sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ב . התהוותו של ספר יהושע ספר יהושע איננו אחדותי . מובאות בו השקפות תיאולוגיות , היסטוריוגראפיות וגיאוגראפיות סותרות , שלא ניתן ליישבן , ויש להניח , שהן מבטאות גישות מנוגדות של מחברים שונים , ומלמדות , שהספר התהווה בתהליך ממושך ומורכב . נעמוד בראשונה על התפיסות השונות הבאות בספר בנושאים המרכזיים הנידונים בו , ובהמשך נשחזר את תהליך התהוותו . ? בספר יהושע יש שתי השקפות סותרות בסוגיית אופיו ושלמותו של הכיבוש : ו . בפרקים ב-יב מסופר , שכל הארץ נכבשה במבצע צבאי כלל ישראלי בהנהגת יהושע . במהלך הכיבוש הושמדו כל יושבי הארץ , כל הערים נלכדו , וכל מלכיהן הוכו . הדגש בתפיסה זו הוא על ההשמדה המוחלטת של כל האוכלוסייה : " ויכו את כל הנפש אשר בה לפי חרב , החרם , לא נותר כל נשמה" ( יא , יא ;( "ן ! חךימו את כל אשר בעיר מאיש ועד אשה , מנער ועד זקן " ( ו , כא . ( אין זו הפרזה שנרשמה בהיסח הדעת , אלא תפיסה מגובשת וברורה , שיש לה השלכות מכריעות על התקופה הנידונה בכללותה . השמדת יושבי הארץ נשנית בפרקים ב-יב תכופות . היא נזכרת בפרקים אלה . שתים עשרה פעמים , ומובאת הן בתיאור המפורט והן בסיכומים הכוללים ( ראה ו , כא [ יריחו ;[ ח , כב-כו , והשווה גם ח , ב [ העי ;[ י , כח [ מלןךה ;[ י , ל [ לבנה ;[ י , לב [ לכיש ;[ י , לה [ עגלון ;[ י , לז [ חברון ;[ י , לט [ דביר ;[ יא , יא [ חצור ;[ י , מ [ כל ערי הדרום ;[ יא , יד [ כל ערי הצפון ;[ יא , יט-כ [ כל הארץ . ([ זאת ועוד , השמדת כל יושבי הארץ , לפי ההשקפה הבאה בפרקים ב-יב , איננה מוצגת כתוצאה מקרית של ההתנגשות האלימה בין הישראלים לבין תושביה האוטוכטוניים של הארץ . אדרבה , ההשמדה המוחלטת היא תוכנית אלוהית , שנקבעה מראש בידי אלוהי ישראל : "כי מאת ה ' הןתה לחזק את לבם לקךאת המלחמה את ישךאל למען החרימם , לבלתי היות להם תחנה , כי למען השמיךם" ( יא , כ ; והשווה ח , ב . 2 ? . ( בניגוד לתמונה הקשה המשתקפת מן התיאור בפרקים ב-יב , יש בספר יהושע שרטוטים שונים בתכלית של אופיו ושלמותו של הכיבוש . בפרקים יג-יט מסופר , שלא כל הארץ נכבשה , ולא כל הכנענים הושמדו . בירושלים ישבו יבוסים , ו " לא יכלו בני ןהוךה להורישם " ( טו , סג ;( גזר , בית שאן , תענך , מגדו , דאר ויבלעם לא נכבשו , ותושביהן הכנענים המשיכו לשבת בהן ( טז , י ; יז , יא-יג ;( זאת ועוד , גם כשחזקו בני ישראל , הם לא השמידו את הכנענים הנותרים , אף לא נישלו אותם , אלא הטילו עליהם עבודות כפייה " ) מהי כי חזקו בני ישראל ויתנו את הכנעני למס , והורש לא הורישו " -שם , שם . ( מפרק יז , מבוא לספר יהושע א . שם הספר , מקומו וחלוקתו ספר יהושע נקרא על שם גיבורו "ןהושע בן נון משלת משה" ( א , א , ( ההופך ליורשו של משה , ומנהיג את ישראל בכניסה לארצו ובכיבושה . הספר פותח אפוא בנתינת המשרה על שכמו של יהושע , ומסיים במותו ובקבורתו ( כד , כט ואילך . ( מקומו של הספר באסופת