sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

היסטוריה והיסטוריוסופיה בספר שמואל ספר שמואל הוא ספר המלוכה ; אין זה ספר תולדות מלכות דוד , ובודאי שהוא איננו ספר תולדות שמואל . צירו של ספר יהושע הוא הנהגת בן נון , ואילו הספר הקודם לספר שמואל הוא ספרם של השופטים , ולא של השופטות . הספר שלאחריו הוא ספרם של המלכים . ואולם ספר שמואל הוא במפורש ספר של המלוכה . המחבר מציג את תקומת המלוכה מראשיתה ועל התעצמותה של מלכות לוד בגורן ארונה בירושלים . יתר על כן : גם הפרקים הקודמים לייסוד המלוכה - תולדות בית עלי ותקופת הביניים , עד סיפור המלכת שאול ( שמואל א א-ח , ( הם כהקדמה וכהכנה לייסוד המלוכה . זוהי תקופה קדם מלכותית , שהביאה בהכרח לתקומת משטר חדש . לפיכך אין הספר מסתיים במות דוד , כפי שספר דברים מסתיים במות משה , ספר יהושע - במות יהושע , וספר בראשית במותם של יעקב ויוסף . צירו של הספר אינו דוד המלך אלא המלוכה , המתממשת ובאה לידי ביטויה המלא במלכות דוד . המלכות רק מתחילה להעצים , עם האחיזה בגורן ארונה בירושלים . גישתו של ספר שמואל כולו למלוכה היא חיובית , ובכך אין דומה לו בשאר ספרי המקרא . המחבר מעלה את כל הלבטים והחרדות מפני משטר המלוכה , שהשתקעו בודאי גם במסורת שהיתה לפניו . הוא מציג בפירוט את דברי שמואל על משפט המלך , ואינו מהסס לכלול בספרו את התנגדות הנביא ואת זעמו כנגד רצון העם לבחור מלך , כאילו משמעם מאיסה בה , ' שהוא המלך . אך ה' הוא המצווה לבסוף על שמואל לשמוע בקול העם ולשים עליו מלך בשר ודם ( ח , ה-ו , ט-כב ; והשווה יב , א , יב-טז , יט , כה ? . ( המלוכה אינה אלא פשרה , ששמואל מתרצה לה על פי צו המלך - האלוהים . מדובר בהשתררות , מעצם מקורה ואופיה , כפי שעולה מהצגת משפט המלך . אך זהו צורך השעה , וליתר דיוק - מימד של נחיצות קטגורית . הוא חיוני לעמידה בפני אויבים מבחוץ , וכדי להשליט משפט בקרב העם . משפט המלך טוב יותר , לפחות בעיני זקני העם , ממש פטם של בני עלי הכוהנים , ומהטיית המשפט של בני שמואל . לכן הסמיך המחבר את דבר משפט המלך לשופטות המעוותת של בני שמואל ( ח , א-ו , ט-יט . ( משפט המלך משקף עריצות וכפיית שררה על העם , אך הוא עדיף על אנארכיה . בסופו של דבר הסכים גם שמואל למלוכה בדבר ה , ' באין דרך אחרת לקיים משטר בישראל . מאחר שהסכים , שוב לא חזר בו מעולם . גם כשחטא שאול , לא ראה הנביא לבטל את המלוכה אלא חש לבית לחם כדי למשוח את בן ישי לנגיד , כדי שתהא רציפות בין מלך למלך ( טו-טז . ( אף כשהוא עולה באוב וגוזר מוות על שאול ועל בניו , אין הוא נמנע מלהזכיר , כי רעו של שאול ימלוך תחתיו , וכי המלוכה לא תיפסק ( כח , ט -1ב +. { המלוכה , ככל שהיא מתממשת לפי מוצא פיו של שמואל בדבר ה , ' נכונה בידי העם - משעת הבחירה ועד ההתבססות . ואולם היא רצופה עייפות ( למשל יג , ח ; יד , כח , לא ) והתפרצויות כנגד המלך ( כגון יד , מה ; ואולי כב , ח . ( יש בקורותיה גם מרידות - מרד אבשלום ומרד בן בכרי ( שמואל ב טו-כ * . ( ההכרעה שבידי העם - כינון המשטר או ביטולו - אף היא מהווה מוטיב החוזר ונשנה בכל חלקי הספר . ואולם מובן שהיא נעשית על פי אות מלמעלה . דומה , כי המחבר יצר