sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הרקע ההיסטורי לפעולת יחזקאל מערכת התאריכים הענפה שנשתמרה בספר מלמדת על משך פעולתו של יחזקאל . התאריך הקדום ביותר הוא שנת חמש לגלות יהויכין 593 ) לפה '' ס . ( מן הניסוח '' לגלותנו" ( לג , כא ) עולה , שיחזקאל עצמו היה בין הגולים שגלו עם המלך יהויכין באביב של שנת 597 לפה '' ס . ? הגליית יהויכין ואמו הגבירה לוותה בהגליית החרש והמסגר , גבורי החיל ואילי הארץ ( מלכים ב כד , יד-טז ) ודלדלה את הממלכה מן הכוחות העיקריים שבה . תחת יהויכין המליך נבוכדנאצר מלך בבל את צדקיהו דודו . אחת עשרה שנות מלכות צדקיהו היו שנים קשות בירושלים . עצמאותה של יהודה נפגעה , והיא היתה כפופה לתכתיביו של הריבון הבבלי . צדקיהו נתגלה כמלך חלש הנתון להשפעת שריו ? . כתגובה על מרד שמרד צדקיהו במלך בבל , החל בשנה התשיעית לצדקיהו מצור ממושך ואכזרי על ירושלים , שנמשך עד שנת אחת עשרה לצדקיהו . בט' בתמוז , 18 . 6 . 586 לפה"ס , נבקעה העיר , ובז' ( או בי ( ' בחודש אב , 15 / 18 . 7 . 586 לפה '' ס , "בא ? בוזךאךן ךב טבחים עכד מלך בכל ירושלים וישרף את בית ה' ואת בית ה ?? לך ןאת כל בתי ירושלים ואת כל בית גדול שרף באש" ( מלכים ב כה , ח-י . ( בעת ההיא גלו בבלה רבים מתושבי יהודה וירושלים . * מספר ירמיה פרק כט ומכתובים אחרים ניתן לעמוד על קשרים קבועים , שהיו קיימים בין ארץ יהודה ליישוב היהודי שבבבל . אין ספק , שהיו ליחזקאל קשרים עם ארץ המולדת , ואלה באים לידי ביטוי בדבריו ( עיין בפירוש לפרק ח , למשל * . ( פעילותו של יחזקאל נחלקת לשניים . החלק הראשון של שליחותו הוא בתקופת מלכות צדקיהו אחרי גלות יהויכין . שש שנים לאחר ראשית פעילותו הנבואית נפלה ירושלים , נחרב המקדש ונסתיים פרק בתולדות ישראל . כאן מתחיל החלק השני של פעולתו . * שתי הגלויות - גלות יהויכין וגלות דלת הארץ בימי צדקיהו - הטביעו את חותמן על שליחות יחזקאל , ונראה שלא בכדי בנויה מערכת התאריכים הכתובה בגוף ראשון - לפי המאורע , שהביא את יחזקאל לחיות בבבל . ? במחקר ספר יחזקאל יש שהתלבטו בשאלת המען הכפול של נבואותיו - הגולה וירושלים ( ראה לעיל : "הנושאים והסוגים העיקריים בנבואת יחזקאל . ( " יש סבורים , שיחזקאל פעל בירושלים , ולדעת אחרים הגיע הנביא לבבל מאוחר ממה שנמסר בספר . אולם נראה שספר יחזקאל הוא יצירתו של נביא שפעל בבבל , כעדות הספר . [ ג '' ב ] תפיסת ההיסטוריה של ישראל בספר יחזקאל יחזקאל סוקר את קורות עם ישראל בשורת נבואות הבאות בפרקים טז ; כ ; כג ; לו . אין הוא עושה זאת כהיסטוריון , כלומר : אין הוא חוקר את דברי הימים לשמם , אלא הוא דורש אותם ומביאם כדי להציג את השקפותיו על העבר . אין סקירותיו ההיסטוריות זהות למובא בספרי נביאים ראשונים באותם נושאים , לפי שאין מגמותיו דומות למגמות בעלי החיבורים האלה ? . בפרק כ באה מסה היסטורית , שעילתה - בואם של זקני העם לדרוש את האל