sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

אחדותו של הספר - מוטיבים אידיאיים וניבי דיבור מקובל במחקר לחלק את ספר שמואל לאו דווקא לפי סדר העניינים , כמות שהוא לפנינו , אלא בעיקר לפי הסגנון והצורות הספרותיות , לפי הלשונות החוזרות בו או לפי היחס לאישים הפועלים : עלי , שמואל , שאול ודוד . יש גם המחלקים אותו לפי הכפילויות הנשנות ולפי העניינים הנראים כסותרים , או שאכן נמצאו סותרים . אך יש לשים לב לכך , שחרף ההבדלים והכפילויות , מדובר בספר אחדותי מבחינת התוכן , שהמחבר הטביע עליו במכוון את חותמו שלו : קולמוסו של המחבר ניכר בחלקי הספר השונים , מתחילתו ועד סופו . כמה דוגמאות משקפות זאת . כך למשל , פירוש שמו של שמואל הולם גם את שמו של שאול ( שמואל א א , כ ; והשווה א , יז , כז , כח . ( באותו אופן , נבואת איש האלוהים לעלי רומזת לימי דוד ( שמואל א ב , לה . ( לשון ההתגדלות והנאמנות הנקוטה לגבי שמואל חוזרת לגבי דוד ( שמואל א ב , כו ; ג , יט , כ ; שמואל ב ה , י ; ז , ט , טז , כא . ( גם תיאורה של מפלת אפק ( שמואל א ד ) דומה לתיאור המפלה בגלבוע ( שמואל א ל . ( ואילו מעשה השפיטה של שמואל משמש רמז ואולי אף סימן לשפיטה או לשופטות של דוד ( שמואל א ז , ו , טו-יז ; שמואל ב ח , טו ; יד , ה-יח ; טו , ג-ה . ( סוררותם של בני שמואל ( שמואל א ח , א-ד ; יב , ב ) אף היא תופעה החוזרת אצל בני דוד ( שמואל ב יג ; טו-יח . ( לכך מתוספת משיחת שאול ודוד בידי שמואל וההמלכה הנשנית אצל שניהם , וכן נביאות שמואל והתנבאותו של שאול . צליחת רוח אלוהים על שאול לפני המלחמה ( שמואל א יא , ו ) וצליחת רוח ה' על דוד לאחר המשיחה ( שם טז , יג , ( כפונקציה של הסרת רוח ה' מעם שאול ( שם טז , יד , ( הן עדות נוספת לאחדות הספר , כאילו אין רוח ה' יכולה לצלות על שני מלכים גם יחד , או על מלך , שמלכותו כבר נקרעה ממנו . לכך יש להוסיף את פירוט היתר של המערכה בבני עמון ( ובסיפורים עליה בלבד , ( המשותף לגבי שאול ודוד כאחד ( שמואל א יא ; שמואל ב י-יב . ( סקירת העבר בפי שמואל ( שמואל א יב , ( מקבילה לסקירת העבר בפי נתן . זו מובאת כהקדמה למעשה ההמלכה של שאול , וזו - כהקדמה לאפיון מלכות דוד , שהיא המלכות הראשונה לאחר השופטים , והעתידה להתקיים "עד עולם '' ( שמואל ב ז . ( מלחמות שאול בפלשתים נסתיימו ללא הכרעה ( שמואל א יג-יד , ( לעומת ניצחונו המוחלט של דוד ( שמואל ב ה , יז-כח ; ח , א . ( כאן ההקבלה היא על דרך הניגוד , וכך נם לגבי שאול הנחרד מגלית , לעומת דוד הלהוט להילחם בו והגובר עליו . שאול מוכן להלביש את דוד מדיו וכלי מלחמתו ( שמואל א יז , לח-לט , ( ויונתן נותן לו את מעילו , את מדיו , את חרבו , את קשתו ואת חגות ( שם יח , ד ;( סיפורים אלה הם בחינת רמז להעברת המלוכה לדוד , מרצונם או אף מדעתם של המלך ושל בנו יורש העצר . חיזוק מפורש לרמז זה מתקבל בהודאתו של שאול , כי דוד ימלוך וכי מלכות ישראל תקום בידיו . הוא המבקש רחמים לזרעו ( שמואל א כד , כ-כב . ( יונתן , האומר אף הוא דברים כאלה לדוד ומבקש להיות לו למשנה , מוסיף , שגם שאול יודע על כך ( שם כג , יז-יט . ( נוצרת הקבלה בין שאול , הנרדף מכוח רוח