sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מחבר דברי הימים להדגיש בכתוב זה את סגולת היסוד של שלמה : אף שהיה שלמה מושל במלכים הרבה , ואף שאלה היו נושאים לו מנחות "כלי כסף וכלי זהב , " לא התפתה לצבור נכסים ולהתפאר בהם . ? לאור כל אלה אפשר אף להסביר את דילוגו של מחבר ספר דברי הימים על משפט שתי הנשים הזונות ( מלכים א ג , טז - כח . ( ספר מלכים מביא סיפור זה כגילוי הראשון של חכמת שלמה לאחר החלום בגבעון וחותם אותו בפסוק : "וישמעו כל ישראל את המשפט אשר שפט המלך ויראו מפני המלך כי ראו כי חכמת אלהים בקךבו לץשות משפט " ( שם פסוק כח ? . ( יש לשער שמחבר ספר דברי הימים ידע על סיפור זה , אך לא ראה צורך לצרפו לספרו משום שהצטייר בעיניו כסיפור עממי , פשטני ותמים . לפי השקפתו של מחבר ספר דברי הימים התבלטה סגולת החכמה של שלמה במישורים אחרים , רחבי אופקים - מישורים של שלטון של יחסים עם מלכי הארצות הקרובות והרחוקות ושל קרבה לאלהים . ? גם הדילוג שדילג מחבר ספר דברי הימים על רשימת הניצבים והפקידים ( מלכים א , ד ) ועל העלאת המס ( עובדי הכפייה ) "מכל ישראל" ( שם ה , כז- לב ) אינו מקרי : בכך נמנע מלהציג את שלמה כרודן המושל בעובדי כפייה ומשעבד את בני עמו בעזרת צוות של שרים ופקידים . לפיכך הסתפק באזכור קצר של שרי הניצבים אשר למלך "הרדים בץם " ( דברי הימים ב ת , י ) וקבע נחרצות ששלמה העלה למס רק את "כל העם הנותר מן הךזתי והאמךי והפריזי ןהחוי ןהןבוסי אשר לא מישראל המה" ( שם ח , ז-ט . ( אם אמנם היה לפניו הכתוב על המס "מכל ישראל" ( מלכים א ה , כז-לב , ( אפשר שפירש ש " מס " זה היה של אנשי מלחמה ( דברי הימים ב ח , י ) ולא של עובדי כפייה . ? מגמתו של מחבר ספר דברי הימים לצייר את דמותו של שלמה כדמות של מלך אידיאלי ללא צללים , מלך שבימיו היה העם שליו ומשגשג , מעמידה אותו בפני קשיים וסתירות . ראשית לכול , לא היה ביכולתו להתחמק לחלוטין מתיאורו של משטר השעבוד של שלמה : הוא נאלץ לשלב בספרו את הסיפור על רחבעם בן שלמה , ההולך לשכם כדי שימליכוהו שם , אך מאבד את המלוכה בגלל התעקשותו להכביד על העם את עולו אף יותר משהקשה עליהם שלמה אביו ( דברי הימים ב י ? . ( שנית , הוא חוזר כאן על הסיפור המובא במלכים א יב כמעט כנתינתו , כדי ללמדנו שלא שלמה גרם לפילוג הממלכה כי אם רחבעם בנו , שלא ידע כיצד להתהלך עם העם . עם זאת לא יכול מחבר ספר דברי הימים להימנע מלומר : " כי הןתה נסבה מעם האלהים למען הקים ה ' את ךברו אק 7 דבר נ 7 _> אחיהו השלוני אל ירבץם בן נבט " ( דברי הימים ב י , טו ;( אף על פי שבוודאי רצה להטיל את אשמת הפילוג על רחבעם הסכל , נסחף מחבר ספר דברי הימים אחרי ההסבר שבספר מלכים על הקביעה האלהית מראש בדבר מסירת המלוכה לירבעם בן נבט , וכך מסתבר לנו מדבריו שכבר מימי שלמה הוטלה בשורת הפילוג על הנביא אחיה השילוני בדבר ה ' . יתר על כן , מחבר ספר דברי הימים מזכיר רק בקצרה וכבדרך אגב את נבואת אחיה , ואינו מביא את הרקע לה : עבודת האלילים שהנהיג שלמה , שבגללה תילקח מבית דוד המלוכה על כל ישראל ( מלכים א יא , כא - לט ? . ( דמותו של שלמה כמלך מושלם , דמות שבה ייזכר לדורי דורות , היא השלטת בספר , כפי שנאמר ( בדברי הימים ב א , יב : ( "אשר לא ה ; ה כן למלכים אשר לפניך ואחריך לא יהיה כן ? . " בסיפור על ימי חזקיהו המלך , דורות רבים אחרי זמנו של שלמה , מתאר הסופר את האספה הגדולה של העם בעת חגיגת חג המצות בחודש השני בירושלים , וכשהוא בא לספר על השמחה הגדולה שאפפה את הקהל ואת הגרים הבאים מארץ ישראל והיושבים ביהודה , הוא אומר : " ותהי שמחה גדולה בירוקולם כי מימי שלמה בן ןןיד מלך ישראל