sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אלא בידי הנביא , השלוח מאת ה . ' אדרבה , שמיעת שאול בקול העם והיראה מפניו הם הגורמים לקריעה . כך עולה אפוא , כי החלק הנבואי השירי ( טו , כב , כג ) שדבר השמיעה מובלט בו , גם הוא חלק אינטגראלי מהסיפור ? . מכאן משתמע ניגוד בין השמיעה בעת הדרישה למלך לבין זו שבמעמד התוכחה . יתר על כן : ניגוד זה ניכר גם בצוואת שמואל ( שמואל א יב . ( גם שם מזהיר הנביא את העם ואת המלך באיומי עונש וכיליון שיבואו על מי שלא ישמע בקול ה' ( יב , יד , טו . ( למרבה האירוניה הוא פותח את נאומו במלים המזכירות את המלכת המלך , כשהנביא נאלץ לשמוע בקול העם : "הנה שמעתי ? קלכ : ם '' ( יב , א , ( אך ימים אלה חלפו . הזיקה הלשונית ( השורש שמע ) והספרותית רעיונית שבין פרק ח לבין פרק טו - ברורה . אין זאת אלא שמחבר אחד הוא שכתב במכוון את שני הפרקים , והוא זה שחיבר , לאור מסורות , ידיעות ורשימות שונות , את כל ספר שמואל להוציא שירות והוספות ? . היראה מפני ה' מפני המלך , , ומפני העם היא בחזקת מוטיב , המדגים את מצוקתה של המלכות בזמן יסודה ובעצם התהוותה . מצוקה זו היא במצוקה של כל תהפוכה בשלטון או במשטר בימים ההם ; ובשינוי גורמים , במצוקתה של כל שררת הנהגה בהתהוותה - בכל הדורות . במשפט המלך ובזמן המשיחה וההמלכה אין כל זכר ליראה ; ואולם הכל צריכים להיות כפופים למלך , לפחות לפי משפט המלך . בצוואת הנביא , המוכיח והמתפייס , המוטיב של יראת ה' הוא המפורש והמכריע . הוא אומר : "אם תילאו את ה' ... ורזיקנם גם אתם וגם המלך אשי מלך עליכם אחר ה' אלהי 5 ם" ( יב , יד . ( לאחר מכן נאמר : "ויירא כל (* c , מאד את אל ה' ואת שמואל" ( שם , יח , ( וכן "ויאמר שמואל ה ^ ם : אל תיראו " ( שם , כ , ( "אך יראו את ה '" ( שם , כד . ( יראת העם מפני ה' היא תנאי לא רק לרווחתם של העם ושל המלכות , אלא גם לקיומו של המלך ( שם , כה . ( נראה כי בפנייה "אך יראו את ה '" כלול גם המלך , כפי שעולה אולי מן התוכן ואף מן הרמז שבפסוק יד . אך אין זו אזהרה בלבד , מעשה הטפה ליראת שמים , אלא העמדת עצם קיומה של המלכות בחסות המלך ה . ' מכאן משתמע בבירור יתר : המלך אכן קיים , אך היראה מפניו אינה גורם יסודי בהתחזקות המלוכה . היראה מפני ה , ' ובעצם גם מפני שמואל , היא שתכריע את גורלה . מצד אחד עומדים העם והמלך , ומן הצד האחר - ה' ושליחו הנביא . כלומר : יש שוויון בין העם והמלך בפני ה' ושמואל . ? ואולם , כשמלכות שאול עומדת להתמוטט , אין מדובר ביראה מפני ה' ומפני שמואל , אלא , למרבה הפאראדוקס , ביראה מפני העם . כך בדברי שאול : "כי ןראתי את ר , ע . ם ואשמע 3 קולם '' ( טו , כד . ( אלה הם אמנם דברי תירוץ כלפי הנביא הזועם , אך עולה מהם אמת היסטורית אידיאית : גורלו של שאול , הירא את העם והשומע בקולו , נחרץ . השמיעה בקול העם , שהיתה לצו של ממש בזמן האספה ברמה , בטרם מלוכה , לא תועיל עוד , אם תהיה כרוכה ביראה מפני העם בזמן מלחמה . יראה זו באה לידי ביטוי ( אף כי לא בלשונה ) גם בזמן הקרע הראשון שבין שאול לשמואל בגלגל ( יג , ח-יג . ( זהו המרכיב המכריע בכישלונותיו של המלך הראשון בישראל ( שמואל א יז , יא ; יח , ח-ל ; כ , ל-לד ; כב , ז-כג ; ובעיקר כח , ה-ז , טו * . ( ייתכן שאפשר להעז ולהרחיק לכת ולומר , כי בדברי שאול באה על ביטויה תחושה כלל אנושית לדורות . לא רק מלך נרדף וחסר ביטחון חושש מן העם וירא מפניו ; כל מלך ושליט בכל הזמנים חש יראה זו , אם בנגלה ואם בנסתר , והיא המפרנסת אולי את מחשבתו ואת מעשיו.