sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

התהוותו של ספר שופטים ספר שופטים נחלק לארבעה חלקים עיקריים : ו . הקדמה ( א , א-ב , ה . 2 ;( מבוא ( ב , ו - ג , ו . 3 ;( גוף הספר ( ג , ז - טז , לא . 4 ;( נספחים ( פרקים יז-כא . ( הספר איננו אחדותי . מובעות בו השקפות היסטוריוגראפיות ותיאולוגיות סותרות שלא ניתן ליישבן , ויש להניח שהן מבטאות גישות שונות ומנוגדות של מחברים שונים , ומלמדות על תהליך התהוות ממושך ומורכב . נעמוד בראשונה על התפיסות השונות הבאות בספר בסוגיות המרכזיות הנידונות בו , ובהמשך נשחזר את תהליך התהוותו של הספר . . 1 ? היחס למוסד המלוכה בספר שופטים איננו אחיד . במקצת פרקי הספר ניכר יחס שלילי למוסד המלוכה . הביטוי החריף ביותר לגישה זו בא במחזור סיפורי גדעון , ובנספחו - פרשת אבימלך . בפרקים אלה מוצגת מעשה העריכה וזמן חיבור הספר בראי המחקר הביקורתי חז " ל סברו ששמואל הנביא "כתב ספרו ושופטים ורות " ... ( בבא בתרא י '' ד , ע " ב . ( לעומת זאת מעלה המחקר הביקורתי שלושה כיווני פתרון שונים . יש סוברים כי ספר שופטים נכתב בימי דוד או שלמה , בראשית תקופת התהוותם של מוסדות המלוכה - שכן אז ביקשו לכנס את המסורות השבטיות ולגבשן כדי תיאור כולל של התקופה שקדמה למלוכה . תהליך זה של כינוס ושימור הוא ראשית הכתיבה ההיסטוריוגראפית בישראל . לדעת בעלי גישה זו התעורר הצורך בכתיבה היסטורית בשלב המעבר מחברה שבטית למלוכה ממוסדת כדי להצדיק את עצם ייסוד המלוכה . ? דעה אחרת מבחינה בספר שני שלבי חיבור ברורים : ו . כתיבת "ספר המושיעים" ( ב , יא-טו , כ , או עד טז , לא , למעט י , א-ה ; יב , ח-ט . יש מיעוט שסובר , כי סיפור שמשון שייך לשלב השני - כך ש " ספר המושיעים " כלל את שופטים ב , יא - יב , טו בלבד . ( ספר זה נכתב בידי סופר בעל השקפה דויטרונומיסטית ( משנה תורתית , ( שהושפע מעולם הרעיונות של בעל ספר דברים וערך את סיפורי המושיעים בשיטה מחזורית . כסופרי האסכולה הדויטרונומיס טית - שמייחסים להם עריכת חלקים ניכרים מספרי נביאים רא שונים , ובראשם ספר מלכים - קשר גם הוא את גורלו המדיני של עם ישראל בהתנהגותו הדתית . הגורם המכריע בתולדות ישראל כעם הוא נאמנותו לה ' ולמצוותיו ; כל סטייה מעקרון הנאמנות גוררת עונש , הפוגע בעם כולו . ואמנם , תפיסה זו מאפיינת את המסגרות המעצבות ב " ספר המושיעים " ( ב , יא -טז , לא . ( הואיל ומוסכם במחקר , שהאסכולה הדויטרונומיסטית פעלה במשך כ 50 ו שנה - מאמצע מאה ז ' ועד סוף מאה ו ' לפה " ס - הרי שלא הושלם השלב הראשון בחיבור ספר שופטים לפני אמצע מאה ז . 