sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אחדותו של ספר דברי הימים ספר דברי הימים יש בו סוגים ספרותיים שונים , רבדים לשוניים וסגנוניים שונים , מגוון טכניקות ספרותיות והיסטוריוגרפיות , השפעות כוחניות ודויטרונומיסטיות , כפילויות ואף סתירות גלויות בנושאים אחדים . אופיו ההטרוגני של הספר מעורר את השאלה האם הוא חובר בידי מחבר אחד ששיבץ בחיבורו מקורות שונים ? או שמא התהווה הספר בתהליך ממושך ומורכב שבמהלכו נוספו לרובד קדום יסודות מאוחרים שחוברו בידי מהדיר אחד או מספר מהדירים בני תקופות שונות ? מקצת החוקרים מצאו בספר "מקורות " שונים בדומה למקורות שאובחנו בתורה ( קיטל ואחרים . ( אחרים שיערו שהטיבות שונות לא נכללו במהדורה המקורית של הספר אלא נוספו אליו בשלב מאוחר יותר . בכלל התוספות המאוחרות נמנו המבוא לספר ( דברי הימים א א - ט ) וכן פרקים כג - כז בדברי הימים א ( ולץ . ( ' נות , רודולף ואחרים שיערו שלגרעינו של הספר נוספו בתהליך ממושך וסבוך תוספות והשלמות שחוברו בידי מהדירים שונים ; ואילו קרוס ומקצת תלמידיו גרסו שהיצירה הספרותית שכללה את ספרי דברי הימים , עזרא ונחמיה והמצע העברי של עזרא החיצוני נתהוותה בשלושה שלבים עיקריים : ו Ch שחובר בסוף מאה ר וכלל בין השאר את דברי הימים א י - דברי הימים ב לד ; Ch 2 שחובר באמצע מאה ה Ch 3 ;' שחובר בסוף מאה ה ' וכלל גם את דברי הימים א א - ט . 1 הכפילות שבין סופו של ספר דברי הימים לראשיתו של ספר עזרא איננה יכולה להכריע בסוגיה זו ; כנגד ההשערה שהועלתה לעיל ניתן להעלות השערות אחרות לפשר כפילות זו : אפשר שהיא מקרית , וכלל לא ברור אם שני הפסוקים האחרונים בספר דברי הימים חוברו בידי מחבר דברי הימים או אם הם תוספת מאוחרת ; . 2 קיים אמנם דמיון לשוני וסגנוני בין החיבורים , אולם דמיון זה נובע מן העובדה ששניהם חוברו בתקופה הפרסית ( ראה להלן על זמנו של הספר , ( ומצד אחר קיימים גם הבדלים לשוניים וסגנוניים בין החיבורים ; . 3 כנגד הדמיון במקצת ההשקפות התיאולוגיות המובעות בשני החיבורים יש להציג את התפיסות התיאולוגיות וההיסטוריוגרפיות הסותרות המוצגות בספר דברי הימים מזה ובספר עזרא נחמיה מזה ( ראה פירוט להלן . 4 ;( ספר עזרא החיצוני ככל הנראה איננו תרגום של מצע עברי שכלל את ספרי דברי הימים ועזרא ונחמיה בחיבור אחד , אלא קומפילציה של קטעים שונים שהועתקו ממקורות שונים , אשר רק חלקם נשתמרו בידינו : פרק א בעזרא החיצוני אמנם מקביל במידה רבה לדברי הימים ב לה - לו , ועזרא החיצוני ב , א - יד מקביל לפרק א בעזרא . אולם עזרא החיצוני ב , טו - כו מקביל לעזרא ד , ז - כד , ולסיפור שלושת הנערים המובא בעזרא החיצוני ג , א-ה , ו אין מקבילה במקרא . ? נמנה להלן את התפיסות התיאולוגיות וההיסטוריוגרפיות הסותרות הבאות בספר דברי הימים מזה ובספר עזרא ונחמיה מזה : . 