sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שמואל - הדמות והמנהיג שמואל נועד להיות מכהן לפני ה' עוד בטרם לידתו . לפי נדרה של אמו חנה ( א , יא ) צריך היה הנער להיות נתון לה' כל ימי חייו " ומורה לא יעלה על ראשו '' ( שם , שם , ( לאמור - להיות נזיר , בדומה לשמשון ( ועל כך ראה בעמי . ( 29 ואמנם שירת שמואל , בעודו נער , אצל עלי בשילה . מחבר הספר מציג אותו , לעתים בפיירוש ולעתים ברמז , בניגוד לבני עלי . אלה היו חוטאים , בני נליעל ומעוותים דרכם , ואילו שמואל מתואר כטוב בעיני ה , ' ואף בסמוך לכתובים על עיוותי בני עלי : '' ושמואל משרת את 9 ני ה "' ( ב , יח ;( "ויגדל הנער קןמואל עם ה '" ( ב , כא ;( "והנער שמואל הלך לגדל וטוב נם עם ה' וגם עם אנשים" ( ב , כו . ( עולה , כי בניגוד לבני עלי , שלא היו כשרים ומכוונים לרשת את הנהגת עלי ככוהן ובשופט , יכול היה שמואל לרשת אותה בבוא הזמן , אם כשופט ואם כמכהן לפני ה ; ' הכוונה איננה דווקא לרשת אותו ככוהן , שמעיקרו מופקד על העיסוק בפולחן , בענייני זבח וקטורת ( ב , יג-יז . ( התפקיד העובר אליו הוא של ראש ויועץ , כמו עלי , הטוב '' גם עם ה' וגם עם אנשים ;'' וכמו עלי - הוא יודע לדבר בשם אלוהי ישראל ( א , יז , ( אך הוא זוכה גם להיגלות ישירה של האל , עוד בהיותו בשילה ( פרק ג ? . ( כאן המפנה בייעודו של בן חנה ואלקנה . עודו משרת את ה' לפני עלי , וכבר הוא זוכה להיגלות אלוהית , שעלי לא זכה לה , על כל פנים לעת זקנה , או שלא זכה לה כבר קודם לכן . שמואל הוא המוסר את דבר ה' לעלי , והוא המשמיע בשם ה' נבואה על האסון המתרגש לבוא על בית עלי ועל ישראל . לא זו בלבד שזוהי הוכחה לעליונותו של שמואל , אלא שהוא הוכשר מכוח היגלות זו להיות לא רק שופט ומכהן , אלא נם נביא ; ולא רק נביא האומר עתידות , אלא נביא המוסר את דבר ה' לשופט הזקן המכהן בשילה , והמופקד בעצם מעתה והלאה על התיווך בין ה' לישראל ובין ה' לראשי העם : תחילה עלי וזקני ישראל , ואחר כך - המלך שאול ? . המחבר הסמיך לחזון ה' אל שמואל את הכתוב , שכל ישראל מדן ועד באר שבע ידעו כי נאמן שמואל לנביא לה' ( ראה בעמ' . ( 48 כלומר : עוד בשילה , בהיותו נער לפני עלי , כבר החלה רוח הנבואה לפעמו . משמע מכאן , ששמואל הוכשר מנעוריו להיות מכהן לפני ה' במשכן בשילה , ולהיות כעין נזיר "שאול לה '" ( א , כח . ( אך הוא גדל בשילה למעלת הטוב לפני ה , ' שאליו - ואליו בלבד - נגלה ה . ' הנזיר השאול לה' החל להיות נביא כבר בשילה ומסתבר , כי הוא נועד להנהיג את העם בבוא העת . המחבר מעלה תופעה זו שוב ושוב , מתוך מגמה להורות על כך , שכבר בשילה , כאשר עלי עדיין שופט וכוהן לפני ה , ' כבר נבחר שמואל להיות המנהיג הנביא , לא רק בהופעה חד פעמית של ה , ' אלא בהיגלות חוזרת ונשנית , כיאה לנביא . זהו פירוש החתימה לפרק ג : "ויסף ה' להךאה בשלה כי נגלה ה' אל שמואל בשלו בדבר ה "' ( ג , כא . ( מתרגמי השבעים שינו בכתוב זה מעט , והוסיפו '' ויאמן שמואל לנביא לה' לכל ישראל מקצה הארץ ועד קצה , ועלי זקן מאוד , ובניו הלכו הלוך והרע דרכם לפני ה "' ( כך - לפי ג , כ . ( נוסח זה בא להבליט שוב את הניגוד שבין שמואל לבין בני עלי , דווקא ב * - ' עת עלייתו של הנער המכהן בשילה . בני עלי הרשיעו , ולא השכילו לרשת את