לא כזאת בירושלם " ( דברי הימים ב ל , כו . ( וכבר עמדו הפרשנים על הדמיון בין שלמה לחזקיהו בטקס של שמחה מעין זו , אך בחג אחר : שלמה עשה את חנוכת המזבח שבעה ימים והחג שבעה ימים , וגם חזקיהו עשה שבעה ימים אחרים של שמחה , נוסף על שבעת ימי חג המצות ( דברי הימים ב ז , ח-ט ; ל , כב-כד . ( אך דומה שמחבר ספר דברי הימים ביקש לשוות מימד היסטורי רעיוני להשוואה זו , אף מעבר לפולחן : שלמה בונה המקדש הוא המשמש דוגמה לדורות בהתקהלויות העם בירושלים ובהכוונת העם , לא רק לעבודת ה ' אלא גם להתעוררות של שמחה : שמחת חג ושמחה שבסמיכות לחג . כשקם ביהודה מלך ישר ( חזקיהו , ( ההולך בדרכי דוד אביו ( דברי הימים ב כט , ב ; וראה מלכים ב יח , ג , ( שלמה הוא המופת למעשיו . ? דמות שלמה כפי שהיא מצטיירת בדברי הימים אינה שונה שוני קטגורי מדמותו שבספר מלכים , אך הדגשיה אחרים . בספר מלכים יש בה גם מאפיינים של מי שהתפתה לחטוא : נשיאת נשים נכריות והקמת במות לאליליהן , עשיית נקמה במורדים ואפילו בממרים את פיו , הכבדת העול על העם וגזירת עבודות כפייה על חלקים ממנו , התמכרות למותרות והנהגת מלכות פאר ראוותנית . בספר דברי הימים לא צוינו דברים אלה , או נזכרו רק בחטף . או הוקנתה להם משמעות אחרת . כנגד זה פורטו יתרונותיו של שלמה כפי שהם מובאים בספר מלכים : חכמה , עושר , קשרים עם מלכי הארצות , הערצתם אותו , מימוש עבודת ה ' במקדש . ? יתר על כן , בספר דברי הימים הודגשו במיוחד סגולותיה של מלכות שלמה ואף הועלו כמה אפיונים שלה שלא הובאו , או לא הוטעמו די הצורך , בספר מלכים : חכמת השלטון של בן דוד , מעל ומעבר לחכמה סתם , זיקתו למשה ולמשכן בעת המךאה בגבעון ולאחריו , הדגשת העובדה שמלכותו לא היתה בה שפיכות דמים במלחמה , לעומת מלכות דוד אביו , תיאורו של שלמה המתפלל בעד העם והקרוב לאלהים ( דברי הימים ב ז , ( ומעל לכול-ירידת האש מהשמים לעיני כל ישראל , האש שאכלה את העולה והזבחים לאחר שכילה שלמה המלך את תפילתו ( שם , פסוקים א - ז ? . ( כאן נגלה ה' לשלמה במופת , בהיגלותו לפני הנביאים . עמידתו של שלמה כמנהיג העם - נוסף לה כאן צביון של נבואה יחד עם צביון של כהונה : שלמה כמקריב עולות וזבחים , בבחינת מנהיג מכהן בקודש . גם דוד זכה , לפי ספר דברי הימים , לדבר ה ' ( דברי הימים א כב , ח-יג ; כח , ג-י , יט ) ולהתגלות אלהית ישירה ( שם כא , כה- ל , ( אך ההבדל ביניהם הוא שלדוד היו נביאים , בעוד שבמלכות שלמה לא נזכרו נביאים : קשה לראות באחיה השילוני , המתנגד לשלמה ומי שהיה נביא הפילוג , נביא לשלמה . אצל בן דוד היה הקשר עם ה' ישיר ( דברי הימים ב א , ז-יב ; ו , ד-מב ; ז , יב- כב , ( כאילו היה כשר לנבואה , או מתפלל כדרך הנביאים . ? נראה שהשוני בין ספר מלכים לספר דברי הימים בתיאור מלכות שלמה יסודו במטרות העיקריות השונות שעמדו לפני שני המחברים . מחבר ספר מלכים בא מעיקרו לתרץ על מה ולמה חרבה הארץ , נשרף המקדש , פסקה המלוכה ובני ישראל ויהודה הלכו בגולה : הסיבה לכל אלה היא חטאי מלכי ישראל ויהודה , להוציא את חזקיהו ויאשיהו , שעשו את הרע בעיני ה ' . הוא הרחיק לכת וראה כבר במלכות שלמה את ראשית הסיבה לפילוג ולחורבן שלעתיד לבוא ( מלכים א ט , א-ט ; יא , כט-לט . ( שלמה נדון אצלו לגינוי בשל אהבתו לנשים הנכריות שהטו את לבבו ( אמנם לעת זקנה ) "אחלי אלהים אחרים " ( מלכים א א , ג " וילכו שלמה וכל הקןהל עמו לבמה אשר בגבעון . " גבעון , היא אל גייב ( בתמונה , ( היתה אחת מארבע ערי הגבעונים ( יהושע ט ועוד . ( בימי שאול , מלך ישראל הראשון , נכבשו ערי הגבעונים ותחומן

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help