1 בספר עזרא ונחמיה יש התנגדות עזה לנישואי תערובת . עזרא עצמו התנגד לתופעה זו ופעל בחריפות לבערה ( עזרא ט , א-ג , יד ; י , ב-ג , יח ; נחמיה י , לא ועוד . ( לעומת זאת מחבר דברי הימים איננו מתנגד לנישואי תערובת , אדרבה כתובים רבים בספרו - שלמרביתם אין מקבילות במקרא - מעידים על נישואין בין ישראלים לנכרים ועל יסודות לא ישראליים שנסתפחו לעם ישראל ( דברי הימים א ב , ג , לד-לה ; ג , ב , יז = 1 שמואל ב יז , כה ;[ ד , יח ; ז , יד ; דברי הימים ב ב , יג ; ח , יא ; יב , יג ; כד , כו = ] מלכים ב יב , כב . ([ יש להניח כי לפי תפיסתו של מחבר דברי הימים נישואי תערובת הופכים את בן הזוג לחלק מעם ישראל ; . 2 מחבר דברי הימים משמיט במכוון את כל חטאיו של שלמה שנמנו בספר מלכים , ומציג אותו כמלך שלא דבק בו רבב ועל כן זכה לבנות את בית ה ' ( ראה בהרחבה "עולם התנ " ך , " דברי הימים ב , עמ ' 8 וו . ( לעומת זאת בספר נחמיה יג , כו יש ציון מפורש ובוטה לחטאי שלמה : "ךולוא על אלה חטא שלמה מלך ישךאל ... גם אותו החטיאו הנשים הנכריות . 3 ;" על פי ספר עזרא ונחמיה תושבי השומרון אינם חלק מעם ישראל , אלא זרים שהובאו לארץ על ידי מלכי אשור , ואין לשתפם בשום פנים ואופן בחיים הפולחניים של "זרע הקודש" ( עזרא ט , ב . ( לעומת זאת לפי השקפתו של מחבר דברי הימים נשארו בשומרון ובגליל ישראלים שלא גלו מן הארץ ; הוא רואה בהם חלק בלתי נפרד מעם ישראל , ומעלה על נס את פעולתו של חזקיהו שקירב את תושבי הצפון ואף ערך חגיגת פסח שבה שותפו תושבי השומרון והגליל ( דברי הימים ב ל , ה - יא ועוד . 4 ;( בספר דברי הימים נזכרים הנביאים תכופות ויש להם תפקיד מרכזי בתולדות ממלכת יהודה . לעומת זאת בספר עזרא ונחמיה תפקידם שולי והם נזכרים לעתים רחוקות בלבד ( עזרא ה , א - ב ; ו , יד . 5 ;( בספר דברי הימים ניכר בבירור עיבוד של אירועי העבר על פי עקרונות הגמול . לא כן בספר עזרא ונחמיה . בדומה לכך אין בספר עזרא ונחמיה תיאורי נסים , הרווחים בספר דברי הימים , ואף לא מצאנו בו הגזמות מספריות כנהוג בספר דברי הימים ; . 6 בספר עזרא ונחמיה נודעת חשיבות עליונה ליציאת מצרים ( ראה בייחוד נחמיה ט ;( לא כן בספר דברי הימים ( ראה להלן : יציאת מצרים בספר דברי הימים . 7 ;( לפי תפיסתו של מחבר דברי הימים הגמול האלהי הוא אישי ומידי ( ראה להלן . ( בספר עזרא ונחמיה אין כל ביטוי לתפיסה זו . אדרבה במקצת הכתובים בספר עזרא נחמיה מובעת גישה שונה לחלוטין : הגמול איננו מידי , והחוטאים אינם באים על עונשם ( ראה בייחוד נחמיה ט , יז , לא ועוד . 8 ;( בספר דברי הימים יש תפקיד מכריע ללויים , ומתוארים בו אירועים רבים שבהם הלויים נוטלים חלק מרכזי " ) חגיגות לויים " בלשונו של פון ראד . ( תיאורים מעין אלה חסרים בספר עזרא ונחמיה על אף שלמחבר ספר זה היו מספר הזדמנויות להדגיש את תפקידם המרכזי של הלויים באירועים שונים הנזכרים בספר . ? יש אפוא להניח שספר דברי הימים מזה וספר עזרא ונחמיה מזה חוברו בידי מחברים שונים . [ ג " ג ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help