sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הסגנון של ספר שמואל סגנונו של הספר הוא סיפורי עניינ . * סגנון זה שליט ברוב חלקיו : העברת העוון , אולם אינו נרתע מקבלת דין העונש : "תהי נא יךף בי וב : בית אבי" ( שמואל ב כד , י , יז . ( חרטתו נרצית , והוא מתחזק במלכותו . דברי שאול המודה בכישלונו : "הנה הטבלתי" ( שמואל א כו , כא , ( ואף דברי הנביא , האומר לו : "נסכלת" ומנבא מפלה לממלכתו ( שם יג , יג - יד , ( מקבילים לדברי דוד.- " כי נסכלתי מאד , " שלאחריהם נעתר ה' לו ולארץ ( שמואל ב כד , י , כה . ( כך אומר שאול בפני שמואל הזועם , העולה באוב : " צר לי מאד , " והנביא גוזר עליו : "ומחר ארנה ובניף עמי" ( שמואל א כח , טו , יט ;( ואילו דוד נוקט בלשון דומה , ואומר : " צר לי מאד , " מקבל את דין הך 5 ר ( שמואל ב כד , יד , ( אך אינו נופל , כבקשתו , בידי אדם , בניגוד לקודמו . זאת ועוד ; שמואל אומר לשאול : "ומה קול הצאן הז : ה באזני , " וחושף את אשמתו שאין לה כפרה ( שמואל א טו , יד . ( דוד , האומר : "ואלה הצאן מה }> שו , " חושף עצמו לעונש , ועוונו מתכפר ( שמואל ב כד , יז , כא , כה . ( ואולם הדוגמה העיקרית לעניין זה היא בכך , ששאול מסרב למעשה לשמוע ולהישמע לנביא , כאשר זה אמור לקבוע את פתיחת המלחמה או את אופיה ( שמואל א יג , י-יד ; טו . ( בסופו של דבר הוא בא לקבל עצה , נוכח אימת המערכה , מפי הנביא המת , אך אין מנוס מיום המוות ומקריעת הממלכה ( שמואל א כח . ( לעומת זאת , דוד נשמע לנביא נתן ומקבל את הדין , גם כשבפיו תוכחה קשה ובשורת מוות לבן היילוד ( שמואל ב יב , א-טז . ( הוא אף נכנע לנביא האחר - גד - המודיע לו תחילה על עונש הל 5 ר ואחר כך על הקמת המזבח בגורן ארןנה ( שם כד , יד , יז-כה . ( זהו המזבח העשוי לבשר את קיום מלכות בית דוד בירושלים * . המוטיב העיקרי ברוב חלקי הספר הוא ההמשכיות , דרך ניגוד , בין בן קיש לבן ישי . האחד מייסד מלוכה , הנקרעת לבסוף ממנו , והאחר יורש , המצליח להקים בית מלוכה . המחבר טורח רבות להוכיח , שאמנם זהו היורש הלגיטימי למלך הראשון בישראל , אך הוא טוב ממנו וזוכה בהבטחת האל לממלכה "עד עולם . " זהו החוט המקשר את רוב חלקי הספר - סיפורת , נבואה , גניאלוגיות , ידיעות כרוניקאל יות - מראשית הופעת בן ישי ( שמואל א טז ) ועד בניית המזבח בגורן היבוסי ( שמואל ב כד * . ( שאול נכשל , ואילו דוד גובר על הכישלונות ונחלץ מתוצאות עיוותיו , מכוח חרטה וכניעה לנביאים . אולם הכוח המניע העיקרי למאורעות , שראשיתם משיחת שאול ואחריתם גזרת המפלה בגלבוע - הוא שמואל . אין זה אפוא מקרה , שהספר פותח בתולדות שמואל הנביא , המנהיג והשופט האחרון בישראל והמייסד את המלוכה , שהמשכה כינון מלכות דוד . לפיכך , הולדת שמואל מבשרת את תקומת המלוכה בישראל ואת כינון מלכות בית דוד "עד עולם * . " במלים אחרות : הספר כולו , מבחינה אידיאית ומבחינת הרציפות הספרותית , הוא כמקשה אחת . ידיעות ומסר רות , וכנראה גם כתבים שונים , עמדו לפני עיניו של המחבר . אמנם הוא סידר , אסף , איחה או ערך קטעי דברים , ואולם לפנינו יוצר , שכתב את הספר כולו במכוון ובתכלית . לכך יש תימוכין לא רק במגמה האידיאית שכיוונה אותו - תקומת מלכות