sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ספר ירמיה - הרכבו ועריכתו קשה מאוד לגלות עקרונות עריכה ברורים במתכונת הנתונה של ספר ירמיה . לעומת ספר ישעיה , ובייחוד ספר יחזקאל , שהיסוד הכרונולוגי בעריכתם בולט ביותר , וניכרת בהם בבירור מגמה לסדר את הנבואות על פי סדר אמירתן , לא ניכרת שיטה כזאת בעריכה הכוללת של ספר ירמיה , אך יש פה ושם סימנים לנטייה מעין זו . מקובל להניח , שהנבואות הראשונות בספר אכן נאמרו בתקופה הראשונה של פעילות ירמיהו . הפרקים כז-כט ; לב-לד ; לה-מד הם חטיבות , שהעיקרון המונח ביסוד סידורן הוא כרונולוגי , אך אין הם מצטרפים לרצף אחד . * עקרון עריכה שני הניכר בספר הוא ספרותי , וגם כאן יש סידור לפי חטיבות , שהבולטת בהן היא חטיבת הפרקים מו-נא , קובץ הנבואות על הגויים , שנאמרו במשך כל פעילותו הנבואית של ירמיהו . חטיבה אחרת היא הפרקים ל-לב , קובץ נבואות נחמה מתקו פות שונות . בפרק כב יש אוסף של נבואות למלכי יהודה , שלום בן יאשיהו , יהויקים ויהויכין . ? כללית ניתן לומר , שחטיבת הפרקים א-כה מכילה בעיקר נבואות , והפרקים כו-כח ; לה-מד כוללים בעיקר סיפורים על חיי הנביא וקורות ירושלים בזמנו ( וראה להלן , "סידורו של ספר ירמיה * . ('' מקובל להבחין בספר ירמיה בשלושה סוגים ספרותיים עיקריים : נבואות שיריות , נאומים בפרוזה וסיפורים ביוגראפיים . נוסף על כך יש בספר גם קטעים מזמוריים אחדים ? הנבואות השיריות מרוכזות בעיקר בפרקים א-כג וכן בקובץ הנבואות על הגויים , מו-נא . מקובל על כל החוקרים , שנבואות אלה נכתבו בעיקרן בידי ירמיהו , אף כי יש סבורים , שחלק מנבואות הגויים אינו מקורי ? . הנאומים בפרוזה פזורים בכל הספר , ומבחינה סגנונית הם דומים דמיון רב לספר דברים , הבנוי נם הוא כנאום של נביא - משה . הנבואות העיקריות בסגנון זה הן : ז , א-ח , ג ; יא , א-יד ; טז , א—יג ; יז , יט-כז ; יח , א-יב ; כא , א-י ; כב , א-ה ; כה , א-יד ; לד , ח-כב ; לה . יש מחלוקת בין החוקרים בשאלה , אם אמנם נאמרו נבואות אלה על ידי ירמיהו , או שמא הן תוספת מאוחרת , המוסרת אמנם את השקפותיו הכלליות של הנביא , אך לא את לרפורמה של יאשיהו . אין ספק , שבאורח עקרוני קידם בברכה את ביטול האלילות ואת ריכוז הפולחן בירושלים . ביטוי מובהק לכך אפשר למצוא בנבואה בפרק יא , הפותחת במלים : " שמעו את דברי הברית הזאת ... ארור האיש אשר לא ישמע את דברי הברית הזאת " ... ( ב-ג . ( הנביא מזהה את ברית יציאת , מצרים עם בריתו של יאשיהו , שנכרתה בימיו . אך לא ברור לנו , אם הוסיף ירמיהו לראות את ברית יאשיהו כמפנה חיובי של ממש בהתנהגותו של העם . תוכחתו הבלתי פוסקת , המופנית נגד עבודת הבעל , המולך , מלכת השמים , וכן גינוי העבודה " תחת כל עץ רענן" ( ג , ו ) מלמדים אולי על אכזבתו מתוצאות פעולתו ' של יאשיהו . יש המוצאים הד לאכזבה זו במלים הבאות : "איכה תאמרו חכמים אנחנו ותורת ה' אתנו אכן הנה לשקר עשה ' עט שקר ספרים" ( ח , ח . ( נראה שלאחר מות יאשיהו היה ירמיהו עד לנסיגת העם משמירה על עקרונות הברית שכרת עמו המלך . [ יה"פ ] הרקע ההיסטורי לנבואת ירמיהו לוח כרונולוגי

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help