sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

תיאור מלכות שלמה בספר דברי הימים בהשוואה לתיאורה בספר מלכים ספר דברי הימים אינו "תוספות " ( בלשון תרגום השבעים , ( או חזרה על המסופר בספרי שמואל ומלכים ; זהו חיבור חדש , שנכתב מנקודת ראותו של המחבר ועל פי מגמותיו האידיאולוגיות . המגמתיות שבספר באה לידי ביטוי , בין השאר , בתיאור מלכות שלמה והיא בולטת במיוחד אם נשווה תיאור זה עם תיאור מלכותו בספר מלכים . השוואה זו מראה שבספר דברי הימים יש השמטות , הוספות ושינויי נוסח מגמתיים . מחבר דברי הימים מדלג על אפיזודות שלמות בחיי שלמה לפני שהומלך על ישראל , כלומר בעוד דוד אביו חי : הוא אינו מזכיר כלל את התנשאותו של אדוניהו בן חגית למלוך או את ניסיון המלכתו ; את התערבותו של נתן הנביא , את השתדלותה של בת שבע אצל דוד הבא בימים ואת התעוררותו הכמעט מאולצת של דוד הזקן להמליך את שלמה . אפילו את עצם משיחתו של שלמה בידי צדוק הכוהן , את תקיעת השופר ואת השמחה הגדולה בזמן ההמלכה ליד הגיחון ( מלכים א א ) הוא אינו מזכיר . כמו כן אין בספר דברי הימים כל זכר להמתת אדוניהו , לגירושו של אביתר הכוהן , להריגת יואב ולהמתתו של שמעי בן גרא ממשפחת שאול ( מלכים א ב ? . ( נראה שמחבר ספר דברי הימים אינו בא להכחיש או לבטל את כל אלה , אלא רואה בהם אפיזודות לא חשובות לעומת העניין המרכזי והעקרוני : המלכת שלמה בהשראה אלהית . לפי השקפתו של בעל ספר דברי הימים עלה שלמה על כס המלוכה בהיותו מיועד לכך מראש , לפי צו אלהי , והמלכתו היא מימושה של ההבטחה והתכנית האלתית כפי שבאו לביטוי בדברי דוד המלך לשלמה בנו בשם ה : ' " הנה בן נולד לך ... הוא יבנה בית לשמי ןהוא יהיה לי לבן ואני לו לאב והכינותי כסא מלכותו על ישראל עד עולם " ( דברי הימים א כב , ח - י . ( לדוד לא נותר אלא לקיים את התכנית האלהית : "ודויד זקן ושבע ימים וימלך את שלמה בנו על ישךאל" ( שם כג , א . ( בהמשך באה בפירוט רב הודעתו של דוד ( במעמד קהל רב ) על המלכת שלמה בחייו : ה' בחר בשלמה מכל בניו הרבים " לשבת על כסא מלכות ה ' על ישראל" ( שם כח , ד - ו . ( באותו מעמד נתן דוד לשלמה את תבנית המקדש , "הכל בכתב מיד ה "' ( שם , פסוקים יא - כא . ( בהמשך ( שם פרק כט ) מפורטת המלכתו השנייה של שלמה בפני קהל רב הזובחים זבחים לה' ומעלים לפניו עולות : "ויאכלו וישתו לפני ה ' ביום ההוא בשמחה גדולה וןמליכו שנית לשלמה 3 ן דויד" ( שם , פסוק כב . ( עוד נאמר שם ששלמה ישב "על כסא ה' למלך תחת דויד אביו" ( שם , פסוק כג . ( ולא זו בלבד , אלא שכל השרים והגיבורים "וגם כל בני המלןל דויד נתנו ןד תחת שלמה המלך " ( שם , פסוק כד : ( לא היה איש שניסה לשים מכשול בפניו . ה ' גידל את שלמה "למעלה לעיני כל ישראל ןיתן עליו הוד מלכות א ^ זר לא היה על כל מלך לפניו על ישךאל" ( שם , פסוק כה , ( לאמור הוד מלכות עטה את שלמה עוד בחיי דוד אביו . ? מחבר ספר דברי הימים פוסח גם על משיחת שלמה בונה בית המקדש תיאור ימי שלמה , המשתרע מדברי הימים ב א , יח ועד ח , טז , עוסק בעיקר בבניין בית המקדש . סיפור בניית בית המקדש חופף במבנהו הכללי ובעיקר פרטיו ולשונו את סיפור בניין המקדש במלכים א ה , יד - ט , כ , ול \! ניהם מעוצבים בתבנית ספרותית מסורתית המופיעה בספרות העמים השכנים למן תחילת האלף השני לפה " ס ועד לימי יוסף בן מתתיהו ועד בכלל . בתבנית זאת שישה מרכיבים , ואלו הם : . 