ארשת ספרותית לשונית למציאות זו ולמגמה האידיאית הניזונה ממנה והמפרנסת אותה כאחד , והחדורה בכתובים רבים : השמיעה בקול העם לטוב או לרע . זהו מרכיב ספרותי רעיוני דומינאנטי בספר המלוכה שלפנינו . הוא ניכר בעת דרישת העם לשים עליהם מלך , ובעת שהנביא הזועם מצווה להודיע על קריעת הממלכה משאול . בהתקבצות של זקני ישראל ברמה ( שמואל א ח ) נאמר : " ויאמר ה' אל שמואל שמע בקול ה ^ ם '' ( ז ;( "ועתה שמע בקולם" ( ט ;( "וימאנו הל : 1 ם לשמע בקול שמואל" ( יט ;( "ויקמע קןמואל את כל לגלי העם" ( כא ;( "ויאמר ה' אל ק \ מואל 3 vnp קולם '' ( כב . ( אין זה רק שעשוע ספרותי . ההדגשה הנשנית על הפועל מן השורש שמע או על הצירוף "שמע בקול" באה להורות , כי העם הוא המקור לבחירת המלך וזוהי סמכותו ; הנביא וכביכול גם ה' מצווים בהכרח להישמע לסמכות זו , משום טובת הכלל . הפסוק היוצא דופן בעניין זה ( יט , ( שעניינו סירוב העם לשמוע בקול שמואל , אף מבליט מעמד זה . זהו מעמד , שבו העם הוא החורץ את הדין , והוא הכופה את רצונו על שמואל . לעומת זאת , בעת ההודעה על ביטול מלכות שאול ( שמואל א טו , ( יש משום היפוך לשוני : "ועתה שמע לקול ל ? ךי ה "' ( א " ;( וקול הבקר אשר אנכי שמע" ( יל '' ;( ולמה לא שמעת בקול ה "' ( יט " ;( אושר שמעתי ? קול ה "' ( כ ;( "כשמע 3 קול ה "' את ( כב ;( "הנה שמע מזגה טוב" ( כב ;( "כי ןלאתי ה ^ ם ואשמע בקולם" ( כד ? . ( הדגש כאן איננו על שמיעה בקול העם , כי אם על שמיעה בקול ה . ' הכל חייבים לשמוע בקולו : הנביא , המלך והעם . אי השמיעה סופה עונש וקריעת הממלכה . בעת ביטול המלוכה , בניגוד למצב בזמן ייסודה , ההגמוניה איננה בידי העם סיפור מלכות דוד . שמואל ב פרקים ב-כ , וכנראה גם כא , א-טו ; כד ; ואולי גם "נאם דוד בן ישי" - שמואל ב כג , א-ח . למעשה לפנינו סיפור אחד , ולאו דווקא קבוצת סיפורים , כמו זו של סיפורי שאול . ואולם בסיפור זה שולבו עניינים קרובים : סיפור מות שאול מצד תגובתו של דוד ( שם א , א-יז , ( קינת דוד ( שם שם , יז-כז , ( ותולדות איש בושת / איש בעל ( שם ב , ח-י ; ג , א , ו-יב . ( הוקעת בני שאול ( כא , א-טו ) גם היא חטיבה מגובשת ואחדותית , וסימנה סיפורת סדירה , מאופקת וציורית . סיפור מלכות דוד , שהוא נובלה אפית , משמש סימן היכר למחבר של ספר שמואל . חותמה טבוע גם בסיפורים אחרים בכל חלקי הספר , לא רק בסיפורי בית עלי ובסיפורי שאול , אלא גם בסיפורי שאול ודוד ( למשל שמואל א כ-כנ ; כה-ל , ( ואף בחלק הסיפורי של דברי שמואל ( שמואל א טו , א-י ; כח , ג-טו , כ-כה . ( אין זאת אלא שהמחבר , שכתב את סיפור מלכות דוד , הוא שחיבר את הסיפורת שבשאר חלקי הספר , והוא ששיווה לספר כולו אופי של מקשה אחת ושל חיבור אחד . נספחים לספר . שירת חנה ( שמואל א ב , א-יא ;( שירת דוד שמואל ב כב ;( מלחמות אנשי דוד ורשימות גיבורי דוד ומעלליהם ( שמואל ב כא , טו-כב ; כג , ח-לט . ( רשימות קצרות אלה , שחוברו אולי בזמן המעשה , שובצו ברצף של תולדות מלכות דוד . אפילו מדובר כאן בהוספה לאחר שנשלם החיבור , יש טעם לשער , שהמחבר העורך הוא ששילב הוספה זו בספר . [ שא"י ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help