sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ולהוטים להחיות את משפחת רחב ; . 2 בפרק ט נמתחת ביקורת גלויה על יהושע ועל בני ישראל . יהושע בתמימותו ובפזיזותו האמין לסיפורם התמוה של הגבעונים וכרת להם "ברית לחיותם " ( שם , טו , ( ואת פי ה ' לא שאלו" ( שם , יד . 3 ;( כנגד מחבר א / אשר הדגיש את מעשהו של החוטא הראשון , עכן היהודאי , הציב כנראה מחבר ב ' כתוב משני בסיום פרק ו , לאחר קללת יהושע על יריחו , ובכתוב זה צוין חטאו של אחד מבני אפרים . הפסוק נשתמר במקומו זה ברוב כתבי היד של תרגום השבעים , וזה לשונו . "וכן עשה אוזן בית האלי , באבירם בכורו יסדה ובצעירו הנשאר הציב דלתיה " ( כתוב זה התגלגל בנוסח המסורה לספר מלכים א טז , לד . ( נמצאת אומר , שכנגד ההפרה האחת של ההוראה להחרים את יושבי הארץ , הבאה במהדורה א ' ומיוחסת , כאמור , לעכן היהודאי , מעמיד מחבר ב ' שלוש הפרות של החרם הנגרמות בידי בני אפרים ( שלושתן הוקדמו לציון חטאו של עכן : ( יהושע ( או שליחיו ) החיו את את משפחת רחב ואת הגבעונים , והאיש מבית האל שבנחלת אפרים שיקם את יריחו . ? מחבר ב ' מדגיש בבירור ובאופן שאינו משתמע לשתי פנים את חשיבותו של שבט יהודה ואת מעמדו הדומינאנטי בקרב שבטי ישראל ( לצד בית יוסף : ( יהודה מקבל ראשון את נחלתו , והוא נוטל בפועל שני חלקים : את חלקו הוא ואת חלקו של שמעון ( בדומה לבית יוסף . ( זאת ועוד , התיאור המפורט והמדוקדק בפרקים יג-יט נועד כנראה להדגיש במרומז את היקף ההישגים של דוד ושלמה בתהליך כיבוש הארץ . חשיבות מיוחדת נודעת לכתוב בפרק יז , יג : "ויהי כי חזקו בני ישךאל ויתנו את הכנעני למס . '' הרמז לימי דוד ושלמה גלוי לעין . בה במידה שהכיבוש בימי יהושע מוצג כחלקי וכבלתי שלם , גדל חלקם של הגיבורים היהודאים , הנזכרים במפורש או ברמז , בכיבוש הארץ . ? פרקים יג-יד מציגים את כלב היהודאי בהנגדה ליהושע . פרק יג נפתח בציון זקנת יהושע ובהדגשת הטענה , שבימיו לא הושלם הכיבוש . בפרק יד , לעומת זאת , יסופר על כלב , אף הוא זקן , בן שמונים וחמש , ואף על פי כן עודנו חזק , והוא דבק בקנאות במשימה להשלים את הכיבוש , משימה שיהושע לא עמד בה : " ועתה הנה אנכי היום בן חמש ושמונים שנה . עודני היום חזק כאשר ביום שלח אותי משה , ככחי אז וככךזי עתה , למלחמה ולצאת ולבוא " ( יד , י-יא ; להידוק הזיקה האסוציאטיבית בין דוד ליהושע השווה יהושע יג , א למלכים א א , א ? . ( מהדורה ב ' נועדה אפוא ל"עדכן " את גרסתה של מהדורה א ' , ולקרבה לפרשנות היהודאית של המציאות . יחד עם זאת , שימורה של מהדורה א , ' חרף אי התאמתה להשקפותיו של מחבר ב , ' עשוי ללמד על כוונה להציג גרסה מתוקנת של סיפור הכיבוש וההתנחלות , אשר תוכל להתקבל גם על ידי שארית הפליטה של ממלכת ישראל , מתוך ניסיון לשוב ולגבש מכנה משותף תרבותי לכל שבטי ישראל לאחר ניתוק , שנמשך לסירוגין יותר ממאתיים שנה . פעילות היסטוריוגראפית זו היתה כנראה חלק מתוכניתו של חזקיהו לקרב ליהודה את שארית ישראל , בתקווה שיבוא יום , שבו אפשר יהיה לשוב ולאחד את כל עם ישראל תחת שלטונו של מלך מבית דוד . ככל הנראה אין זה מקרה שחזקיהו קרא לבנו , שיועד למלוך תחתיו , בשם מנשה , כשמו של הגדול והחשוב בשבטי הצפון . וכן סביר להניח , שיש יסוד ריאלי בסיפור המובא בספר דברי הימים על חגיגת הפסח הממלכתית שערך חזקיהו בירושלים , חגיגה שזומנו אליה גם תושבי הצפון ; קביעת זמנה של חגיגה זו לחודש השני ( כפי שהיה כנראה מקובל בצפון , ( אף היא מלמדת על דרכו של חזקיהו , שנהג בשארית ישראל בפשרנות ובעדנה , בניגוד ליאשיהו , שכפה עליהם בכוח את השקפותיו הפולחניות ( ראה "עולם התנ " ך , " מלכים ב כב , ג ואילך . ( . 3 מהדורה ג : ' המהדורה הדויטרונומיסטית של ספר יהושע . היקפה של העריכה הדויטרונומיסטית בספר יהושע אמנם אינו עולה על כעשרה אחוז מהיקפו של הספר , אך ידו של המחבר הדויטרונומיסטי ( להלן : מחבר ג ( ' ניכרת ברוב פרקיו של הספר . בשלב זה נוספו לספר בעיקר פרק א ופרק כג וכן הקטעים הנוספים הבאים : ב , r , CT ; ג , ב-ד , ; n- r ד , י , יב , יד , כד ; ה , ה-ו ; ח , ל-לה ; ט , כד 3 -כה , 3 מ ; ,, י , כה ; יא , יב , טו , כ * כג ; יב , א-ח ; כא , מא - כב , ח ; כד ( עיבוד של הגרעין הקדום . ( מהדורה זו של הספר חוברה ככל הנראה בידי סופר יהודאי במאה ו ' לפה '' ס בקירוב . ? לנוכח הסתירות שהיו קיימות במהדורה ב' של הספר , יש להניח , שעיקר תכליתו של מחבר ג' היה להבהיר לקורא , אם מולאה הבטחת ה ' להוריש לעמו את הארץ , שהובטחה לאבותיהם . לפי השקפתו של מחבר ג ' , הבטיח ה ' ליהושע , שהוא אכן יכבוש וינחיל לישראל את הארץ שהובטחה לאבותיהם "מהמךבר ... ועד הנהר הגדול נהר פרת " ( א , ד . ( לפי תפיסה זו , היקפה של הארץ שהובטחה ליהושע אף רחב מהיקפה של הארץ שהובטחה לאבות , שכן בבראשית טו , יח-כא מובטחת הארץ לאברהם ולזרעו , כלומר : לא רק לישראל , אלא גם לבני אברהם הנותרים . לא כן בספר יהושע , שבו מובטחת ארץ זו רק לישראלים . זאת ועוד , מחבר ג' מדגיש , כאמור , בפרק כא , מא-מג , שהבטחה זו אכן מולאה בשלמותה : "ויתן ה ' לישראל את כל הארץ אשר נשבע לתת לאבותם , ו »_ ךשוה וישבו בה . ועוז ה ' להם מסביב " ... המחבר איננו מציין באיזו תקופה מולאה ההבטחה בשלמותה , אולם סביר להניח , שהוא כיוון לימי דוד ושלמה , שממלכתם אכן השתרעה עד לפרת ( לכתוב . "ועוז ה ' להם מסביב , " השווה שמואל ב , ז , א "-. ויהי כי ; שכ המלך [ דוד ] בביתו , וה' הניח ל 1 מסביב , " ... וכן לברכת שלמה לקהל ישראל במלכים א ח , נו : "ברוך ה ' אשר נתן מנוחה לעמו ישךאל ככל אשר דבר , לא נפל דבר אחד מכל דברו הטוב . ( " בפרק כג מבהיר מחבר ג ' , שההבטחה תתגשם בשלבים : מקצתה בימי יהושע , ומקצתה אחרי מותו : ... " הגףם הנשארים האלה ... וה ' אלהיכם הוא יהדפם מפניכם ןהוךיש אתם מלפניכם וירשתם את אךצם )" שם , ד-ה ? . ( מחבר ג ' מציג את יהושע כממשיכו של משה וכנאמן לתורתו : בפרק ח , ל-לה מודגשת חמש פעמים דבקותו של יהושע בתורת משה ובציווייה : המזבח בהר עיבל נבנה "כאשר צוה מש ה " ( פסוקים לא , לג ) וכן "ככתוב בספר תורת מש ה " ( פסוק לא ;( דברי הברכה והקללה נקראים "ככל הכתוב בספר הת 1 ךה " ( פסוק לד ;( וכן מודגש גם בפסוק לה , כי "לא ר ; , ה ךבר מכל אשר

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help