2 ? . ' את השלב השני והממושך יותר-שפעלו בו עורכים ומעבדים , שהוסיפו לספר את פרשת ההורשה ואי ההורשה ( פרק א , ( את פרקי הסיום ( פרקים יז-כא ) ואת הרשימות המקובצות של השופטים ( י , א-ה ; יב , ח-טו - ( קובעים לתקופה מאוחרת יותר , שבה ביקשו לשלב את ספר שופטים במסגרת הרחבה של ההיסטוריוגראפיה המקראית . הם שיערו כי בשלב זה העמידו בראשו את הכותרת "וןהי אחרי מות ןהושע" ( א , א , ( הנמשכת אחרי כותרתו של ספר יהושע : "וןהי אחלי מות משה " ( יהושע א , א ? . ( בעלי דעה שלישית סוברים , כי אין למצוא בספר שופטים עקבות מובהקים של עיבוד דויטרונומיסטי , וכי רעיונות מרכזיים של הספרות המשנה תורתית כלל אינם באים בו לידי ביטוי . כך , למשל , אין בו רמז לריכוז הפולחן או לעיצוב המופשט של הרעיון המונותאיסטי , ואף לא למעמד הבולט של נביאי ה , ' המודיעים מראש על מהלך ההיסטוריה . לשיטתם , ספר שופטים הוא קדם דויטרונומיסטי , ועיקר גיבושו ועיצובו קדמו למחצית השנייה של מאה ז' לפה " ס . נשמעים ממנו הדי הזעזוע שפקד את יהודה לאחר נפילתה של ישראל בשנת 720 לפה " ס . אסון זה חייב את מנהיגיו הרוחניים של העם לחפש נימוק למציאות ההיסטורית שנוצרה , והוא נמצא להם בשלילה שבעצם קיומה של ממלכת ישראל למן ימי השופטים . לשון אחר ; עוד בהיות שבטי הצפון איגוד שבטים בעל קשרים רופפים חטאו בעשייה חוזרת של הרע בעיני ה ' - בניגוד לשבט יהודה כפי שתואר בפתיחת הספר ( א , ב-כ . ( ספר שופטים הוא אפוא מעין תשובה של החברה היהודאית לחורבן ממלכת ישראל והגליית אוכלוסיה . ביהודה הגיבו על אסון זה בהתבוננות מעמיקה במהלך תולדות ישראל- כדי לתהות על הדרך שיבורו להם על פי רצון האל . בהתבוננות זו ביקשו להפיק לקח מגורלה המר של ממלכת ישראל , ואת שורשי סיבותיו מצאו בתקופת השופטים , שכבר בה הרבו שבטי הצפון לחטוא ( השווה תהלים עח , ט ואילך . ( הלקח שנלמד הוליד את התיקונים שהנהיג חזקיהו מלך יהודה בבית המקדש בירושלים ( מלכים ב יח , א-ד . ( לפי זה ספר שופטים הוא מכלול של חומרים , שעובדו יחדיו כדי לשכנע את הקורא , כי שבטי הצפון הם האחראים לחטאי אי ההורשה ; הם היו הראשונים שהפרו את הברית , ובאשמתם נותרו בכנען מתושבי הארץ ( א , א-ב , ה ? . ( המשותף לגישות השונות הוא הרצון לקשור את חיבור הספר עם מסיבות של מציאות היסטורית כלשהי . מפרידה ביניהן מידת ההרחקה של זמן חיבור הספר מן הזמנים שאירעו בהם המאורעות שבחר לתאר . החוקרים הטוענים כי ספר שופטים נכתב בראשית תקופת המלוכה נוטים להצמיד את זמן החיבור לזמן ההתרחשות ; ואילו לפי הגישות האחרות חלפו מאות שנים למן ימי השופטים ועד כתיבת הספר . ? דיון מפורט בתהליך התהוותו של הספר לפי השיטה הנהוגה בסדרת "עולם התנ " ך , " יובא להלן . [ א " י ] מבוא לספר שופטים ספר שופטים הוא השני בספרי נביאים ראשונים , ומקומו נקבע על פי סדר האירועים המתוארים בספרים אלה ( השווה בבא בתרא יד , עב . ( שם הספר ניתן לו בשל הדמויות המרכזיות הפועלות בו - השופטים . הכינוי "שופטים " כשם למנהיגי התקופה נזכר בספר שופטים ( ב , טז-יט , ( והוא חוזר ומשמש בשמואל ב ז , יא ; במלכים ב כג , כב ; במגילת רות א , א ובספר דברי הימים א יז , ו , י .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help