sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אישיותו ותורתו של ירמיהו אישיותו של ירמיהו , הרקע ההיסטורי לפעילותו , תורתו המוסרית והכרתו הפוליטית - כל אלה חברו יחד לעשותו לאחת הדמויות הטראגיות ביותר בקרב נביאי ישראל , דמות שמאפיינים אותה מאבקים פנימיים מתמידים בין מגמות קוטביות : מצד אחד הרגשת הכורח להינבא , ומצד שני הרצון האנושי להימלט מתפקיד כפוי טובה זה ; מצד אחד ההכרה הברורה , שאין מנוס מחורבן ירושלים , הן בשל חטאי העם והן בגלל המדיניות קצרת הראות של מלכיה , ומצד שני תקווה קלושה , שעל ידי הטפה אפשר יהיה להיטיב את דרכיו של העם ולהביא את מלכיו לנקיטת מדיניות נבונה יותר ; מצד אחד נבואות חורבן המלוות תיאורי זוועה , שאינם מצויים אצל שום נביא אחר , ומצד שני נבואות נפלאות של ישועה וגאולה . מאבקים פנימיים כאלה היו בוודאי נחלתם של כמה וכמה נביאים , אך אין בהם אחד , שבנבואותיו הם כה בולטים וכה עזים . ? רתיעתו של ירמיהו מלהיות נביא מתבטאת בחזון הקדשתו וגם במה שאמר בכל תקופת פעילותו . עם הקדשתו הוא אומר : "אהה ה' אלהים הנה לא ןךעתי דבר כי נער אנכי" ( א , ו ;( מאוחר יותר הוא מתלונן : "אוי לי אמי כי ילךתני איש ריב ואיש מדון לכל הארץ . לא נשיתי ולא נשו בי כלה מקללוני '' ( טו , י ;( וכן : "ארור היום אשר ילךתי בו " ... וגר ( כ , יד . ( כנגד אלה הוא אומר את היפוכם של הדברים . - "נמצאו ךבךיף ואכלם ויהי דברך לי לששון ולשמחת לבבי כי נקרא שמף עלי ה' אלי הי צבאות . " ומיד אחרי כן : "לא ישבתי בסוד משחקים ואעלז מפני ןדף בךד ישבתי כי זעם מלאתני" ( טו , טז-יז . ( יש שהוא מרגיש עצמו כמי שהאל פיתה אותו - " פתיתני ה' ואפת רוזקתני ותוכל" ( כ , ז , ( ואז הוא מתאר את הטראגיות שבמצבו במלים , המביעות את חוסר יכולתו להימלט מגורל הנביא : "ואמךתי לא אזכרנו ולא אדבר עוד בשמו , והןה בלבי כאש בגגךת , עצר בעצמתי , ונלאיתי כלכל ולא אוכל" ( כ , ט ? . ( בנבואותיו מרבה ירמיהו בתיאורי הרס וחורבן שיבואו על העם . בראשית דרכו עדיין לא פירש מיהו האויב , שיבוא על העם מצפון ויחריב את יהודה , אך לאחר מכן הכיר לדעת , שבבל היא המעצמה העלולה להביא חורבן על יהודה . כדי למנוע זאת יש לחזור בתשובה ולהיכנע לבבל , לקבל את עולה ולא לנסות לפרוק אותו . מכאן שרעיון התשובה אצל ירמיהו אינו מופשט ; החזרה בתשובה היא ערובה הכרחית להצלת העם . נראה שלאחר שנת 605 לפה"ס נתחדדה אצלו יותר ויותר ההכרה הפוליטית , ונקודת הכובד של נבואותיו הועברה לכיוון זה . נבואתו באה להציג את בבל כממלאת שליחות אלוהית בעולם , ומשום כך יש להיכנע לה ( ראה להלן , בפרק כ ? . ( עד לרגעיה האחרונים של ממלכת יהודה הטיף ירמיהו לכניעה מוחלטת לבבל , בתקווה להציל את ירושלים מחורבן . לפיכך נחשב כבוגד בעיני שרי צדקיהו , שדרשו להמיתו ( לח , ד . ( גם בנבואותיו לגויים גילה ירמיהו את השקפתו בדרך ישירה ועקיפה כאחת . האל הועיד את בבל לשלוט בעולם "שבעים שנה" ( כה , יב '' , ( והיה הגוי והממלכה י י אשר לא יעבדו אתו את נבוכךנאצר מלך בבל ואת אשר לא יתן את צוארו בעל מלך בבל , בחרב ובךעב ובדבר אפקד על הגוי ההוא