ה' הרעה הנחה עליו , וגם מחמת התנהגותם של בנו , בתו , בני ביתו ובני שבטו ( שמואל א כב , ז-ט , ( לבין דוד , הנרדף בידי שאול , ולימים בידי בנו אבשלום . הקבלה נוספת , ניגודית , ניכרת בתיאור שאול , המגולל על העם את האשמה בדבר הפרת החרם בפני שמואל ( שמואל א טו , כא , כד , ( וכנגדו דוד , המאשים את עצמו בעת צרה , ואומר : " ןאק י ה הצאן מה ^ שו" ( שמואל ב כד , יז » . ( בנוסף למוטיבים שפורטו לעיל , המשמשים ראיה לאחדות הספר , יש לציין את ניבי הדיבור המשותפים לשאול ולדוד , דווקא לאור הניגוד האישי בין השניים . שאול אומר . '' חטאתי , " ומבקש את נשיאת החטאת וההתכבדות בפומבי "ג ? . ד" זקני עמו ( שמואל א טו , כד-כה , ל , ( אך גורלו נחרץ ללא השב . לעומתו אומר דוד : " חטאתי מאד '' או "הנה אנכי חטאתי . " הוא מבקש אמנם את מבוא לספר שמואל שמו של ספר שמואל בא לו מכמה טעמים : ראשית , משום שלפי מסורת רווחת חיבר שמואל את הספר . נאמר בתלמוד.- " שמואל כתב ספרו וספר שופטים ורות '' ( בבא בתרא יד , ע"ב . ( שם גם נאמר , שהנביאים גד ונתן סיימו את מעשה הכתיבה ( שם טו , ע"א . ( ושמא שעונה מסורת זו על הנאמר בדברי הימים . - "ודברי דויד המלך הראשנים והאתרנים הנם כתובים על ךבנרי שמואל הרן ^ ה" ( דברי הימים א כט , כט . ( יש שאמרו , כי השם ניתן לספר מפני שהוא פותח בהולדת שמואל , ומשום פרקיו הראשונים העוסקים במעשיו . אלה סימנים חיצוניים , אך דומה כי הטעם העיקרי לכך הוא ששמואל - הנביא והמנהיג - הוא המניע העיקרי למאורעות שעליהם נסב הספר ? . במסורת היהודית נחשבים ספרי שמואל ( א ו ב ) לספר אחד , ורק בתרגום השבעים מצאנו לראשונה את החלוקה לשמואל א ולשמואל ב . חלוקה זו נתקבלה בנוסח המסורה , בדפוס הראשון של " מקראות גדולות . " אולם בתרגום השבעים לא נקרא הספר בשם שמואל , אלא "ספרי המלכויות" משום הצירוף לספר מלכים : וכך ספרי מלכויות א , ב , ג ו ד . בתרגום הלאטיני ( הוולגטה ) נקראים הספרים הללו בשם ארבעת ספרי המלכים . בדיעבד יש טעם רעיוני ולא רק פורמאלי חיצוני לחלוקה זו . שמואל א פותח בהולדת שמואל , שהמליך את שאול וייסד את המלוכה בישראל , ומסיים במות שאול ובניו בהר הגלבוע . כלומר , הולדת הנביא הממליך מול מותו של המלך הראשון . שמואל ב פותח בהתגברות ישראל על המפלה בגלבוע ובהמלכת דוד , ומסיים בהתחזקות דוד , במלכותו בירושלים ובבניית מזבח לה' בגורן ^ וץנה , שם עתיד היה שלמה לבנות את המקדש , לפי המסורת . ספר שמואל א פותח בבשורת הולדתו של שמואל , בתקווה לעתיד , ומסיים במפלה בגלבוע . ואילו שמואל ב פותח במפלה ובמות המלך הראשון , ומסיים בהצלת ישראל מפני הדבר בירושלים ובעבודת הקודש בגורן ארונה , כסימן טוב לעתיד לבוא * . יתר על כן.- ביחידה הכוללת של שני הספרים , שמואל א ושמואל ב , הפתיחה והסיום מהווים ראיה לאחדות פנימית . בפתיחה - שילה והנהגת עלי , בסיום - התחזקותה של מלכות דוד בירושלים . כלומר : פתיחה בשילה וסיום בירושלים . בתחילה - עבודת קודש , העתידה להתקלקל ולהיפסק , ובסיום - עבודת קודש , העתידה לבשר תקומה של המקדש בירושלים . [ שא '' י ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help