sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אופיו של יחזקאל אחד הקווים המייחדים את יחזקאל מכל שאר הנביאים הקלאסיים הוא שבולט בו בנביא זה אופיו הכוהני . מבחינה זו יש דמיון מה בינו לבין ירמיהו . ירמיהו , שנתייחס על משפחת כוהנים מענתות ( ראה ירמיה א , א , ( היה כוהן רק לפי מוצאו הגגאלוגי , ולא היתה למוצא זה שום משמעות רוחנית יוצרת בפעולתו הנבואית . ביחזקאל , המכונה "יו הקאל ט : ברזי הכהו '' ( א , ג , ( כנראה מבני משפחת צדוק , שהחזיקה בכהונת המקדש בירושלים ( השווה מ , מח ; מג , יט ; מד , טו ועוד , ( פועלת הכהונה בממשות חיה ומעצבת והיא באה לידי ביטוי מובהק בעצם פעולתו הנבואית , עד שלפעמים קשה להפריד בין הנביא והכוהן שבו . אחד מחוקרי המקרא הגדולים במאה הקודמת ( ןלהאוזן ) כבר המשיל את יחזקאל ל"כוהן באדרת של נביא , '' ואפשר שבאותה מידה ניתן לומר עליו , שהוא "נביא בלבוש של כוהן . " מכל מקום , אופיו הכוהני ניכר בכל פרק בספר הנושא את שמו ובכל נושא שנדון בו . כך הוא הדבר בתיאורי "מעשה המרכבה" המתלווים להקדשתו של יחזקאל , בכמה ממעשיו הסמליים ( תן דעתך , למשל , לרתיעתו מטומאה ומכל נבלה וטרפה , כפי שנאמר בפרק ד , יד , ( בתיאור חורבנה של העיר ( חורבן שהנביא מדמהו ליציאה של כבוד ה' מתוך קודש הקודשים , כמתואר בפרקים ט-יא , ( בהשקפותיו המיוחדות על הפולחן , בצורה שהוא תופס את תחיית ישראל בעתיד ( בפרקים מ-מח ; וראה להלן על פרקים אלה ) ואפילו בסגנונו הפרוזאי המיוחד , שיש בו נטייה לחזרות ולפרוטרוט טכני , וקיימת בו זיקת יסוד לחטיבה הכוהנית שבתורה ; וראה על כל זה בעמודים : 16-15 "יחזקאל ככוהן , '' "לשונם של ספר יחזקאל והמקור הכוהני ? . " בדרך כלל מצטיירת ביחזקאל אישיות מיוחדת במינה , בלתי רגילה אפילו בין הנביאים ( שלא חסרות ביניהם דמויות יוצאות דופן . ( הוא מופיע כאדם קשה , זועם וקפדן , מכונס לחלוטין בתוך עולמו , וכלפי חוץ אף יש בו משהו מתמיה . אישיותו מקפלת בתוכה כמה סתירות , מהן המתאחדות בהרמוניה עליונה ומהן המתקיימות בניגוד מקוטב , עם מעברים חדים ופתאומיים מקצה לקצה . הניגוד הראשון , שהוא אולי בנייךאב בסיסי להבנת אישיותו של יחזקאל , הוא השילוב הנזכר של נביא וכוהן ( כוהן "פעיל ( " המתאחדים בו לאחד ? . והרי כמה מן הניגודים האחרים . מצד אחד כתובות נבואותיו של יחזקאל בפרוזה עניינית , שיש בה חזרות וגם "יבושת" טכנית ( וכאמור , היא מחוברת בטבורה לפרוזה הכוהנית שבתורה . ( מצד שני הוא יודע ליצוק את דבריו גם בלשון פיוטית נרגשת ועשירת דימויים ( הנביאים היו מאז ומעולם אנשי שיר . ( ההבדל הוא כה ניכר , שאי אלה חוקרים לא היו מוכנים להניח , ששני הקצוות הללו יצאו ממחבר אחד , ויש מהם שטענו , שיחזקאל '' ההיסטורי" כתב דברי שירה בלבד , לפי מסורת הנבואה הקלאסית . ועוד : מצד אחד ניחנה נבואתו של יחזקאל במעוף כביר ובדמיון מפליג , ואילו מצד שני יש לו חיבה יתרה לדקדוקי פרטים , עם הקפדה על עניינים טכניים " של מה בכך . '' תכונות אלו מתאחדות אצלו לאותה סינתזה של מראות פאנטאסטיים המתוארים בדיוק הנדסי , עד לפרטים קטנים ביותר . ישעיהו , למשל , יכול