sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

טז ואילך עולה בבירור , שיהושע לא כבש את עמקי יזרעאל ובית שאן , בפרק יט , מז מתואר כיבושה של העיר ל > ש בידי בני דן ( ולא בידי יהושע ;( ובפרק טו , יד ואילך מסופר על כיבוש דביר וחברון בידי כלב ועתניאל אחיו , וזאת בסתירה גמורה לתיאור כיבושה של חברון והשמדת כל תושביה , שהובא בפרק י , לו-לז . התמונה המצטיירת מפרקים יג-יט שונה אפוא בתכלית מן התיאור בפרקים ב-יב : לא כיבוש כלל ישראלי בהנהגת יהושע , אלא כיבוש מקצת הארץ בידי היחידות המשפחתיות והתנחלותן בחבלי הארץ שלכדו . ? ההשקפה בדבר אי השלמת הכיבוש , אי השמדת כל יושבי הארץ , וכן הכיבוש המשפחתי בניגוד לכיבוש הכלל לאומי , מוחלת בפרקים יג-יט גם על עבר הירדן : בני ישראל לא הורישו את הגשורי ואת המעכתי : "וישב גשור ומעכת בקרב ישךאל עד ה » ום הזה " ( יג , יג ;( ועל מכיר לו נאמר , שהיה "איש מלחמה , ויהי הגל ^ ד ןהבשן " ( יז , א . ( בניגוד לטענה בפרקים ב-יב בדבר השמדת כל הכנענים , עולה בפרק כג במלוא חריפותה ה '' בעיה הכנענית , " ומודגשת סכנת ההשפעה השלילית של יושבי הארץ , ה " גוים האלה הנשארים , " על הישראלים ( פסוקים ו-ז , יא-יג ? . ( בספר יהושע יש מספר השקפות סותרות בסוגיית היקפה של ארץ ישראל שלא ניתן ליישבן : . 1 בפרק א , פסוקים א-ו מבטיח ה ' לבני ישראל את הארץ שהובטחה לאבותיהם . "מהמךבר ... ועד הנהר הגדול נהר פךת . " אין לטעון שהבטחה זו מולאה רק בחלקה ; אדרבה , בפרק כא , פסוק מא ואילך מודגש באופן חד משמעי , שה' אכן נתן לישראל את כל הארץ אשר נשבע לתת לאבותיהם , והם אכן כבשו אותה והתנחלו בה : "וירנן ה ' לישראל את כל האךץ אשר נשבע לתת לאבותם , וירשוה וישבו בה ... לא נפל דבר מכל הדבר j wp אשר דבר ה ' אל בית ישךאל ; הכל בא " ( השווה גם כג , יד . 2 ? . ( בפרק יג , א-ו באה תפיסה שונה של גבולות הארץ . הארץ משתרעת בצפון רק עד "לבוא חמת , " ולא עד לפרת . זאת ועוד , חבליה הצפוניים של ארץ זו , "מבעל גד תחת הר חךמון עד לבוא חמת , " הם בבחינת "הארץ הנשארת , " אשר טרם עלה בידי ישראל לרשתה . מן התיאור בפרקים יג-יט מתברר , שחבליה הצפוניים של "הארץ הנשארת " אף אינם נחלקים לשבטי ישראל . בתחום המתואר ( מלבוא חמת עד נחל מצרים ) נכללות גם פלשת וארץ העוים , שהן בבחינת "ארץ נשארת נחלקת , " בהיותן חלק מנחלת יהודה ( ראה טו , א-יב . ( לפי תפיסה זו , החבלים מלבוא חמת עד לפרת לא נכללו בארץ המובטחת , וממילא בני ישראל לא ירשו אותם ולא התנחלו בהם . . 3 ? בפרקים ב-יב משתרעת ארץ ישראל מקדש ברנע ועזה בדרום עד צידון ובקעת מצפה תחת הר חרמון בצפון ( י , מא ; יא , ח ; והשווה יא , יז : "מן ההר החלק העולה שעיר ועד בעל גד בבקעת הלבנון תחת הר חךמון , " ועיין גם יב , ז . ( בפרקים אלה אין תביעה לבעלות ישראלית על השטחים מן החרמון עד לבוא חמת , ואין זכר ל"אךץ הנשארת . " אי אפשר ליישב את הסתירה בין שתי ההשקפות האחרונות בטענה , שהראשונה מכוונת לארץ היעודה , והאחרונה - לארץ שנכבשה בפועל , שכן בפרקים ב-יב אין כל עדות לאי התאמה בין הייעוד לבין הגשמתו . אדרבה , סתירה מעין זו עומדת בניגוד חריף ומוחלט לתפיסותיו התיאולוגיות וההיסטוריוגראפיות של מחבר הפרקים ב-יב , המדגיש חזור והדגש את הטוטאליות של הכיבוש ושל ההשמדה . . 