sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בסידורם של הסיפורים ( זקוביץ . ( להלן מספר דוגמאות להמחשת עיקרון זה : ו . בסיפורי אהוד ודבורה יש מספר מוטיבים דומים , למשל : הן עגלון מלך מואב והן סיסרא נהרגים בעורמה בנותנם מבטחם באויביהם ; . 2 הן בסיפור דבורה והן בסיפורי גדעון מעודדים את הגיבור הספקן בטרם קם להושיע את ישראל ( דבורה את ברק [ ד , ו-ט ;[ המלאך את גדעון [ ו , יא-כד . 3 ;([ הזיקה בין אבימלך לגדעון ידועה ; . 4 אבימלך ויפתח אינם בני האישה הראשית אלא בני אישה אחרת , ושניהם אוספים סביבם אנשים ריקים ( ט , ד ; יא , ג . 5 ;( מספר מוטיבים משותפים לסיפורי יפתח ושמשון . נסתפק בציון אחד מהם : שמשון ויפתח חורצים את מר גורלם במו פיהם : שמשון מסגיר את סודו לדלילה ( טז , ד-לא , ( ויפתח נודר להקריב את הראשון שייצא מפתח ביתו , וסופו שהוא נאלץ להקריב את בתו היחידה ( יא , ל-לא , לד-מ . 6 ;( הקרבה בין סיפורי שמשון ושמואל גלויה לעין : שניהם נלחמים בפלשתים ; על שניהם נאמר שלא יעלה מורה על ראשם ( יג , ה ; טז , יז ; שמואל א א , יא ;( אמהותיהם היו עקרות ( יג , ב ; שמואל א א , ב , ה . ( בנוסף על כך , גם הפתיחות לשני הסיפורים דומות : "מהי איש אחד מצךעה ממשפחת הדני ושמו מנוח " ... ( יג , ב ;( "וןהי איש אחד מן הךמךנים צופים מהר אפרים ושמו אלקנה " ... ( שמואל א א , א ? . ( רוב סיפורי המושיעים נחתמו כנראה בציון כניעתם של האויבים ( למעט סיפורו של שמשון ) כדלהלן : ו . אהוד : "ותכנע מואב ביום ההוא תחת יד ישךאל" ( ג , ל . 2 ;( דבורה : "ויכנע אלהים ביום ההוא את ןבין מלך כנען לפני בני ישךאל ותלך יד בני ישךאל הלוך וקשה על ןבין " ... ( ד , כג . 3 ;( גדעון : "ויכנע מזץן לפני בני ישראל ןלא ; ספ 7 לשאת את ראשם" ( ח , כח . 4 ;( יפתח : "ויכנעו בני עמון מפני בני ישךאל" ( יא , לג . 5 ;( שמואל : "ויכנעו הפלשתים ולא ןספו עוד לבוא בגבול ישראל ותהי ןד ה ' בפלשתים" ( שמואל א ז , יג . ( מהדורה ב : המהדורה היהודאית של הספר . במהדורה זו נוספו לספר הקטעים האלה : א , א-ב , ה ( הקדמה ;( נוסח קודם משוער של ג , ח-י ( עתניאל ;( ו , ז-י ; ז , כה-לב ; ח , א-כא , כז ,, ( גדעון ;( י , י-טז ; יב , א-ו ( יפתח ;( פרקים יז-כא ( הנספחים , למעט יח , ל -0לא 4 לעומת זאת , הושמטו ממהדורה זו הסיפורים על שמואל ועל המלכת שאול . קטעים אלה הועתקו לספר שמואל שחובר כנראה באותה עת . מהדורה ב של ספר שופטים חוברה כנראה בירושלים בידי סופרים יהודאים , בימי מלכותו של שלמה ( אמצע מאה י' לפה " ס בקירוב . ( במהדורה זו הובא פולמוס קשה נגד שבט בנימין ( סיפור פילגש בגבעה . ( קשה להניח שפולמוס זה חובר לאחר מות שלמה , שכן כידוע , לאחר פילוג הממלכה פרש שבט בנימין משבטי בית יוסף , כרת ברית עם יהודה ונסתפח לממלכת רחבעם בן שלמה . נוסף על כך יש להעיר , שציונה של העיר קרית יערים כשוכנת "ביהודה " ( יח , יב ) מלמד , שכתוב זה לא נתחבר לפני ימי מלכותו של דוד ( עיין "עולם התנ"ך , " דברי הימים א ב , נב - נג ? . ( מחבר מהדורה זו ( להלן : מחבר ב ) שכתב את תולדותיה של "תקופת המושיעים " במגמה להדגיש את חשיבותו של שבט יהודה