- אם לחוזק יד ואם לריסון ולאיפוק . היא אף העלולה לגזור עליו חרדה מתמדת , כלשונו : "כי ןךאתי את ה ^ ם ואשמע בקולם" ( טו , כד . ( אילולא יראת העם היו שאול ודוד נוהגים ביתר עריצות , ככל שיראת ה' עשויה היתה לגזור עליהם הימנעות ממעשי אכזריות גמורים . המלים שיצאו מפיו של מלך כושל בעת חולשה , דומה שכוחן יפה לכל בעל שררה . נראה שגם הן מרושמו של ספר שמואל , ספר המלוכה , לדורות הבאים , ביודעין או שלא ביודעין : השלטון נחשב בנחיצות , שאין מנוס ממנה , ומעצם מהותו הוא כרוך בעריצות . ? אין להכחיש , כי לפני המחבר היו מסורות ואולי ידיעות שונות על ראשית המלוכה בישראל . אין זה בנמנע , שהללו נבדלו זו מזו בסגנונן ובצורתן הספרותית . הכוונה לסיפורים שרווחו על המאורעות בזמנם , או דור לאחר מכן . ואולם היו לפניו בודאי גם ידיעות אחרות , שמקורן בחצרות המלוכה , במקדשים ואולי גם בקרב נביאים יחידים או להקות של נביאים . הכוונה לרשימות יחש גניאלוגיות , לרשימות פקידים ולרשימות מעין כרוניקאליות : הכרוניקות או הסמי כרוניקות המלכותיות הראשונות בישראל , ששימשו אולי דגם גם לדורות הבאים ( שמואל א יד , מז-נב ; שמואל ב ג , א-ו ; ה , ד-ו , יג-טז ; ח , א-יח ; כ , כג-כו ; והשווה למשל מלכים א ד ; ה , א-ט ; טז , ט-יא ; כב , מח-נא ; מלכים ב ח , כב ; יד , ז , כה ; יח , ד ? . ( המחבר השתמש במסורות ובידיעות הללו , ולעתים כלל אותן בספר כנתינתן . למשל , שמואל א ז , יד ; י , יא ; יא , ז ; יד , כא-כג , לא , מז-נב ; שמואל ב ג , א ; ה , ו-ט ; ח , א-ב , טז-יח ; יב , ל-לא ; כ , כג-כו ; כד , כ-כב . הוא הדין גם בשירות קדמוניות , שצביונן אוטנטי לזמן המאורעות , כמו קינת דוד ( שמואל ב א , יז-כז ;( הקינה על אבנר , שאופיה פיוטי ( שם ג , לג - לד , לח - לט ;( חלק מדברי האשה התקועית אל המלך ( שם יד , יג-יד , כ ) וקריאתו של שבע בן בכרי ( שם כ , א , ( שהיתה אולי מעוגנת בקצב הדיבור העממי הרווח . אולם התופעה הדומינאנטית בספר היא הטבעת אופי ספרותי עצמאי ומיוחד מטעם המחבר על המסורות השונות שהיו לנגד עיניו . הוא עושה זאת לא רק לגבי הסיפורים עצמם , אלא גם לגבי דברי שיר ונבואה , ואף כש עניין לו בידיעות כרוניקאליות . אך עיקר הטבעת חותמו של המחבר היא בדרך של הכוונת סדר הדברים והרציפות ההיסטוריוגרפית ( לאו דווקא הרציפות ההיסטורית . ( כך הוא גם משלב ביודעין מגמות אידיאיות משלו בכל חלקי הספר . * בתוך כך מביא המחבר רשימות על מלחמות שאול ודוד , כפי שנרשמו אולי כבר בימי הממלכה המאוחדת ( שמואל א יד , מז-מט , נב ; שמואל ב ח , א-טו . ( אלא שכאן ניכרת מגמה מסוימת ברשימות הענייניות עצמן ואף באופן הצגתן . לדוגמה : " ןשאול לכד הילוכה על ישראל" ( שמואל א יד , מז , ( לעומת " וימליך ךוד על כל ישראל" ( שמואל ב ח , טו '' ;( ובכל אושר י ? גה יךשיע" ( שמואל א יד , מז , ( לעומת "ויהי דוד עשה משפט וצךקה לכל עמו" ( שמואל ב ח , טו . ( כך גם בולטת השתיקה ( להוציא את המלחמה בעמלק ) בדבר ניצחון או תשועה של שאול ( שמואל א יד , מז-מט , ( לעומת חזרה על המכות באויבים , על הכנעתם , על שיעבודם ועל הושעת ה , ' כאשר עוסק הכתוב בדוד ; לא רק לגבי ישראל אלא לגבי המלך דוד עצמו

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help