ספרי המקרא נקבע באופן טבעי על פי מקומו ברצף מעשה התולדות - בין מות אדוני יהושע , משה , בחתימת התורה ( דברים לד ) לבין ראשיתה של תקופת השופטים . כשם שספר יהושע נפתח במלים "מהי אחרי מות משה " ( א , א , ( כן נפתח ספר שופטים במלים 1 , 14 ) , אחרי מ 1 ת ןהושע " ( א , א , ( אף שמלים אלה מלאכותיות בראש שופטים א , וראה בפירוש לפרק זה . ? ספר יהושע ניצב אפוא בראש חטיבת הספרים ההיסטוריוגראפיים המכונים "נביאים ראשונים " ומתארים את קורות העם בארצו מן הכניסה לארץ ועד חורבן ירושלים והליכת ישראל ויהודה בגלות ( מלכים ב יז-כה . ( טעם הפרדתו של ספר יהושע מספר התורה הוא במות משה , שחייו התפרשו על פני ארבעה חומשים ( שמות , ויקרא , במדבר , דברים , ( ובסיום תקופת המדבר , שבג ניתנה תורה לישראל , ובו הפכו לעם בטרם ייכנסו לארצם . אף על פי כן ניכרת מלאכותיות מסוימת בהפרדת מעשה יהושע מסיפור התורה , וראה הקשרים ההדוקים בין מעשה יציאת מצרים לבין קורות חיי יהושע , כפי שהם נמנים להלן , בסעיפים ג-ו . ? שופטים פרק א הוא ( למרות הכתוב הראשון ) בבחינת מבט אחר , מסורת שונה , על כיבוש הארץ . שופטים ב , ו-י חוזר ( בשינויים מסוימים ) על פסוקי החתימה של ספר יהושע ( כד , כט-לג , ( וראה במבוא לחטיבת פסוקים זו . שופטים ב , יא ואילך מציג מבוא פרוגרמאטי לתקופה חדשה ; תם ירח הדבש בין ה' לישראל שנמשך כל עוד חיו יהושע והזקנים , שהאריכו ימים אחריו . מכאן ואילך באים ימים של חטא ועונש , זעקה וישועה , וחוזר חלילה . ? ספר יהושע , ספר הכיבוש וההתנחלות , נחלק לכמה חטיבות ברורות : א . כיבוש הארץ ( פרקים א-יב . ( ו . יהושע כיורשו של משה ; הצו לעבור את הירדן ולרשת את הארץ ( פרק א . 2 . ( רחב הזונה ומרגלי יהושע ( פרק ב . 3 . ( נס חציית הירדן ( פרקים ג-ד . 4 . ( הסרת חרפת מצרים ומילת ישראל ( ה , א-ט . 5 . ( פסח בגלגל ( ה , י-יב . 6 . ( התגלות שר צבא ה ' ליהושע ביריחו ( ה , יג-טו . 7 . ( כיבוש יריחו ( פרק ו . 8 . ( מעל עכן וכיבוש העי ( פרקים ז-ח . 9 . ( פרשת הגבעונים ( פרק ט . 10 . ( כיבוש דרום הארץ וצפונה ( פרקים י-יא . ( וו . "מלכי הארץ ^ שר הכו בני ישךאל" ( פרק יב ? . ( ב . הנחלת הארץ ( פרקים יג-כא . 1 . ( הארץ הנשארת ונחלות שבטי עבר הירדן המזרחי ( פרק יג . 2 . ( הקדמה להנחלת ארץ ישראל המערבית ( יד , א-ה . 3 . ( נחלת יהודה ( יד , ו - טו , סג . 4 . ( נחלת בית יוסף ( פרקים טז-יז . 5 . ( מבוא להנחלת שבעת השבטים הנותרים ( יח , א-י . 6 . ( נחלת בנימין ( יח , יא-כח . 7 . ( נחלות שמעון , זבולון , יששכר , אשר , נפתלי , דן ( פרק יט . 8 . ( ערי המקלט ( פרק כ . 9 . ( ערי הלויים ( פרק כא ? . ( ג . שבטי עבר הירדן שבים לנחלתם ( פרק כב ? . ( ד . פרקי חתימה וסיכום ( פרקים כג-כד . ( ו . צוואת יהושע ( פרק כג . 2 . ( הברית בשכם ( כד , א-כט . 3 . ( הערות על מות וקבורה ( כד , כט-לג 1 . ( י " ז ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help