sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מלכות בשר ודם כסותרת למלכות שמיים : "ויאמרו איש ישראל אל גךעון : 'משל בנו גם אתה גם בנך גם בן בנך , כי הושעתנו מיד מךן . ' ויאמר אליהם גךעון : 'לא אמשול אני בכם ולא ימשל בני בכם , ה ' ימשל בכם "' ( ח , כב -כג . ( תפיסה זו מומחשת היטב בסיפור אבימלך : הניסיון הראשון להמליך מלך בישראל נכשל כישלון חרוץ . אבימלך אינו מושיע את עמו ואינו מיטיב עם החוסים בצלו . בראשית דרכו הוא רוצח את שבעים אחיו , בני גדעון , ובאחרית דרכו הוא משמיד את נתיניו . ההתנגדות למלוכה באה גם במשל יותם ( ט , ז-כא . ( המשל מציג את המלוכה כמוסד טפילי שאין בו כל תועלת , ומדגיש שהמלך אינו יכול למלא את תפקידו העיקרי : מתן חסות והגנה לנתיניו . המלך נמשל לאטד-שיח קוצני , שכל הבא לחסות תחת ענפיו הדלים לא צל נוטל ממנו ולא מחסה , אלא סכנות מרובות ומפח נפש , וסופו שיוצאת "אש מן האטד " ומכלה אותו ואת בני ביתו . ? לעומת זאת , בפרקים יז-כא מובע יחס חיובי למוסד המלוכה . התקופה הקדם מלוכנית מוצגת כתקופת אנארכיה הטומנת בחובה עוולות מוסריות וחטאים פולחניים , ואילו המלוכה מוצגת כיעד נכסף וכמוצא הרצוי היחיד מן התוהו ובוהו החברתי , המדיני והדתי . 2 ? . יתרונו של שבט יהודה ומעמדו הדומיננטי בתקופה הקדם מלוכנית מודגשים במקצת פרקיו של ספר שופטים . הספר נפתח בהצגתו של יהודה כיורשו של יהושע ( האפריימי : ( "וןהי אחרי מות יהושע וישאלו בני ישראל בה' לאמר : מי ! עלה לנו אל הכנעני בתחלה להלחם בו ? ' ויאמר ה : ' 'יהוךה יעלה , הנה נתתי את הארץ בידר" ( א , א-ב . ( בדומה לתפיסה זו , גם סיפור פילגש בגבעה מציין את יתרונו של יהודה ואת בחירתו בידי ה ' להנהיג את ישראל : "ויקמו ויעלו בית אל וישאלו באלהים ויאמרו בני ישראל : 'מי ? עלה לנו בתחלה למלחמה עם בני בנימן ?' וי י אמר הי : ץהוךה בתחלה "' ( כ , יח . ( הדמיון בין כתוב זה לבין הפסוקים הפותחים את ספר שופטים גלוי לעין . המגמה הפרו יהודאית ניכרת לא רק בפתיחה לפרק א , אלא גם בהמשך : יהודה , הנזכר בפרק עשר פעמים , נוחל נצחונות צבאיים מכריעים , ולוכד ערים חשובות ובהן ירושלים , חברון , אשקלון ועזה . רוב השבטים הנותרים , לעומת זאת , נכשלים בירושת נחלתם . המגמה הפרו יהודאית בספר באה לידי ביטוי גם בהצבתו של עתניאל ( השופט היחיד מיהודה ) בראש השופטים ( ג , ז-יא ? . ( בניגוד למגמה זו , אין זכר לשבט יהודה ברוב פרקיו הנותרים של ספר שופטים . בשירת דבורה , המונה כמעט את כל שבטי ישראל , יהודה אינו נזכר ; ואילו במחזור סיפורי שמשון , בני יהודה אינם עוזרים לשמשון במלחמתו נגד הפלשתים , אף לא נותנים לו מחסה בנחלתם , אלא מתגייסים באלפיהם לאסור אותו ולהסגירו ביד אויביו ( טו , ט-טז . 