לומר בקצרה , שבאחרית הימים "נכון יהיה הר בית ה' בראש לזל'לים ונשא מגבעות ונהרו אליו כל הגוים '' ( ישעיה ב , ב . ( ביחזקאל מ-מד מתואר מקדש העתיד , על שעריו ולשכותיו וחצרותיו , בפרטי דברים מוחשיים המניחים מקום לשחזור ארכיטקטוני מדויק ( וראה גם להלן , על פרקים א-ג , ( לאמיתו של דבר , אף זו סגולה כוהנית היא , ואנו מוצאים אותה , בין השאר , בפרקי המשכן שבתורה . זאת ועוד : יחזקאל הוא היחיד מבין הנביאים הקלאסיים , שהיה נביא גולה ממש . יתר על כן , את הנשארים הוא מכנה "ישבי החרבות" ואומר עליהם שלא יירשו את הארץ ( לג , כג-כט , ( ואת כל עתידה של האומה הוא תולה בגולי בבל , שהוא מעדיפם על הנשארים ומבטיח להם את אדמת ישראל ( יא , יד-כא . ( אבל מצד שני אין בדברי יחזקאל כמעט שום רישום מוחשי של עובדת היותו בבבל . החריגים היחידים מבחינה זו הם השימוש בלבנה , שהנביא חוקק עליה את צורת ירושלים ( ד , א , ( והשמות כבר , תל אביב ושמא גם חשמל ( ראה להלן , על א , ד . ( אלמלא פרטים אלה , והעדות המפורשת על ישיבת יחזקאל ? " תוך הגולה , " אפשר שלא היינו יודעים של קורות ישראל באה גם בנבואותיו האחרות של יחזקאל , שהן בעלות אותה צורה ספרותית . עיון בפרק טז מלמד , שמתוך לימוד קורות העם בא הנביא לערער לכאורה על טוהר מוצאו : ?? " כרתיך ומלדתיך מארץ הכנעני אביך האמרי ואמך חתית" ( טז , ג . ( אך למעשה אין הוא שולל את דור האבות , שלא נזכרו כלל בסקירה , אלא אומר בדרך זו , שהעם נידרדר לעשות מעשים המשווים אותו לעממי ארץ כנען . אלה סולקו מן הארץ בגלל חטאיהם , ועתה נוהגים ישראל כמותם ( ראה ויקרא יח , ג . ( מכלל הדברים עולה טענת הנביא , שמעשי ישראל הם בגידה באל , שהיטיב עמהם תמיד . ? להלן טוען יחזקאל , שממלכת יהודה עלתה בחטאיה על אחותה ישראל , הממלכה הצפונית . המסקנה העולה מהשוואה זו ברורה ביותר : מה ממלכת הצפון גלתה , כך עתידים גם בני יהודה וירושלים - ובראשם צדקיהולהיענש ולגלות . מסקנתו מסקירת העבר עולה בקנה אחד עם עמדתו המובעת בכל נבואות התוכחה , שניבא עד מפלת ירושלים בשנת 586 לפה '' ס ? . השקפתו של יחזקאל על קורות ישראל ומעמדו בעולם עולה גם מנבואות אחרות בספרו . אחד המקומות החשובים לעניין זה הוא בפרק ה , פסוק ה ואילך : " זאת ירושלים בתוך הגוים שקזתיה וסביבותיה ארצות" ונו . ' נבואה זו מלמדת , שהאל ראה בישראל עם מיוחד , שנשלח אל בין הגויים מתוך מטרה חינוכית מוסרית . ברם קורות ישראל מלמדות שמשימה זו נכשלה , משום שישראל לא השכילו להיות סמל מחנך , ובמקום שישמשו מופת בקיום חוקי האל וידריכו את הגויים ללכת בדרך הטוב - חטאו הם עצמם ועשו כמעשי הגויים . ? הגאולה היא מרכיב קבוע בעיונים ההיסטוריים של יחזקאל . על פי תפיסתו , גאולת ישראל היא בגדר הכרח , משום שישראל , בעצם היותם בגלות , מביאים לידי חילול שם האל . בעיון ההיסטורי שבפרק כ , למשל , הוא אומר , שהאל יגאל את ישראל n ^ m n w ובזרוע נטוןה '' ( פסוקים לג , לד , ( לבל יחולל שמו ( וראה על זאת עוד להלן , בעמ' : 14 "קיצוניותו המיוחדת של יחזקאל . ( " [ ג"ב ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help