sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תפיסה שונה : הלויים והכוהנים מקבלים ארבעים ושמונה ערים הנגרעות מנחלות השבטים ( ניסיון ליישב את הסתירה בין שתי התפיסות בא בפרק יד , פסוק ד ; והשווה גם כא , יא-יב , שם יש ניסיון להרמוניזציה בין העדות בפרקים יד-טו בדבר מתן חברון לבני כלב , לבין הטענה בדבר הנחלת העיר לבני אהרן ? . ( חוסר אחדותו של ספר יהושע ניכר גם בסגנונו ובכפילויות שבו . יש בספר חטיבות , שסגנונן דברימי , ואילו חטיבות אחרות נכתבו בסגנון " כוהני" ( ראה להלן . ( בנוסף לכפילויות שנמנו לעיל , יש לציין גם את הכפילות בין שני הפרקים האחרונים בספר : בשניהם מתוארת אספת עם , שכינס יהושע ; בשניהם נאספים כל בני ישראל , ויהושע סוקר בפניהם את תולדות ישראל , ובשניהם מטיל יהושע חובות על העם ומזהיר אותם מפני עבודה לאלוהים אחרים . ? לנוכח התפיסות השונות בסוגיות המרכזיות הנידונות בספר יהושע , יש להניח , שהספר ראה אור במספר מהדורות ; ושכל מהדורה היתה עדכון ( ולא מקבילה ) של קודמתה . בדרך כלל לא שינו המחברים את השקפות היסוד של קודמיהם , ויעידו הסתירות . יחד עם זאת יש לעתים ניסיונות להרמוניזציה . נסקור להלן את היקפן ואת אופיין של המהדורות . . 1 מהדורה אי : ספר הכיבוש . מהדורה זו הקיפה כנראה את הרובד העיקרי של פרקים ג-ח ; י-יב , וכן את גרעינם של פרקים א ו כד . חיבור זה דן בכיבוש אר 7 ישראל המערבית , והוא נתחבר כנראה בממלכת הצפון . בראש שבטי ישראל עומד יהושע האפוץמי , ומרכזיהם הפולחניים של שבטי ישראל , לפי המסופר במהדורה זו , שוכנים ברחבי נחלתו היעודה של בית יוסף . מחבר מהדורה זו ( להלן : מחבר א (' הדגיש במיוחד את חשיבותו ואת מעמדו הדומינאנטי של מקדש שכם , שם נכרתה , לפי עדותו , ברית בין ישראל לבין ה , ' ושם ( ולא בסיני ) ניתן לישראל "חק ומשפט . " הציונים הגיאוגראפיים "הר יעי י ךאל ושפלתה " ( יא , טז , ( וכן "הר ישראל" בהנגדה ל"הר ןהיךה " ( יא , כא , ( אינם קודמים כנראה לימי הממלכה המאוחדת , ואפשר שיש לקבוע את זמנם לתקופה שלאחר פילוג הממלכה . מחבר א' התבסס כנראה הן על מסורות שבעל פה , שהוא העלה אותן לראשונה על הכתב , והן על מקורות בכתב , ובהם '' ספר הישר" ( י , יב-יג ; השווה שמואל ב א , יח . ( אפשר שמקצת המסורות ששוקעו במהדורה זו חוברו בראשית תקופת המלוכה , וזו אולי הסיבה להדגשת חשיבותה של גלגל ולריבוי המסורות הדנות בכיבושה של נחלת בנימין . ? מחבר א' תיאר את כיבוש הארץ כשרשרת של נסים , שעשה ה' לעמו . עיקר תכליתו של התיאור להאדיר את ה' אלוהי ישראל ואת מעשיו . יחד עם זאת ניכר במהדורה זו עקרון הסיבתיות הכפולה : מעשי הישועה מיוחסים הן לה ' אלוהי ישראל , הגיבור הראשי של הסיפור , והן ליהושע , הגיבור האנושי של פרשת הכיבוש . לפי השקפתו של מחבר א , ' נתן ה ' בידי יהושע וכל ישראל את כל הארץ , והם כבשוה עד עזה ועד לחרמון ( זהו בקירוב היקפה המךבי של ההתנחלות הישראלית בימי דוד ושלמה . ( כל הערים נכבשו , וכל יושבי הארץ הושמדו . לא היתה עיר אשר לא נכבשה , ומן האוכלוסייה הקדומה לא נותרה בארץ נפש חיה . מחבר א ' עיצב את נס כיבוש הארץ בדפוסו של נס יציאת מצרים , ואת דמותו של יהושע ק \ רטט על פי קווי דמותו של משה . היחסים בין ישראל לאלוהיו מוצגים כאידיאליים : ה ' היה עם בני ישראל , והם עבדוהו בנאמנות ולא חטאו לו ( למעט עכן היהודאי , שמעל בחרם ונענש בחומרה . ( ה ' ביקע בפני ישראל עמו את הירדן ; הוא מוטט בפניהם את חומות יריחו , ועצר למענם את מהלכה של השמש . זאת ועוד , ה ' נלחם לישראל . הוא חיזק את ישראל כנגד אויביהם , חיזק את לב האויבים למען השמידם , ואף לחם בכבודו ובעצמו בשדה הקרב בהשליכו על האויב אבנים גדולות . מעורבותו האישית של האל במלחמה לא יכלה להניב אלא ניצחון מלא ושלם , שאין בו מתום : כיבוש כל הארץ בלא יוצא מן הכלל והשמדה מוחלטת של כל הכנענים על פי תוכנית שהותוותה מראש בידי אלוהי ישראל . . 2 מהדורה ב : ' ספר הכיבוש וההתנחלות . מהדורה זו כללה כנראה הן את מהדורה א' והן את הרובד העיקרי של פרקים ב ; ט ; יג-יט . מהדורה ב' דנה בסוגיית כיבוש ארץ ישראל המערבית ובהנחלת הארץ משני עברי הירדן לשבטי ישראל . בית היוצר של מהדורה זו הוא כנראה ממלכת יהודה , וזמנה המשוער - ימי מלכותו של חזקיהו ( אחרי נפילת שומרון בשנת 720 לפה '' ס ? . ( בידי מחבר מהדורה ב ' של ספר יהושע ( להלן : מחבר ב ( ' היו , ככל הנראה , מספר מקורות , ובהם : . 1 מהדורה א' של ספר יהושע ; . 2 רשימות גיאוגראפיות , המשקפות כנראה חלוקה מנהלית , מימי הממלכה המאוחדת ( מערכת גבולות השבטים ; רשימות הערים של שבטי הגליל ושבטי שמעון ודן ;( מימי אבים ( רשימת ערי בנימין ) ומימי חזקיהו ( רשימת ערי יהודה . 3 . ( מסורות התנחלות ( בכתב או בעל פה , כגון המסורות על כיבושי כלב ועתניאל ? . ( מחבר ב' ביקש לתקן את התמונה ההיסטורית העולה ממהדורה א . ' מסיבות שיפורטו להלן , ביקש מחבר ב' שלא להתעלם ממהדורה א , ' והעדיף להביאה בחיבורו ולהתפלמס עמה . מחבר ב ' איננו מכחיש את חלקו של יהושע האפוץמי בכיבושה של הארץ , אולם הוא מצמצם במידה ניכרת את היקף הישגיו כדלהלן : . 1 יהושע לא כבש את הארץ מן החרמון עד לבוא חמת ( יג , א . 2 . ( מקצת ערי הארץ , כגון דביר , דן ואזור חברון , נכבשו לא בידי יהושע , אלא בידי המשפחות , שהתנחלו בהן לאחר הכיבוש . 3 ; בתחום הארץ שכבש יהושע היו חבלים נרחבים שלא נכבשו , ובהם פלשת , עמקי בית שאן ויזרעאל . 4 ; מקצת ערי הארץ כלל לא נכבשו , ובהם ירושלים , גזר , מגדו , תענך , יבלעם דאר ובית שאן . 5 . כנענים אמנם הושמדו , אולם אחרים שרדו , וגם כשחזק ישראל , הם היו למס - אך לא הוצאו להורג , ורכושם לא נלקח מהם ; . 6 ליהושע היה אמנם תפקיד חשוב בתהליך הכיבוש , אבל היו גם מנהיגים נוספים שהשתתפו בכיבוש הארץ , ובראשם כלב ועתניאל "היהודאים . " ? מחבר ב ' שיבץ בספר סיפורים המבקרים במישרין או בעקיפין את יהושע ואת בני אפרים : ו . סיפור רחב והמרגלים ( פרק ב , ( הקוטע את הרצף בין גרעינו של פרק א לבין פרקים ג-ו , מציג את יהושע כקטן אמונה , ואת מרגליו כחלמאים , הנכשלים במשימתם

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help