1 הסיפור פותח בדרך כלל בהחלטה לבנות את בית המקדש , ומצוין שהמלך נצטווה לעשות זאת על ידי האל או ביקש וקיבל רשות אלהית למפעל הבנייה ; . 2 לאחר מכן מתוארות ההכנות למפעל הבנייה לרבות גיוס כוח אדם ורכישת חומרי בנייה ; . 3 החלק השלישי בסיפור הבנייה מתאר את הבניין עצמו ; . 4 לאחר מכן יש תיאור של חנוכת הבניין ובמיוחד כניסת האל לתוכו בחגיגה רבת משתתפים שבה מקריבים שפע קרבנות ; . 5 לאחר מכן תופיע תפילה למען המלך הבונה או ברכה אלהית למלך ; . 6 לבסוף יש ברכות למלך שיקום בעתיד ויתקן את המקדש כאשר יתמוטט וקללות למלך שיפגע במקדש או שלא ישמור עליו כראוי . ? בסיפור בניית המקדש בדברי הימים אין שום התייחסות להוראה שנתן אלהים לשלמה לבנות את המקדש , כנראה משום שהמחבר הסתפק באישור האלהי שניתן לדוד . מתברר אם כן שגם מבחינת המבנה המסורתי של סיפורי בנייה , בניית בית המקדש פרושה על פני שני דורות . ההכנות לבנייה , שהן המרכיב השני בתבנית שהצגנו לעיל , הן הנושא של פרק ב . פרק זה מוקף במסגרת ספרותית המספרת על גיוס כוח העבודה ( א , טז - יז . ( פרקים ג - ד מתארים את בית המקדש . פרקים אלה מציגים לפנינו בעיות מיוחדות שיש לתת עליהן את הדעת . תיאור המקדש המובא כאן מתבסס כנראה על תיאור המקדש המופיע במלכים א ו - ז ; המבנים המתוארים דומים אך ישנם הבדלים גדולים מאוד בדרכי תיאורם , כפי שיתברר להלן , בביאור לפרקים ג - ד . [ או"ה ] מלכות שלמה [ א , א - ט , לא ] ספר דברי הימים ב פותח במלכות שלמה , שכבר דובר בה בדברי הימים א ( פרקים כח - כט . ( בתשעת פרקיו הראשונים מופיע שלמה כמלך לכל דבר , לאחר שהומלך כבר בימי אביו , והנהגתו יציבה וחזקה , כפי שנאמר בפסוק הראשון של פרק א : "ויתחזק שלמה בן דויד על מלכות . " 1 פרקים א-ב מעלים את הקווים העיקריים של המלכות והמלוכה ביהודה : העברת מרכז הכובד הפוליטי והדתי לירושלים ועלייתה כבירה חילונית ודתית , חשיבותה של עבודת הקודש במקדש , הקשר בין אלהי ישראל ל"מלכות ה "' בירושלים ולמלכי יהודה ועצמת הממלכה , המתבטאת בעושר , ברכב ובפרשים . ? במרכז תיאורה של מלכות שלמה - בספר דברי הימים ב עומדים בניין המקדש וחנוכתו ( החלק המוקדש בו לענייני המקדש גדול יותר מן החלק המקביל בספר מלכים . ( מחבר ספר דברי הימים מדגיש בדבריו על מלכות שלמה שני יסודות : ייעודו של שלמה למלוך וייעודו לבנות את המקדש , המובע גם באמצעות מדרש השם שלמה מלשון שלם ( דברי הימים א כט , יט ; דברי הימים ב ה , א ; ח , טז . ( שלמה הוא "איש מנוחה " ( דברי הימים א כב , ט , ( ועל כן הוא המלך המתאים לבנות בית למנוחת אלהים . על פי תפיסתו של מחבר ספר דברי הימים המלך האידיאלי הוא מלך הבונה את המקדש , מסדיר את עבודת הקודש ומספק את צורכי הפולחן ועובדיו ; לכן מודגשים בתיאור מלכות שלמה , ענייני המקדש והפולחן וניתנת עדיפות ראשונה במעלה לתפקיד המלך בפולחן . גם בקרב עמי הקדם היה המלך האידיאלי אותו מלך הבונה מקדשים ומבטיח את קיומם הכלכלי . [ ש " א ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help