sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק א מבוא פרק א בדברי הימים ב מקביל לתיאור במלכים א ג , א-כח . הפרק נחלק לשני חלקים עיקריים : . 1 ההליכה של שלמה לגבעון ( א - יג . 2 ;( עושרו של שלמה ( יד - יז . ( המוטיבים העיקריים בפרק זה הם פולחן ( ב - ו , ( חכמה ( ז - יג ) ועושר ( יד- יז . ( הפרק פותח בעבודת הפולחן של שלמה המתבטאת בהקרבת קרבנות עולה לה ' בגבעון . יא , א - ה , ( והוא מציין שכבר בימי שלמה התאנף ה ' בו על כי לא שמר "את אשר ציה ה "' והודיע לו על קריעת הממלכה מעליו ( שם , פסוקים ט-יג . ( באופן זה בא המחבר לתרץ את חורבן מלכות יהודה , שכבר בימי דוד עיוותה את דרכיה . כך גם מצא המחבר דרך לפרש את חורבן בית דוד , שנבחר על ידי נביא ה' לייסד בית מלוכה "עד עולם" ( שמואל ב ז , ד-טז ? . ( ואילו מחבר ספר דברי הימים לא היה קשור בראייה זו של תולדות מלכי יהודה . ראשית כל הדריך אותו העיקרון של תורת הגמול : כל דור נענש בחטאו ואין הצטברות חטאים עד לחורבן . החורבן בא בעקבות חטאו של צדקיהו וחטאו של העם בימי צדקיהו . שנית , מחבר ספר דברי הימים חי בתקופה שלאחר שיבת ציון , לאחר שהבית השני עמד כבר על מכונו , ולא נאלץ לחקור בספרו את בעיית חורבנו של בית ראשון וגלות יהודה . העיקר בעיניו הוא לספר על גדולת מלכות בית דוד , על ייסודה ועל היקבעותה לדורות , "לעולם" - אותה מלכות שהעמידה את הכהונה בישראל . שלמה , בונה המקדש , נתפס בספר דברי הימים קודם כול כמלך מישיר לכת וכשליט מצליח , שהאציל מהודו ומגדולתו על השושלת כולה . רוב המלכים לבית דוד אמנם הרעו לעשות , אך היו ביניהם גם מלכים כחזקיהו ויאשיהו , שהלכו בדרכי דוד " אביהם ? . " לדבריו המעטים על חורבן הבית מסמיך מחבר ספר דברי הימים את עלייתו של כורש מלך פרס ואת הצהרתו שה ' אלהי השמים פקד עליו לבנות לו בית בירושלים ( דברי הימים ב לו , כב - כג , ( כאילו היתה זו התפתחות רצופה וקבועה מראש , למן ימי דוד ושלמה , מתכנני המקדש , ובוניו , ועד כורש הנותן רשיון לבניין המקדש מחדש . [ ש " א ] סופת לנחלת בנימין . קרקעות בעמק גבעון חולקו בין שריו של שאול , וגבעון היתה כנראה למרכז פולחני לאלוהי ישראל . במקום הוקמה במה לה , ' והיא נתקיימה גם בימי דוד ושלמה . שלמה בגבעון [ א - יג ] כבר בספר מלכים תופסת ההליכה לגבעון מקום ראשון לאחר המלכת שלמה ( מלכים א ג , ד-טו . ( אך השוואה עם המסופר בדברי הימים מעלה הבדלים רבים , ואין הם רק בחזקת שינויים סגנוניים ספרותיים . יש בהם משמעויות ענייניות ואפילו אידיאיות , הכול בהתאם לדעותיו של בעל דברי הימים . . 1 ? בספר מלכים נאמר ששלמה הלך לגבעון , בלשון יחיד , ואילו בספר דברי הימים הרושם הוא שמדובר בפעולה מתוכננת היטב . נאמר " וילכו " בלשון רבים , ומסופר כי שלמה לקח עמו לשם מראשי העם , ראשי אבות , שרי אלפים ומאות שופטים ונשיאים . . 2 לפי ספר מלכים שלמה הלך לגבעון "כי היא הבמה הגדולה . " לפי דברי הימים שלמה הלך לגבעון " כי שם היה אהל מועד האלהים אק 1 ר עשה משה עבד ה ' במךבר" ( א , ג . ( שני הבדלים אלו מצביעים על גישתו של מחבר דברי הימים לפעולות המלכים ולטיב הפולחן ביהודה . המלך יוזם פעולה , אבל אינו מבצעה לבדו ועל פי רצונו בלבד ; כל העם משתף עמו פעולה . המחבר מייחס משמעות שלילית למילה במה , ועל כן הוא מדבר על אוהל מועד , כאילו הבמה היתה בתוך אוהל מועד , לצד מזבח הנחושת שבתוך האוהל . המחבר מציין כי היה שם מזבח נחושת אשר עשה בצלאל בן אורי בן חור "שם לפני משכן ה , ... ' ומדגיש בכך את הרציפות מימי משה ועד ימי שלמה - בן דוד ממשיך לעבוד את ה' במשכן שמימי משה . שלמה - ולא דוד- הוא המגשר בין המשכן לבין המקדש בירושלים . ישנה רציפות בין עבודת ה ' במשכן שייסד המנהיג משה במדבר סיני ובין המקדש בירושלים שאותו מייסד שלמה המולך על ישראל מירושלים . ההמשכיות היא אם כן גם בעבודת הפולחן וגם בהנהגה . . 3 הפולחן שהתקיים בגבעון הוא רק בתקופת מעבר בתולדות פולחן ה ' . לפי השקפתו של מחבר דברי הימים עד שנבנה בית המקדש בירושלים , מותר היה להקריב לה ' רק בגבעון , כי שם היו אוהל מועד ( המשכן ) ומזבח הנחושת . לכן אין מחבר דברי הימים מזכיר הקרבת קרבנות בירושלים מיד לאחר שחזר שלמה מגבעון , בהבדל מן האמור

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help