sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מבנה הספר והרכבו ספר דברי הימים נחלק לשלושה חלקים עיקריים : ו . מבוא ( דברי הימים א א-ט . 2 ;( ימי דוד ושלמה ( דברי הימים א י-דברי הימים ב ט . 3 ;( ימי מלכותם של מלכי בית דוד הנותרים ( דברי הימים ב י - לו . ( ו . מבוא ( דברי הימים א א - ט . ( המבוא נחלק לארבעה חלקים עיקריים : . 1 הקדמה ( פרק א . 2 ;( גוף המבוא ( ב , א-ט , ב . 3 ;( חתימה ( ט , ג - לד . 4 ;( אפילוג ( ט , לה - מד . ( ההקדמה מגדירה כאמור את מקומו של עם ישראל בין העמים ומציגה את בחירתו מבין העמים ; גוף המבוא מונה את שבטי ישראל למשפחותיהם תוך הדגשת הבחירה המשולשת : בשבט יהודה , בבית דוד ובבני אהרן . החתימה מונה את היושבים בירושלים כנראה בימי שיבת ציון . מסתבר כי המקום המיוחד שהוקדש לירושלים במבוא מכוון להדגיש את בחירתה - מוטיב מרכזי בגוף הספר . גוף המבוא נחלק לשני חלקים עיקריים : א . רשימות היחס של בני לאה ונספחיהם ( ב , ג - ז , ה ;( ב . רשימות היחס של בני רחל ונספחיהם ( ז , ו - ח , מ . ( נמנה להלן את המרכיבים העיקריים של המבוא ( לדיון מפורט במבנה המרכיבים השונים של המבוא ראה להלן בביאור לפרקים א-ט . 1 : ( הקדמה : מאדם עד ישראל ( פרק א ) . 2 גוף המבוא : שבטי ישראל ( ב , א - ט , ב ) א . הקדמה לגוף המבוא : בני ישראל ( ב , א - ב ) ב . רשימות היחס של בני לאה ונספחיהם ( ב , ג - ז , ה ) ו ) יהודה ( ב , ג - ד , כג ) ( 2 שמעון ( ד , כד - מג ) ( 3 שבטי עבר הירדן המזרחי ( ה , א - כו ) ( 4 לוי ( ה , כז - ו , סו ) ( 5 יששכר ( ז , א - ה ) ג . רשימת היחס של בני רחל ונספחיהם ( ז , ו - ח , מ ) ( 1 בנימין ( ז , ( aan ( 2 בני בלהה ( ז , > נ - 5 יג ) ( 3 בני יוסף ( ז , יד - כט ) ( 4 אשר ( ז , ל - לט ) ( 5 בנימין ( ח , א - מ ) ד . חתימת גוף המבוא ( ט , א - ב ) . 3 חתימה : רשימת היושבים בירושלים ( ט , ג - לד ) . 4 אפילוג : בנימין ( ט , לה - מד . ( . 2 ימי דוד ושלמה ( דברי הימים א י - דברי הימים ב ט . ( חטיבה ספרותית זו נחלקת לשני חלקים עיקריים : ו . מלכות דוד ( דברי הימים א י-כט . 2 ;( מלכות שלמה ( דברי הימים ב א-ט . ( תיאור מלכותו של דוד נחלק לשישה חלקים עיקריים : הוא נפתח בבחירת דוד ובהמלכתו על רקע מותו של שאול ( פרקים י - יב , ( ונחתם בהמלכתו השנייה של שלמה ובמותו של דוד ( כט , י - ל ;( אחרי הפתיחה הובא תיאור מפורט של העלאת הארון לירושלים ( פרקים יג , טו-יז ;( וכנגדו הובאה ביחידה הספרותית שלפני החתימה חטיבה גדולה העוסקת במקדש -.בבחירת מקומו ומקימו , בהכנות שעשה דוד לבנייתו ובקביעת סגל עובדי המקדש וסדרי העבודה בו בידי דוד ( כא , א - כט , ט . ( בלב המבנה הספרותי שובצה נבואת נתן שצוטטה כמעט מילולית משמואל ב ז . עיקרה של הנבואה : בחירה בבית דוד למלוך על ישראל עד עולם וההדגשה שדוד לא יבנה את המקדש אלא בנו ( פרק יז . ( אחרי פרק זה בא תיאור מפורט של מלחמות דוד ( פרקים יח-כ , ( מלחמות שבעטיין נמנעה מדוד הזכות לבנות את המקדש . לקט נוסף של ידיעות על יחסי החוץ של דוד ועל מלחמותיו שובץ בלב תיאור העלאת הארון לירושלים , בין הניסיון הראשון , הכושל , לבין הניסיון השני והמוצלח ( פרק יד . ( נמנה להלן את המרכיבים העיקריים של חטיבה ספרותית זו : . 1 המלכת דוד וכיבושה של ירושלים ( פרקים י - יב ) א . מות שאול והסבת המלוכה לדוד ( פרק י ) ב . המלכת דוד ( יא , א - ג ) ג . כיבוש ירושלים ( יא , ד - י ) ד . תומכי דוד וחגיגת ההמלכה ( יא , יא - יב , מא ) ו . "הגבוךים א ^ ר לדויד " ( יא , יא - מז ) . 2 "הבאים אל דןיד לציקלג " ( יב , א - כב ) . 3 הבאים "על דויד חברתה " ( יב , כג - לח ) . 4 חגיגת ההמלכה ( יב , לט - מ ) . 2 העלאת הארון לירושלים ( פרקים יג - טז ) א . העלאת הארון לירושלים - הניסיון הראשון ( פרק יג ) ב . יחסי החוץ של דוד - הברית עם צור והמלחמה בפלשתים ( פרק יד ) ואת דברי הימים ב לה - לו . לימים תיקן קרוס את הצעתו והעריך שרוב רשימות היחס נכללו ברובד הקדום של הספר . ? מבין הדעות השונות שהועלו במחקר יש להעדיף את ההנחה שהספר חובר בידי מחבר אחד ששיבץ בחיבורו מקורות שונים . אמנם אין לשלול את האפשרות שבתהליך מסירתו של הספר נוספו ליצירה ספרותית גדולה זו תוספות מועטות . אולם אי אפשר להבחין בספר ברבדים שונים וסותרים הנבדלים זה מזה והמחייבים להניח תהליך התהוות סבוך כפי שהציעו חוקרים רבים . יש כאמור סתירות בספר והן נובעות כנראה משיטת עבודתו של המחבר ואולי גם מן ההיקף העצום של יצירתו . ספק אם מחבר הספר התכוון להביא בפני קוראיו חיבור הומוגני , נקי מסתירות וכפילויות . אדרבה נראה שהוא ציטט לעתים מקורות שונים וסותרים ולא תמיד טרח ליישב את הסתירות בין מקורותיו . אף אין בספר ניסיון שיטתי ליצור אחידות במינוח , והמחבר משתמש לעתים במונח מסוים בהוראות שונות . עיון בהשקפותיו התיאולוגיות וההיסטוריוגרפיות של מחבר דברי הימים מעיד בעליל שהמבוא האתנוגרפי הגדול ( דברי הימים א א - ט ) היה חלק בלתי נפרד מן הספר . [ ג " ג ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help