בתקופה זו . בספר ניכרת הן המתיחות שבין בנימין ליהודה - שריד לימי המאבק הקשה על ירושת שאול בין בית דוד לבין בית שאול - והן היריבות בין שבט אפרים , שהיה כנראה אחד השבטים הדומיננטיים בתקופה הקדם מלוכנית , ובין שבט יהודה , אשר היה כנראה שבט קטן ובעל חשיבות מועטת בתקופה זו , ורק לאחר התמלכותו של דוד היה לשבט החשוב ביותר בישראל , ואף זכה להעדפה ביחס לשבטי ישראל האחרים . סיפור פילגש בגבעה שובץ במהדורה זו במקום שבו הובא במהדורה א סיפור המלכת שאול ( בסוף המהדורה . ( אנשי גבעה , עירו של שאול , מוצגים כאנשי חמס , תוך שימוש בדימויים המשמשים בתיאור רשעתם של אנשי סדום בספר בראשית . להידוק הקשר בין סיפור פילגש בגבעה לסיפורי שאול , מתוארת אזעקת העם בסיפור פילגש בגבעה בדרך דומה לאופן אזעקתו בידי שאול ( באמצעות ניתוח הנערה או הבקר לשנים עשר נתחים ושיגורם לשבטי ישראל - ראה שמואל א יא , ז . ( כמו כן , בסיפור פילגש בגבעה מחרימים את יבש גלעד - העיר ששאול הציל מיד עמון , ואנשיה גמלו לו בהסרת גווייתו מחומת בית שאן ובקבורתה בעירם ( שמואל א לא , יא-יב ? . ( הפולמוס נגד בני אפרים מתבטא בשלושה קטעים עיקריים : ח , א-ג ; יב , א-ו ; ובפרק יז . בשני הקטעים הראשונים מוצגים בני אפרים כחבורת שתלטנים המנסה לכפות את מנהיגותה על שבטי ישראל בלא הצלחה . בסיפור הראשון מתפשר עמם גדעון ומפייסם , אולם בסיפור השני מביאה שתלטנותם למלחמת אחים קשה , ואלפי ישראלים נהרגים במלחמת סרק . כנגד שני אירועים אלה , שבהם נדחק אפרים לעמוד בראש , נמסר במהדורה זו פעמיים ( א , א-ב ; כ , יח ) שיהודה נועד לעמוד בראש השבטים בדבר ה . ' זאת ועוד , בחירת האל ביהודה עולה יפה , ובהנהגתו זוכים בני ישראל להישגים חשובים ; ואילו קפיצתו של אפרים בראש אינה מביאה אלא לאסונות כבדים . ? בסיפור מיכה מצטיירים בני אפרים ברמאים ובחטאים . מיכה היושב בהר אפרים גונב מאמו סכום עתק : אלף ומאה שקל כסף ( כסכום אותו מבטיחים סרני פלשתים לדלילה תמורת הסגרתו של שמשון-טז , ה . ( לאחר שמיכה מתוודה בפני אמו על הגניבה , מבטיחה האם להקדיש את הכסף הגנוב לה . ' אך רק מקצתו של הסכום מוקדש לה , ' וגורר עמו חטא נוסף : הוא משמש את האפריימים להכנת פסל ולהצבתו בעירם ( השווה שמות כ , ג ; דברים ה , ח ? . ( מחבר מהדורה זו מדגיש את הדומיננטיות של יהודה בפרק א ( כאמור לעיל , ( וככל הנראה מעמיד בראש השופטים את עתניאל , המייצג את יהודה . הוא מדגיש בחיבורו שאין כל סתירה בין מלכות שמיים למלכות בשר ודם , ומנסה להראות שמשטר המושיעים אינו יעיל , ואיננו מוביל אלא לאנארכיה . מחבר ב מציג את הצלחותיהם של המושיעים כזמניות , וטוען שרק מלך יוכל לשים קץ לעוולות החברתיות ולמלחמות האחים שפרצו בתקופת האנארכיה . ? יש להניח , שמחבר ב הוסיף לספר גם את תיאור מלחמתו של גדעון באנשי סוכות ופנואל , שנסתיים בהשמדתם של בני פנואל בידי גדעון , סיפור שהוצג בהקבלה לתיאור השמדתם של אנשי שכם ומגדל שכם בימי אבימלך בנו . ללמדך , שלא רק מלך ( אבימלך ) עלול לפגוע בנתיניו , אלא גם "מושיע . " כמו כן תואר גדעון במהדורה ב

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help