באמצעות יחזקאל . כבר בדברי הפתיחה ( כ , ד ) מגלה הנביא את דעתו השלילית על תולדות עם ישראל . בשורת 'בתים' בנבואה הוא סוקר את קורות עם ישראל מימי יציאת מצרים ועד זמנו ומוצא כמה יסודות קבועים ועומדים בשיקול הדעת האלוהי בנוגע לתולדות העם . ? מדבריו עולה שחטאם של ישראל החל במצרים : rcr * r בי ןלא אבו לשמע אלי" ( כ , ח . ( כבר דור יוצאי מצרים מרד באל מושיעו , אלא שהאל נמנע מלהענישם בעונש שהיה ראוי להם , לבל יחולל שמו בקרב הגויים ; אותו שיקול הכריע גם ביחסו הסלחני של האל כלפי הדורות הבאים . יחזקאל מדגיש את חטאי העם לאורך כל דברי ימיו ואת האכזבה שגרם לאל . מלכתחילה נתכוון האל להענישו , אך הוא לא נענש במידת הדין שהיה ראוי לה * . בתפיסתו ההיסטורית של יחזקאל בולט איפוא עניין ההתחשבות בגויים ובדעתם : האל חרד לשמו , ובכל דברי ימי עם ישראל הוא פועל או נמנע מלפעול "למען שמו . " בשיקוליו עומדים לנגד עיניו הגויים הצופים במעשיו , כעדות הנוסח השכיח : "לעיני הגוים ? . " תמונה מקיפה כזאת שאלת צידוק מעשי האל כרך יחזקאל יחד במסגרת של נבואות מסוג מיוחד - "נבואות הגמול . " בהן העלה את הטיעונים העקרוניים בדבר דרכי הגמול האלוהי על מעשיהם של בני האדם . בנבואות אלו התקרב יחזקאל לדרך הביטוי העקרוני של ספרות החוכמה . * פרט לכך מכיל ספר יחזקאל את רוב סוגי הספרות הנבואית המצויים בדרך כלל בספרי הנבואה . ארבעה הם הסוגים העיקריים שבו . הסוג הראשון הוא , כאמור , נבואת התוכחה , ובו מתמצים דברי הנביא עד לנפילת ירושלים ? . הסוג השני הוא נבואות גויים . זה הוא סוג מיוחד של נבואות המצוי גם בספרי נבואה אחרים ( עיין במבוא לפרקים כה-לב * . ( הסוג השלישי הוא נבואות נחמה , שאפשר לחלקן לשתי קבוצות : נבואות נחמה מן הטיפוס המצוי בשאר ספרי הנבואה , וטיפוס אחר המיוחד ליחזקאל : מנילה חזונית מיוחדת ( פרקים מ-מח , ( שבה מתווה יחזקאל את התוכנית לגאולת ישראל . נבואות נחמה אלו שונות משאר נבואות הנחמה של הנביאים האחרים ושל יחזקאל עצמו בכך שיש בהן תיאור מדוקדק של גבולות הארץ , של צורת המקדש וחצרותיו ושל העיר המרכזית , כפי שיהיו בבוא הגאולה . טיפוס זה שונה מן הטיפוס המקובל של נבואת הנחמה ( שהוא לרוב רוחני , מופשט במהותו , ומעלה חזון של קיבוץ גלויות , של שלום נצח בארץ ושל מלך טוב מבית דוד , שישלוט על העם . ( נראה שהסוג החד פעמי המופיע בספר זה הוא הוא המאפיין את סגנונו ואת אופיו של יחזקאל . קפדנותו בפרטים המתארים את הגאולה מקבילה לדיוק הפרטים שבנבואות התוכחה שלו . * הסוג הרביעי הרגיל בספרי הנבואה - הסיפור הביוגראפי - כמעט שאינו מצוי בספר יחזקאל . מעט הפרטים הביוגראפיים שבספר אינם מובאים כסיפורים עצמאיים , אלא שובצו בנבואות , שנאמרו מפי הנביא בלשון קדבר ; פרטים אחדים באים בפסוקי הפתיחה של הספר , ומותה של אשתו נזכר בפרק כד . [ ג '' ב ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help