ישראל ובעיקר תקומת בית דוד - אלא גם ברצון למסור לדורו ולדורות הבאים על הקורות בזמנו ובתקופות שקדמו לו . כל אלה אופייניים לסופר אמן , הנדחף תוך חדווה לספר ולהגיד את דברו , והחדור תודעה נבואית של שליחות אלוהית . מכאן - גיבושו האמנותי והאסתטי של ספר שמואל , שמצד הסגנון העלילתי הרציף אין דומה לו במקרא . זהו ספר הכולל רשימות היסטוריות כרוניקאליות וכעין כרוניקאליות ותיאורי מאורעות , העשויים במתכונת סיפורים היסטוריים , שאין טעם לפקפק במידת מהימנותם ( למשל , סיפורי מלחמות שאול , מרד אבשלום , דבר מרד שבע בן בכרי . ( זוהי הראיה המובהקת לאחדותו של הספר ? . נראה כי אין סתירה עניינית בפרקים השונים ( כמות שהם לפנינו , ( העוסקים בייסוד המלוכה , בהמלכות שאול ובמעשיו הראשונים . בפרק ח מובאים משפט המלך והסכמת שמואל על פי דבר ה' להמליך על העם מלך . הסכמה זו באה לאחר זעם , התנגדות ולבטים רבים , והיא כאילו נכפתה על הנביא . ואולם בפרקים ט-י , שהם מסיפורי שאול , מזדרז שמואל , מדעתו ומרצונו , למשוח את שאול . לכאורה , באופן כמעט פאראדוקסאלי , כופה הנביא על בן קיש המתנבא את הנגידות או את המלוכה . בפרקים אלה מבטאת אמנם ההמלכה את רצון העם , אך הנביא הוא הממריץ והמדריך את השבטים לבחור במלך "לפני ה . "' כלומר : תחילה מופיע שמואל כנביא זעם , ואילו בפרקים אלה הוא נביא הלהוט למשוח את שאול לנגיד , להופכו למתנבא ולהמליכו במצפה . עם זאת , אין כאן סתירה גלויה . היו בודאי מסורות שונות לפני עיני המחבר , אך נראה כי הוא כבש אותן , מכוח מעשה אמנות , למכלול עלילתי רצוף . ה' הוא המניע והמכוון מלכים ומלכות , ולא שאול או דוד , או אף שמואל . בשני המקרים מעשיו של שמואל הם לפי צו ה ; ' בפרק ח הוא שומע בקול העם לשים עליהם מלך , ואילו בפרקים ט-י הוא אוסף את העם ומשכנעו להמליך את שאול במצפה "לפני ה . '" בפרק ח מדובר במשפט המלך , והפעם - במשפט המלוכה , שהנביא כותבו בספר ומניחו " לפני ה "' ( י , כה . ( גם אם נפרש את משפט המלוכה כנבדל או לא זהה עם משפט המלך , הרי שלפנינו רמז לרציפות המעשים , ואולי גם לתיקון כלשהו של משפט המלך . כך גם בעת חידוש המלוכה בגלגל ובקריעת הממלכה מעם שאול באותו מקום ( יא , יד , טו ; יג , ז-טו . ( אין הכרח לכפור בקורות כהווייתן כדי לפסוק , שהמחבר העמיד את השתלשלות המאורעות ואף את צמידותם למקומות ידועים , כדי לרמוז או אף להורות , שהכל כוון מראש על פי רצון ההשגחה , או אף בגזרה חלקית מלמע לה . הוא הדין גם במשיחת דוד לנגיד ( שמואל א טז . ( הזיקה בין משיחת שאול לבין משיחת דוד ברורה . שניהם לכאורה נעלמים , ורק הנביא מכוח גילוי ה' וראייה למרחוק , משגיח בהם . אך לגבי דוד נצפן , ברמז , ניגוד בינו לבין שאול , וגלומה כאן אכזבה מן הבחירה הראשונית . זהו הבריח הספרותי האידיאי , המקשר את מלכות שאול ואת מלכות דוד . לא ניהיליזאציה של מלכות שאול , אלא שלב בדרך של התנסות והיאבקות לקיום מלכות מושלמת . זהו הרעיון המצמיד את הסיפורים והמסורות השונות שבספר לחיבור אחיד ואף אחדותי , שגובש במכלול אמנותי סגולי , ואשר יסודו בתקומת המלוכה בישראל , עד לביסוסה בימי דוד . [ שא '' י ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help