותכנן את הקמתו ואף קבע את מקומו ( דברי הימים ב ג , א ) ושלמה עסק בבנייה ( השווה תהלים קלב . ( הפתיחה "ויתחזק" באה אף היא לקשור את סיפור מלכות שלמה עם הפרקים הקודמים , המתארים את מלכות דוד , והמסתיימים בהערה "וןגדל ה' את שלטה " ... ( דברי הימים א כט , כה . ( הערה זו באה לפני ציון מותו של דוד ( כט , כה - כז . ( המעבר ממלכות דוד לשלמה היה אפוא טבעי וללא תקלות , ולפיכך הושמטה פרשת אדוניה . המלכת שלמה נעשתה בעוד דוד חי ( דברי הימים א כג , א ) ומצבו של דוד בהיותו זקן מאוד אינו מתואר בדברי הימים . גם הזכרת שלמה יחד עם דוד בימי מלכי יהודה מרמזת על האחידות של תקופת דוד ושלמה ( דברי הימים ב יא , יז ; לג , ז ; לה , ד , ( וכן בסדרי עבודת המקדש ( שם ח , יד . ( [ ש " א , ב " ע ] וה ' אלהיו עמו וןגךלהו למץלה . לכאורה אין זה אלא ציון לאדם מצליח , אך כשמדובר במקרא במלכים או במנהיגים בכלל הכוונה למי שאלהים בחר בו להיות יוצא לפני העם . גם מנהיגים קדם מלכותיים מאופיינים בסגולה של היות ה' עמם ( בראשית כא , כב ; כו , כח ; כח , טו , כ . ( ויש יסוד לשער כי אפיון זה של הנהגה היה מקובל כבר אצל ראשי אבותיו בין שבטי ישראל . ראויה לציון מיוחד הפסקה בספר שופטים המאפיינת סוג זה של

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help