נאם ה "' ( כז , ח . ( אך בד בבד עם החזות הקשה שחזה ליהודה , על שלא מילאה אחר דרישתו ומרדה בבבל , השמיע נבואות גאולה לעתיד לבוא . ? המיוחד לנבואות הגאולה של ירמיהו הוא הפנייתן ליהודה ולאפרים כאחד , תוך הדגשת בנייתףמחדש של שומרון ועריה . נראה , שעיקרן של נבואות נחמה אלו נאמר בימי יאשיהו , כשנתחזקו התקוות ללכד מחדש את שבטי אפרים תחת שלטון מלך ירושלים . * שאלה מעניינת , שקשה להשיב עליה , נוגעת ליחסו של ירמיהו האירועים העיקריים שאירעו בימיו . * ירמיהו נולד בענתות , לא הרחק מירושלים , והיה בן למשפחת כוהנים . על פי דבריו בעת שהוקדש לנביא נראה , שהוא היה אז נער צעיר ובלתי מוכר בירושלים . אפשר שהוא יצא מעירו לירושלים מדי פעם בפעם כדי להביא את דבריו לפני העם , ובעיקר לפני חשובי ירושלים , שריה וכוהניה . רמז לכך אפשר למצוא בלשון "הלך וקךאת באזני ירושלים '' הפותחת אחת מנבואותיו הראשונות ( ב , ב . ( בפרק זמן זה הסתכסך ירמיהו עם בני ענתות , והכתוב אף מציין , שהם התנכלו לחייו "לאמר לא תנבא בשם ה' ולא תמות י בידנו" ( יא , כא . ( נראה שביקורתו המתמדת של ירמיהו , איומיו באסונות הכבדים הצפויים לעם והתקפותיו המרובות על הכוהנים והשרים יצרו מתח בינו לבין אנשי עירו , שראו בו מעין בן סורר ומורה המבאיש את ריחם בירושלים . * לאחר תקופה קצרה של פעילות עבר ירמיהו מענתות לירושלים . הוא ניבא בשערי המקדש ( ז , ב , ( "בערי יהוךה ובחצות ירושלים" ( יא , ו , ( בגיא בן הנם ( יט , ב , ( בפתח ארמון המלך ( כב , א ) ובתוך המקדש עצמו ( כו , ב . ( במאמציו להביא את דברו אל כל אחיו בני ישראל באשר הם שלח אף מכתבים לגולי יהויכין בבבל ( כט , א . ( בכל אלה ניכר שהוא חש באחריות הכבדה המוטלת עליו , ובשמה התריע , התרה והשמיע את דברו ללא חת . * עקשנותו זו עשתה את ירמיהו ל"איש ריב ואיש מדון לכל הארץ ... כלה מקללוני , " ( טו , י ;( מן האמור בפרק טז , באנו למדים , שירמיהו לא נשא אשה והיה ערירי ומתרחק מחברת הבריות . פעמים אחדות היה נתון בסכנת מוות בימי יהויקים ( ראה להלן , בפרק כו ) ובימי צדקיהו ( לח , ד . ( סכנה זו היתה בין השאר תוצאת המעמד שרכש לו ירמיהו בירושלים . דבריו הגיעו למלך ולשרים , והללו , עם שחששו מהטפתו , בכל זאת התייעצו עמו לפרקים . נראה שבייחוד החשיב צדקיהו את דעתו . ברגעי משבר קשים ביותר הוא בא להיוועץ בנביא בענייני המדינה : '' וישאלהו המלך בביתו בסתר" ( לז , יז , ( אף שלא שמע בקולו . ? בעת שצרו הבבלים על ירושלים , ישב ירמיהו בכלא , משום ששרי המלך ראו בו בוגד הבא לרפות את ידי הלוחמים ערב הקרב הצפוי עם בבל ( ראה להלן , בפרק לח . ( משנפלה ירושלים בידי הבבלים , לא הוגלה ירמיהו , משום שהבבלים ראו בו גורם פרו בבלי , והוא היה ממנהיגי העם , שישבו עם גדליהו בן אחיקם במצפה . כאשר נרצח גדליהו , ירד ירמיהו עם שארית הפליטה למצרים , אף על פי שיעץ להם להישאר בארץ ולא לחשוש מנקמת הבבלים על רצח גדליהו נציבם . ^* ין אנו יודעים כמה זמן פעל ירמיהו במצרים , אך יש לשער , שלא שהה שם שנים רבות . [ יה '' פ ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help