4 ? בנוסף לשלוש ההשקפות הנזכרות יש בספר חטיבה ספרותית ( כב , ט-לד , ( המבחינה בין עבר הירדן המזרחי , מחד גיסא , לבין עבר הירדן המערבי , מאידך גיסא , שהכתוב מגדירו כ"אךץ אחזת ה : '" "ואך אם טמאה ארץ אחזתכם , עברו לכם אל ארץ אחזת ה , ' אשר שכן שם משכן ה "' ( כב , יט . ( תפיסה זו זהה הן להשקפתו של הנביא יחזקאל , שאינו כולל בארץ ישראל את עבר הירדן המזרחי " ) ומבין הגלץד ומבין ארץ ישראל היךדן " - יחזקאל מז , יח , ( והן להיקפה של ארץ כנען ברובד הכוהני בתורה ( במדבר לד ? . ( גם בסוגיית מעמדו וחשיבותו של שבט » הודה יש בספר יהושע שתי תפיסות שונות -.בפרקים יג-יט יהודה הוא החשוב בשבטי ישראל , והוא זוכה ליחס מועדף : יהודה נזכר בראש השבטים ונוחל שלא על פי הגורל ( בדומה לבית יוסף . ( פרק מיוחד בספר ( פרק יד ) מוקדש לזכויותיהם של בני כלב ובני ץתניאל , שנספחו לשבט יהודה , ואין זה מקרה שפרק זה הוא הפותח את תיאור הנחלת הארץ ממערב לירדן . לעומת זאת , בפרקים ב-יב אין חשיבותו של יהודה באה לידי ביטוי . אדרבה , הגיבור הראשי הוא יהושע משבט אפרים , ואילו היהודאי היחיד הנזכר בחטיבה זו הוא עכן , האנטי גיבור של פרשת הכיבוש , אשר מעל בחרם והמיט אסון על עצמו ועל עמו ( פרק ז , והשווה כב , כ . ( מאחר שלמחבר הפרקים ב-יב היתה כנראה אפשרות בחירה בין מסורות שהיו בידיו , סביר להניח שהבאת סיפור עכן איננה מקרית . ? בחטיבות השונות של הספר נמנים , כידוע , מנהיגים שונים . בפרקים א-יב , ובפרק כג לא נזכר אלא יהושע ; בפרקים יד-כא נמנה אלעזר הכוהן לצדו של יהושע ( ראה יד , א ; יט , נא ; כא , א ;( ואילו בפרק כב , פסוקים ט-לד אין כלל זכר ליהושע ולאלעזר : בראש שבטי ישראל עומד פינחס בן אלעזר הכוהן ( פסוקים יג , ל-לב . ( הבדלים אלה עשויים אף הם להעיד על אי אחדותו של הספר ועל תהליך התהוות מורכב וממושך . זאת ועוד , יש בספר כתובים המציגים את יהושע כתלמידו וכממשיכו של משה , וכמי שלא סטה ימין ושמאל מדרך רבו ומתורתו . לעומת זאת , בפרק כד , שמובאות בו שתי סקירות של תולדות ישראל מן האבות ועד ימי יהושע ( פסוקים ב-יג , יז-יח , ( מוצג יהושע בהנגדה למשה : יהושע נותן " חק ומשפט " לישראל בשכם ( פסוק כה , ( ואילו מתן תורה בסיני אינו נזכר כלל . ? גם לשאלה , אם קיבל שבט לוי נחלה , יש בספר יהושע שתי תשובות : בפרקים יג-יט צוין , חמש פעמים , ששבט לוי לא קיבל נחלה : "רק לשבט הלוי לא נתן נחלה ; אשי ה ' אלהי ישךאל היא נחלתו כאשר דבר ל " 1 ( יג , יד ; והשווה שם , לג ; יד , ג-ד 3 ; יח , ז . ( השקפה זו תואמת לתפיסת ספר דברים , שבו נמנים הלויים עם היסודות החלשים בחברה הישראלית , שיש לסייע להם ולתמוך בהם , שכן אין להם נחלה ( ראה דברים יד , כז : "והלוי א ^ ר בש ^ ךיף לא תעזבנו , כי אין לו חלק ונחלה עמך ;" והשווה שם י , ט ; יב ; יד , כט ; יח , א-ב . ( לעומת זאת , בפרק כא מובאת

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help