sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ההרכב והחלוקה של הספר משום ההבדלים בסגנונות , ולאור הגישות השונות כלפי האישים שבספר וכלפי ראשית המלוכה בישראל , נראה כי יש לחלקו לחטיבות אחדות . זוהי חלוקה היסטורית ספרותית , שעיקרה קביעת חטיבות על פי מיון למסורות שונות ורצופות . החלוקה שלנו מיוסדת על ההשקפה , שהספר אחיד מיסודו , וכי יד המחבר ניכרת בכל חלקיו . ואלה חלקי הספר : תולדות בית עלי . פרקים א-ו להוציא את שירת חנה . עיקר עניינה של חטיבה זו הוא העדר סמכות מנהגת ויאוש מן הכוהנות , ולאו דווקא מן הכהונה . הסיפור שוטף , ואופיו - נובליסטי . השופטות האוטנטית של שמואל . פרקים ז , ב-יז ; ח , א-ז , כא-כב ; ואולי כה , א ; כח , ג . כאן נשתלבו בכפיפה אחת רשימות מידע וחלק נבואי סיפורי . הסיפור האוטנטי על שמואל , ללא תלות בעלי ובשאול , הוא הקצר שבספר . סיפורי שאול . פרקים ט-י , להוציא י , יח-כ ; יא ; יג להוציא פסוקים י-טו ; יד ; לא . חטיבה זו משקפת יחס חיובי לשאול - המתנבא , הנגיד והמלך המצליח . היא מסתיימת במפלה בגלבוע ( פרק לא . ( מבחינה אמנותית זוהי סיפורת אפית עניינית . היא שזורה רשימות כעין כרוניקאליות ( יג , יט-כג ; יד , מז-נב ) ודיאלוגים דרמאטיים ( יא , יב , יג ; יד , כז-לא , לח-מו . ( דברי שמואל לעניין המלוכה . י , יח-כ ; יב ; יג , י-טו ; טו ; טז , א-יד ; כח ; נראה שאפשר לשייך לכאן גם את דבר משפט המלך , ח , י-כא . בכתובים אלה מסופר בעיקר על מלכות שאול , אך הדמות השלטת היא שמואל . הוא הקובע את התנהגות המלך ואת סמכויותיו ( יב ; וכאן אף בלא להזכיר את השם שאול , ( הוא הגוזר בדבר ה' על קריעת הממלכה , והוא המושח את דוד לנגיד . רישומם של הפרקים הללו , בהבדל מסיפורי שאול - שהנביא , ולא המלך , הוא המכריע גם בענייני מלחמה , ולא כל שכן - בענייני פולחן . הצורה הספרותית של חטיבה זו אף היא ייחודית . אין היא נובליסטית עניינית כמו בסיפורי שאול , אלא עיקרה דברי הטפה , אזהרות וךיטוריקה נבואית חגיגית . גם החלק הסיפורי המצומצם ניתן בדרך הצגה דרמא טית . הצביון השלו , האופטימי והבהיר ברובו , האופייני לסיפורי שאול , אינו דומינאנטי עוד , אלא ניכרת נימה של עצב מהול בזעם , הכרוכים במגרעות המלוכה ובסילוק המלך הראשון . סיפורי שאול ודוד . פרקים טז-ל . אפשר לשייך סיפורים אלה לתולדות מלכות שאול , אך הגיבור העיקרי בהם הוא דוד . המוטיב המרכזי הוא שאול האחוז רוח רשעות , ההולך וכושל , ודוד הצדיק ממנו . זוהי שרשרת רצופה של סיפורים , החוזרים ונשנים , לעתים תוך דמיון זה לזה ( כד ; כו , ( ולעתים בשינויי צורה ובצורה מסוכסכת ( טז , יד-כג , יז , לא-מ , נה-נח ; יח , יז-ל ; והשווה שמואל ב ג , יב-יז . ( במקרים אחדים נעשה הז בר ברצף הטקסט , בלי כל קשר לסיפור הראשון ( שמואל א כא , יא-טז , כז , א-ז . ( סיפורים אלה רוויים התפרצויות רגשיות , וסימנם דרמה נמשכת של רדיפה . אין לפסוק בבירור מיהו הנרדף : המלך או שר האלף הדחוי . זוהי סיטואציה סוערת וטרופה . בכתובים אלה מצויים , על פי גזרת המספר האמן , חזרות , כפילויות , הבדלים פנימיים ושפע של קטעי שיח . כל זאת - בהבדל גמור מן הסיפורת התמציתית והמאופקת שבסיפורי שאול ובסיפור מלכות דוד . תולדות עלי ובניו וסיפורי שאול ( באלה שלובים גם סיפורי שמואל ;( הסיפור האוטנטי של שמואל ; סיפורי שאול ודוד וסיפור מלכות דוד . לשונן של הרשימות הכרונולוגיות והגניאלוגיות ואף של עלילות גיבורי דוד השלובות בספר היא קצרה , מתומצתת וכרוניקאלית מיסודה , אך היא משלימה את הסגנון הענייני החדור ברובו של הספר . ? בצד הסגנון האפי , נשתלב בכל חלקי הספר סגנון ךיטורי נבואי , המאפיין את הופעתם של נביאים ואנשי אלוהים ושל האנשים הנלווים להם . סגנון זה שולט בדברי איש האלוהים לעלי ( שמואל א ב , כז-לו ;( בדבר ה' אל שמואל בשילה ( ג , יא-יד ;( בדבר שמואל לעם לפני ההתקבצות במצפה ( ז , ג ;( ב"משפט המלך" ( פרק ח , ( במידה מסוימת ; בדבר שמואל במצפה לפני בחירת המלך ( י , יח-כ ;( בדברי הצוואה של שמואל ( פרק יב ;( בדברי הזעם של שמואל לשאול ( ינ , יג-טו ; טו , י-לד ;( בדברי שמואל העולה באוב ( כח , טז-יט ;( בחזון נתן על ממלכת בית דוד "עד עולם , " ובתשובת דוד ( שמואל ב ז ;( בתוכחת נתן לדוד ובמשל כבשת הרש ( שם יב , א-טו ;( בנבואת גד החוזה ובדברי החרטה של דוד ( שם , כד , י-טו , יז-יט . ( לכך יש לצרף גם את השירות ששולבו בתחילת הספר ובסיומו : שירת חנה ( שמואל א ב , א-יא ;( " דבלי השיךה הזאת" של דוד ( שמואל ב כב , ( ובעיקר קינת דוד על שאול ויונתן ( שם א , יח-כז . ( "דברי ךוד האוזרנים '' ( שם כג , א-ח ) נבדלים בסגנונם משאר השירות , וייתכן שיש לשייכם לגוף הספר . ריטוריקה בעלת צביון פיוטי משולבת גם בסיפו דים הרבים שבספר . שם מביא המחבר את הדברים לפי מוצא פיהם של האישים או של קבוצות אנשים במעמד חגיגי - או בשעת התרגשות ( שמואל א א , יא , טו-יז , כו-כח ; ב , כג-כו ; יד , ז-י , יד , כד , מה ; יז , מה-מח ; כ , מב ; כב , ז-י ; כד , ט-כב ; כו , יח-כה ; שמואל ב ב , כו ; ג , כח-ל , לג-לה , לח-לט ; ד , ט-יב ; יד , יג-יח ; טו , ז-ט ; יז , ז-יד ; יט , א , כג , כח-כט , לה-לח ; כ , א : שם מדובר כנראה במטבע של דיבור עממי ; כ , יח-כ ? . ( ספר שמואל הוא היחיד בספרי נביאים ראשונים , שבו חסר הסגנון הךבטרונומיקטי המצוי לרוב בשאר ספרי נביאים ראשונים , ' במסגרות הספרים ואף בסיפורים עצמם . רק בכתובים מעטים בספר שמואל יש לכאורה סימנים לסגנון זה ( שמואל א ז , ג ; ח , ז-ט ; י , יח-כ ; יב , כ-כה ; שמואל ב ז , י-יא , כג-כז . ( ניבים לשוניים אלה נראים כתשתית של סגנון , שהתהווה בסיטואציה מסוימת בימי הממלכה המאוחדת ( בעיקר שמואל ב ז , י , יא , ( ולכן יש להגדירם כסגנון קדם ךבןימי ( קדם דבטרונומיסטי , ( או כאלמנטים ראשוניים של סגנון זה . הגדרה זו אפשר להחיל על הסגנון הנקוט בספרי נביאים ראשונים ובספר ירמיה , ולאו דווקא על ספר דברים , שעניין קדמותו הוא פרשה בפני עצמה . עוד נדון להלן במשמעותו של סגנון זה לשאלת זמן חיבורו ורקעו ההיסטורי של ספר שמואל . [ שא"י ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help