3 ? . ( היחס לשבט בנימין בספר שופטים איננו אחיד . סיפור פילגש בגבעה הוא כתב פולמוס קשה נגד אנשי גבעה ( היא גבעת שאול , עירו של שאול ) בפרט , ונגד שבט בנימין בכלל . המחבר מציג במכוון את בנימין בהנגדה ליהודה : בנימין נבאש בעמו , ואילו יהודה עומד בראשו . בדומה לכך , גם בפרק א , מוצג בנימין בהנגדה ליהודה : יהודה כובש את ירושלים ( ח , ( ואילו בני בנימין - שבנחלתם שכנה ירושלים - אינם מצליחים לממש את הצלחתם של בני יהודה ולהוריש את יושבי העיר ( כא ? . ( בניגוד לגישה השלילית לבנימין בפרקים הנזכרים ( שהם גם הפרקים המדגישים את יתרונו של יהודה ומציגים את התקופה הקדם מלוכנית כתקופה של אנארכיה , ( מעלה שירת דבורה על נס את השתתפותו של שבט בנימין במלחמה נגד הכנענים . בנימין מוצג בתחילת רשימת השבטים שהשתתפו במלחמה , מיד אחרי אפרים ( ה , יד , ( ואילו יהודה , כאמור , כלל אינו נזכר בפרק זה . בדומה לכך הוצב כנראה אהוד - השופט הבנימיני - בראש רשימת המושיעים ( בהנחה שסיפור עתניאל הוא תוספת מאוחרת - ראה להלן . 4 ? . ( ספר שופטים מרבה להזכיר את חטאי ישראל ולהציגם כסיבה לפורענויות שפקדו את עם ישראל ב " תקופת השופטים . " הישראלים מואשמים בכריתת ברית עם יושבי הארץ , בנישואים עמהם , באי ניתוץ מזבחותיהם ובהליכה אחר אלוהים אחרים ( ב , ב , יא-כג ; , ג ו ח ; ג , יב ; ד , א-ב ; ו , א , ז-י ; ח , כג לג ואילך ; י , ו-טז ; יג , א . ( לעומת זאת , לפי ^ תפיסה אחרת המוצגת בספר , בני ישראל אמנם שועבדו מפעם לפעם בידי אויביהם , אולם הסיבה לשעבוד איננה נזכרת . באחד הכתובים מוצג ה' כאשם בנטישת עמו , ולא כמאשים את ישראל בחטאים שהביאו לשעבוד : "ויאמר אליו גךעון : בי אדני , ויש ה ' עמנו ? ןלמה מצאתנו כל זאת ? ואיה כל נפלאתיו אשר ספרו לנו אבותינו ... ןעתה נטשנו ה ' ויתעו בכף מךין " ( ו , יג . ( בדברי גדעון אין זכר לעוונם של ישראל , ואין בו כל רגשי אשם וחרטה ; וכך גם בגרעינם של רוב סיפורי המושיעים . . 5 ? שני המבואות שהוקדמו לספר שופטים , אף הם מעידים על חוסר אחדותו ( א , א-ב , ה [ להלן : ההקדמה ;[ ב , ו-ג , ו [ להלן : המבוא . ([ לפי תפיסת מחבר ההקדמה , אי הורשת יושבי הארץ היא חטאם של שבטי ישראל שלא הורישו את הכנענים ואף כרתו עמם ברית . לפי תפיסתו של מחבר המבוא , לעומת זאת , אי ההורשה איננה חטא של ישראל , אלא עונש שהטיל ה ' על ישראל בגלל חטאיו . מחבר ההקדמה מציג את "תקופת השופטים " כתקופה שבה חוזרים בני ישראל מדי פעם בתשובה ומתחרטים על חטאיהם , ובזכות התשובה נענה האל לזעקתם ומושיעם מיד אויביהם ( השווה גם ו , ז-י ; י , י-טז . ( במבוא ( ובכתובים נוספים בספר ) לעומת זאת , מוצגת " תקופת השופטים" כשחורה משחור , כולה חטא ועוון מתמשך ואף מתגבר , בלא שמץ תשובה או חרטה . לפי מחבר המבוא , מושיע ה ' את עמו לא מפני שחזר בתשובה , אלא מפני חסדו ורחמיו ( ב , יח . ( ? לנוכח התפיסות השונות הבאות לביטוי בעניינים העיקריים שספר שופטים עוסק בהם , יש להניח שהספר ראה אור בארבע מהדורות . כל מהדורה היתה , לפי הנחה זו , עדכון ( ולא מקבילה ) של קודמתה . להלן נעמוד על היקפן של ארבע המהדורות ועל אופיין . מהדורה א : "ספר המושיעים " ( או : "ספר מלכות ה ' ביד המושיעים . (" תכליתה של מהדורה זו ללמד על מעלותיה של מלכות שמיים המתגשמת ביד המושיעים , ולהדגיש את יתרונה על פני מלכות בשר ודם . מהדורה זו הקיפה כנראה את הרובד

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help