sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כחוטא ומחטיא , והאפוד שהכין הוצג כ " מוקש ) " ח , כז . 6 השווה ב , ג , וכן יז , א-ו : סיפור עשיית הפסל והאפוד בידי מיכה ? . ( בספר שופטים נקרא גדעון לחילופין גם "ןךבעל . " מחבר א לא ציין כנראה אלא את השם גדעון , ואילו מחבר ב הוא שהוסיף כנראה את סיפור מלחמתו של גדעון בבעל והסבת שמו לירובעל ( ו , כה-לב , ( ושינה במקצת הפרקים ( בייחוד בפרק ט ) את שמו של גדעון לירובעל . סיפור הסבת השם חובר כנראה כדי להדגיש את הסכנות הטמונות באנארכיה . לפי תפיסת מחבר ב , חטאו ישראל לה ' בתקופה זו גם באי ניתוץ מזבחותיהם של הכנענים ( ראה בייחוד ב , א-ה . ( והנה נמצא בישראל איש אחד אשר עשה כדבר ה' והרס את מזבח הבעל . בני עירו , לא זו בלבד שלא שיבחו את מעשיו , אלא אף עמדו להוציאו להורג , ורק התערבותו של יואש אביו מנעה את המעשה . דרישתם של אנשי עפרה מנוסחת בדומה לדרישתם של אנשי גבעה ושל אנשי סדום " ) הוצא את בנך" [ ו , ל ;[ "הוצא את האיש " [ יט , כב והשווה גם בראשית יט , ה ? . ([ מהדורה ב סודרה , בדומה למהדורה א , על פי עיקרון כיאסטי אסוציאטיבי . הספר נפתח בציון בחירתו של יהודה בידי ה ' ( א , א-ב , ( ואף בסיפור החותם את הספר צוינה בחירת יהודה ( כ , יח . ( בשתי החטיבות הספרותיות הללו מוצג יהודה , כאמור , בהנגדה לבנימין . מוטיב משותף נוסף לשתי החטיבות הללו הוא הבכי שבוכים בני ישראל במקום המכונה בפרק ב , א-ה "בכים , " ובסיפור פילגש בגבעה " בית אל" ( כ , כו ? . ( סיפורי עתניאל ואהוד הוצגו במהדורה זו כהמשך להקדמה , ואף הם מדגישים את יתרונו של יהודה ואת קדימותו לבנימין : המושיע הראשון בא מיהודה , ורק אחריו צוין מושיע מבנימין . ? כנגד סיפור דבורה וברק ( במקום שבו הובא במהדורה א סיפור שמואל ) הוצב במהדורה ב מעשה מיכה , הכרוך בסיפור בני דן , ולפניו שובץ מחזור סיפורי שמשון ( אפרים ונפתלי מזה ; דן-אפרים-דן מזה . ( בהמשך המבנה מוצבים גדעון ובנו , ולעומתם יפתח ובתו . להידוק הקשר בין הסיפורים הוסיף מחבר ב לכל אחד מהם ידיעה על עימות בינם לבין בני אפרים ? . הנספחים למהדורה זו עטויים במסגרת ברורה באמצעות נוסחאות הפתיחה והחתימה האלה : בימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה ( יז , ו ) בימים הם אין מלך בישראל ( יח , א ) ויהי בימים ההם ומלך אין בישראל ( יט , א ) בימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה ( כא , כה . ( הצירוף "הישר בעיניו" בא במקרא עשרות פעמים , לרוב בספרות הךברימית ( ראה בייחוד דברים יב , ח . ( אולם צירופים דומים באים גם בספרות הקדם ךברימית ( ראה שמות טו , כו ; שמואל א יח , כ ; שמואל ב יז , ד ; יט , ז ? . ( מחבר ב מציג , כאמור , את "תקופת המושיעים " כתקופה שבה חוטא ישראל לאלוהיו , ותולה את הפורענויות שבאו על ישראל בחטא אי הורשת הכנענים , ובכריתת הברית עם יושבי הארץ ( א , א - ב , ה . ( נביאים מוכיחים את בני ישראל , והללו חוזרים בתשובה ובזכותה נענה להם האל ומושיעם . סביר להניח , שמחבר ב הוסיף לסיפורי המושיעים מסגרת פראגמטית תוך הדגשת המחזוריות של השופסים לעריהם ולשבסיהם

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help