אביהם ולשרת כהלכה לפני ה , ' ולכן ניטלה מהם ההנהגה ; ואילו שמואל לא רק שכיהן היטב , אלא זכה עוד בשילה , מקום כהונתו ושפיטתו של עלי , להשראה נבואית . הנהגתו לעתיד , ככל ששאבה משופטות עלי , הגיעה למעלה נכבדה יותר , שאליה לא הגיע עלי : הנהגה נביאית . נזירות שהתגשמה בנביאות . נשאלת השאלה : כיצד נתגשם נדרה של חנה בדבר הנזירות של שמואל ? בנוסח המסורה לא נזכרה הנזירות במפורש ( והשווה נדרה של חנה , עמי . ( 29 ואולם בציווי על איסור הגילוח יש צד של נזירות . דומה , כי נזירות זו באה על ביטויה בעצם השירות לפני ה' בשילה . הביטוי "שאול לה '" מציין את אופיה המיוחד של נזירות שמואל . שמואל היה לפיכך נזיר לה' בנערותו , בעת היותו בשילה ובשירותו במשכן . לאחר חורבן שילה פקעה נזירות זו , ולא היתה עוד מרכיב באופי הנהגתו . אדרבה , עוד בהיותו בשילה שולבה הנזירות בסגולת נבואתו , ויותר נכון : נביאותו . היא היתה המרכיב הדומינאנטי בהנהגת שמואל , וממילא הבל עה בה את יסוד הנזירות או את המושאלות לה ? . ' משום כך אין צורך להיזקק לתירוץ אודות מקורות נבדלים או מסורות שונות בדבר מרכיבי הנזירות והנביאות בהנהגת שמואל , שכאילו לא היו בעלי חשיבות אוטנטית שווה מבחינה היסטורית . מחבר ספר שמו אל , ככל שהיו לפניו מסורות שונות , מעלה בעקביות וללא סתירה גלויה את התכונות השונות לאפיון ההנהגה של שמואל . אמנם לעתים נמסרים הדברים באורח מרומז ולא מפורש , כדרכו של המחבר בספר כולו , ובעיקר בכל הנוגע להנהגת שמואל וליחסים בינו לבין שאול . אך אין אלה סתירות במובן המקובל היום . שמואל לא נועד כלל להיות נזיר כמו שמשון , ולא גיבור לוחם כמוהו . הנזירות במקרה שלו לבשה אופי של כיהון לפני ה , ' ובמרוצת הזמן התמזגה עם הנביאות . עמוס הנביא מזכיר נזירים ונביאים שקמו לישראל בתקופות קדומות , בימי הנדודים במדבר ולאחר הכניסה לארץ ( שם ב , י-יג . ( הכוונה בודאי למנהיגים קדומים , שלא היו מלכים כמו בימיו , ואולי גם למנהיגים מסוגו של שמשון , או מסוגם של שופטים שהיו גם נביאים ( כמו דבורה . ( אך הכוונה כאן גם לשמואל , שאיחד בו את שתי התכונות : נזיר ונביא כאחד ? . לאפיון זה של הנהגה כיוון בודאי בן סירא , האומר '' אוהב עמו ורצוי עושהו המשואל מבטן אמו , נזיר ה' בנבואה , שמואל שופט ומכהן" ( מו , כב-כג , על פי מהדורת מ '' צ סגל , עמ' שכ '' א . ( הביטוי '' נזיר ה' בנבואה" כוונתו , כי בעומדו לפני עלי , נתקפלו בשמואל תכונות ההנהגה , שאפיינו אותו בימים הבאים : מכהן בקודש , מוסר דבר ( שמואל ב ח , א-ג , ה-ו , יג-יד « . ( נמצא , כי יש קשרי זיקה בין הכרוניקות הללו , לא רק מבחינה עניינית , אלא גם מתוך כוונת המחבר . הן דומות במניית האויבים , אך לא בסדר מנייתם , ובלחימת המלך בכל האויבים מסביב . ויש דמיון ביניהן גם מבחינת לשונן הקצרה . ויותר מכל הן טבועות במגמה מובהקת - העדפת דוד על פני שאול . שאול הוא הראשון , ודוד - המנצח , הנושע ביד ה' והעושה משפט וצדקה לכל עמו . ייתכן שלשם כך שילב המחבר מלים מסוימות או צירופי לשון מטעמו . מסתבר , שעצם הצגת שתי הרשימות זו כנגד זו במכלול הספר , שהוא בכללו מגמתי בבירור לצד דוד , מבליטה את הישגי דוד כנגד אלה של שאול . [ שא"י ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help