sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

העיקרי של פרקים ג-טז של ספר שופטים , וכנראה גם את הרובד העיקרי של פרקים א-ב ; ז-ח ; י ( פסוק יז-כה ;( ו יב של ספר שמואל א . הכתובים שנכללו במהדורה זו הם : ג , יג , ' , c-r , ( אהוד ;( ד , - h 2 ג ; 5 ד , ד - ה , לא , ( דבורה וברק ;( ו , ב-ו , יא-כד ; ו , לג-ז , כה ; ח , כב-כז , ; 1 , ח כט-לב ( גדעון ;( פרק ט ( אבימלך ;( י , יז -יא , מ ( יפתח ;( יג , ב-טז , ); '[ ( שמשון ; למעט תוספות , ראה להלן הדיון במהדורה ג ;( שמואל א א , א-יב , יז-יח ; ב , א-יא , יט-כא ; ז , « - <> ח , ד-ה ( למעט : " הנה ... עתה , ( " ו-ז , ט-כב ; י , יז-כה ; יב , , ru m \ יט c -p , 3 כג-כד ; 1 ( שמואל . למעט תוספות ? . ( "תקופת המושיעים" הוצגה במהדורה זו לא רק כתקופה שבה מופגנים יתרונותיה של מלכות ה , ' אלא גם כתקופה שבה בדרך כלל אין העם חוטא לאלוהיו ( הפסוק היחיד המזכיר את חטאי ישראל בא בשירת דבורה - ה , ח . ( לפי תפיסת מחבר מהדורה זו ( להלן : מחבר א , ( בני ישראל הותקפו מפעם לפעם בידי אויבים , אך תמיד נחלץ ה ' לעזרתם והושיעם באמצעות שליחיו "המושיעים" ( ג , טו ; המונח " שופטים " בא רק במהדורה ג של הספר . ( המושיעים פועלים לרוב באמצעים דלים , אבל אף על פי כן עולה בידם להכניע מלכים עזים , ובהם מלכי עמון , מואב , ו " כנען , " אשר לרשותם עומדים צבאות סדירים . מחבר א מכוון את הקורא להסיק את הלקח המתבקש מן הסיפורים שבחר להציג בספרו : מלך וצבא סדיר אינם ערובה לביטחון או לניצחונות צבאיים . אדרבה , דפוס השלטון הרצוי הוא "מלכות שמיים , " המתממשת ביד המושיעים . די ברוח ה ' הצולחת על המושיעים ובאמצעיתם הדלים להכריע כל קרב ; שכן , בכוחו של האל להושיע במעט או ברב . הצגתם של מקצת המלכים הנמנים במהדורה זו בצורה גרוטסקית ונלעגת ( הן בחייהם והן באופן שבו מצאו את מותם , ( בודאי מכוונת ונגזרת ממגמתו האנטי מלוכנית של המחבר . ? במהדורה זו של הספר כל המושיעים , בלא יוצא מן הכלל , מוצאם מבית יוסף-מאפרים , ממנשה ומבנימין ( אף הוא נמנה עם בית יוסף- ראה שמואל א יט , כא ;( או מנספחי בית יוסף- מבני בלהה שפחת רחל : דן ונפתלי . סביר אפוא להניח , שמהדורה א חוברה בתחומם של שבטי בית יוסף , ככל הנראה בידי חוגים שהתנגדו לכינון המלוכה . על דרך ההשערה ניתן להצביע על סוף מאה י"א לפה " ס כתאריך חיבורה של מהדורה זו . יש להניח , שבידי מחברה היו סיפורי עם ואגדות שהתגבשו במהלך התנחלותם של שבטי ישראל בארץ ישראל ( מאות י " ג-י " א לפה " ס , ( ואלה שימשו אבני יסוד לבניית חיבורו . התנגדותו של מחבר א למלוכה ניכרת גם בשמואל א , פרקים ח ו יב . דרישת העם להמליך עליהם מלך מוצגת כרעה בעיני ה ' ובעיני שמואל , וכמאיסת ה : ' "כי לא אתך מאסו כי אתי מאסו ממלך עליהם" ( שמואל א ח , ז , ( וכן : "ואתם היום מאסתם את אלהיכם אקגר הוא מושיע לכם מכל ךעותיכם וצרתיכם ותאמרו לו כי מלך תשים עלינו " ... ( שם , י , יט והשווה גם שם יב , יז . ( בדומה לכך מדגיש מחבר א ב " משפט המלך " ( שמואל א ח , יא-יז ) רק את חסרונותיו של מוסד המלוכה , ומציגו כמוסד נצלני . ? שבט יהודה נזכר במהדורה א לגנאי ( הסגרת שמשון לפלשתים , ( ואילו שבטים אחרים , ובהם שמעון ולוי - שכניו של יהודה ובעלי בריתו , לא נזכרו כלל . שבט ראובן , "בכור ישראל , " נזכר פעם אחת בלבד ( בשירת דבורה , ( כאחד השבטים שלא נטלו חלק במלחמה נגד הכנענים ( ה , טו-טז . ( יוצא אפוא , שמארבעת בניה הראשונים של לאה שניים נזכרים לגנאי ( ראובן ויהודה , ( ולשני האחרים אין כלל זכר במהדורה זו של הספר . ? יש להניח , שכבר במהדורה זו של ספר שופטים הוצגו "המושיעים " ( למעט שמשון ) בראי כלל לאומי , ולא תוארו כגיבורים מקומיים שפעלו באזור מוגבל . המחבר מדגיש , שהמושיעים פעלו מכוחו של האל ולא מכוחם הם ( בייחוד ניכרת מגמה זו במחזור סיפורי שמשון , שבו יש נטייה גלויה לעין לסלק את היסודות המיתולוגיים מן הגרסה המקורית של הסיפורים ? . ( מחבר א שיבץ בחיבורו יסודות אגדיים מובהקים ( בייחוד בסיפורי שמשון , ( ולעתים הביא מספר מסורות לסיפור אחד , כמו למשל : שתי הגרסאות ( הפרוזאית והשירית ) למלחמת דבורה וברק בכנענים ( פרקים ד ו ה ? . ( המהדורה הראשונה של הספר לא היתה ערוכה בסדר כרונולוגי , ולא הודגשה בה הרציפות בין המושיעים . סידורה היה כנראה אסוציאטיבי כיאסטי . הספר נפתח בתיאור פועלו של שופט משבט בנימין , ונחתם בהמלכתו של שאול הבניימיני ( שמואל א י , יז-כה . ( אחרי סיפור אהוד הובא סיפורה של דבורה , שמוצאה היה כנראה אפריימי , ולפני סיפור המלכתו של שאול בא סיפורו של שמואל - אף הוא אפריימי במוצאו ( שמואל א א , א . ( דבורה ושמואל פעלו בדרום הר אפרים ( שמואל גם ברמה ובבית אל , ודבורה בין רמה ובין בית אל - ד , ה ; שמואל א ז , טז-יז ;( שניהם ממנים מושיע / שליט ( דבורה את ברק ושמואל את שאול-ד , ו ואילך ; שמואל א י , יז-כה ;( ובשתי החטיבות מובאות שירות בפי נשים ( שירת דבורה ושירת חנה ;( בסיפור דבורה מוזכר פועלו של ברק משבט נפתלי , ובימי שלטון הפלשתים- שבהם פעל שמואל , פועל גם שמשון הדני , הנזכר במהדורה זו של הספר לפני שמואל . ברק ושמשון מוצאם מנספחי בית יוסף : הראשון מנפתלי , והשני מדן . השופט הרביעי הנזכר במהדורה זו הוא גדעון , ולפני שמשון מובא פועלו של יפתח . גדעון ויפתח היו משבט מנשה- הראשון ממשפחות מנשה שישבו ממערב לירדן , והשני ממשפחות מנשה שישבו ממזרח לירדן ( הגלעדים . ( בחטיבה הראשונה הציג המחבר שלושה סיפורים שבהם נמנו ארבעה מושיעים ( דגם של שלושה וארבעה ) - אהוד , דבורה , ברק וגדעון ; בחטיבה השנייה שוב נמנו ארבעה מנהיגים בשלושה סיפורים : יפתח , שמשון , שמואל ושאול . בתווך , במרכזו של המבנה הספרותי , שובץ סיפורו של האנטי גיבור של מהדורה זו : אבימלך , המשמש דוגמה שלילית להמחשת חסרונותיו של מוסד המלוכה ולהצגת תוצאות המאיסה במלכות ה . ' הרביעי בחטיבה א הוא גדעון , הדוחה את המלוכה ומציגה כסותרת למלכות ה , ' ואילו הרביעי בחטיבה ב הוא שאול , האיש שבא לכאורה במקומו של האל , ובמינויו מתממשת המאיסה במלכות ה ? . ' בנוסף על העיקרון הכיאסטי , ניתן להצביע גם על עיקרון אסוציאסטיבי תקופת ההתנחלות והשופטים , הנקראת גם תקופת הברזל א , נמשכה כמאתיים שנה , מסוף מאה " ' ג עד סוף מאה " ' א לפה " ס . התרמת החלמדית שהתפתחה בארץ נאלתה עת לא דמתה לתרבויותיהם של הכנענים והפלשתים ; לנוכח הממצא החומרי ודגם ההתיישבות השתה נראה שחלק מנושאי התרבות החדשה הזאת נמנו עם שבטי ישראל . אחד המאפיינים של האתרים " הישראליים" הלא הפיטסים הגדללים , הממנים " קנקני שפת הצווארון" על שם ה"צווארון" שעל כתף הכלי ( בתמונה . ( המתיישבים החדשים היל נללרים למחצה , לנראה שלא הביאל עמם תרבות קראמית ייחודית , אלא למדו את מלאכת הקדרות מתושבי הארץ האוטוכתת"ם .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help