sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מקומו של ספר יחזקאל באסופת ספרי המקרא ספר יחזקאל נמנה עם הנביאים האחרונים , והוא השלישי שבספרי הנביאים הגדולים : ישעיה , ירמיה ויחזקאל . סדר זה הולם את ההשתלשלות הכרונולוגית , הואיל ויחזקאל הוא המאוחר שבשלושה . הוא היה בן זמנו של ירמיהו , אך התחיל את פעולתו הנבואית אחרי ראשית נבואת ירמיהו ואף התמיד בשליחותו שנים אחדות לאחר שחדל ירמיהו מלהינבא . ? בקצת כתבי יד של התנ"ך בא ספר יחזקאל במקום השני בספרי הנביאים . סדר זה מצוי כבר בברייתא ( משנה חיצונית ) המפורסמת במסכת בבא בתרא יד , ע"ב העוסקת בין השאר ב '' סדרן של נביאים ? . " לעניין מעמדו של ספר יחזקאל ראוי לציין , שהוא היחיד בספרי הנביאים שחכמים ביקשו לגנזו , והוא ניצל מגניזה בזכות השתדלותם של חכמים : "זכור אותו האיש לטוב , וחנניה בן חזקיה שמו , שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל , שהיו דבריו סותרין דברי תורה '' ( בבלי חגיגה יג , ע '' א ; השווה שבת יג , ע"א . ( כוונת הדברים היא לקובץ החוקים שבפרקים מ-מח , שהרבה מחוקיו סותרים במפורש את מקביליהם שבתורה . טעם אחר לכוונה לגנוז את ספר יחזקאל , נוסף לזה שהוזכר כאן ( ש '' דבריו סותרין דברי תורה , ( " הוא שיש בספר גם סתרי תורה , היינו : תיאורים של "מעשה מרכבה" ( ראה מנחות מה , ע"א . ( כל זה מלמד , שכבר בזמנים קדומים היה מעמדו של ספר יחזקאל שנוי במחלוקת , אך בזכות חוגים שתמכו בספר ( כגון אותו חנניה בן חזקיה , ( ניצל הספר מגניזה . [ ג"ב ] הנושאים והסוגים העיקריים בנבואת יחזקאל בשנים הראשונות של שליחותו העסיקו את הנביא הן הקהל שבגולה והן ציבור הנשארים בירושלים . לתושבי ירושלים שבהנהגת צדקיהו מודיע יחזקאל , שאין להם תקווה להינצל מהרעה , וכי נפילתם קרובה . ולגולי יהויכין , שהוא יושב בקרבם , הוא מנבא שגאולתם אינה קרובה , ובקרוב יצטרפו אליהם אחיהם שבירושלים . לכך היתה נתונה דעתו של יחזקאל מראשית פעולתו עד שהגיעה אליו הידיעה על נפילת ירושלים . זה הבסיס לנבואת התוכחה של כל אותה העת , ורוב הנבואות שבחטיבה הראשונה ( בפרקים א-כד ) משתייכות , במישרין או בעקיפין , לנושא זה . * מקום ניכר בנבואת יחזקאל מוקדש למעמד ישראל בעולם ולקורותיו . הנביא סוקר את תולדות ישראל , מעלה מאורעות גורליים ומבליט את הקו השליט בקורות ישראל . לנושא זה של נבואות מצטרפות נם הנבואות על גאולת ישראל . יתזקאל ראה בגאולה שלב הכרחי משלים בתולדות ישראל . את שאלת גאולת העם ואת מבוא לספר יתזקאל מבנה הספר וסידורו מבנהו של ספר יחזקאל ברור ביותר . ניכרות בו שלוש חטיבות מקיפות : א-כד ; כה-לב ; לג-מח ? . החטיבה הראשונה עיקרה נבואות תוכחה , שנשא יחזקאל בראשית שליחותו , משנת חמש לגלות יהויכין , היא שנת 593 לפה '' ס , ועד ערב נפילת העיר והמקדש בשנת ? . 586 החטיבה השנייה עוסקת בעיקר בנבואות לגויים אגב פנייה ישירה אליהם . העובדה שנבואות אלה רוכזו יחד , מורה , שכבר בתקופת איסוף ספרי הנבואה עמדו על ייחודו של סוג זה , ואכן , נבואות הגויים סדורות תמיד בספרי הנבואה כחטיבה נפרדת ומיוחדת * . החטיבה השלישית היא נבואות נחמה . חטיבה זו נחלקת לשתי חטיבות משנה : לג-לט , מ-מח ( על מעמדו המיוחד של פרק לג - ראה להלן , במבוא לפרק ? . ( ספר יחזקאל הוא מן הספרים המעטים במקרא , שיש בו שיטת תאריכים נוקשה וברורה . בספר חוזרים ארבעה עשר תאריכים , רובם למניין גלות יהויכין , ומיעוטם למלכות צדקיהו . סדר התאריכים בספר עוקב בדרך כלל אחרי סדר המאורעות , ואך מעטים הם החריגים ( ראה , למשל , את הפירוש לפרק כט , יז * . ( בחטיבה הראשונה ( א-כד ) ובשלישית ( לג-מח ) ניכר סדר כרונולוגי ברור הן בתוך החטיבות עצמן והן ביחס שביניהן . רק בחטיבה האמצעית - הנבואות לגויים - יש סטיות אחדות מן הסדר הכרונולוגי , שיסודן כנראה בעצם קיומה של חטיבה מיוחדת מעין זו . בתוך החטיבה עצמה מצויות קבוצות משנה קטנות , כגון פרק כה , שהוא מאסף של נבואות המכוונות כנגד מספר אומות , וכן שני גושים נפרדים : נבואות על צור ( פרקים כו-כח ) ונבואות על מצרים ( כט-לב . ( סדר כזה יש בו כדי לשבור את הרצף הכרונולוגי . * בגלל שיטת הסידור המפורטת והקפדנית יש סוברים , שיחזקאל עצמו הוא בעל הכותרות הנושאות תאריכים , ואין הן מעשה עורך אחר . ואכן , יש שהתאריך משתלב בדברי הנביא המדבר בגוף ראשון , כלומר התאריך הוא חלק אינטגראלי של הנבואה . כך , למשל , עולה מפרק כ , א : "ויהי בשנה השביעית בסמשי ? עשור לחלש באו אנשים מזקני ישךאל לדיש את ה' וישבו לפני . '' כן בולט עניין זה בפרק כד , א-ב : "ויהי דבר ה' אלי בשנה התשיעית בחדש העשירי בגגשור לחלש לאמר : בן אךם כתב לך את שם היום את עצם היום הז : ה סמך כ ? לך בבל אל ירושלים" וגו . ' אך גם אם התאריכים הם מקולמוסו של יחזקאל , אין הם ראיה שכל עריכת הספר נעשתה על ידי הנביא עצמו . עם זאת , בדיקת מוטיבים מסוימים בספר , כגון הופעות המרכבה , עשויה ללמד , שאמנם היתה ליחזקאל יד בעריכת הספר - ולו בשלביה הראשוניים בלבד . * אשר לתאריך הבא בראש נבואה כלשהי - נשאלת השאלה , האם הוא חל גם על כל הנבואות חסרות התאריך שאחריה ? יש משערים , שאגב מלאכת עריכת הספר גובשו יחד נבואות מגילות מגילות לפי זמן אמירתן . אם כך הדבר , אפשר לומר , שהנבואות חסרות התאריך , הנתונות בין שני תאריכים , שייכות לפרק הזמן שביניהם . כנגד אלה יש הרואים בנבואות חסרות התאריך יצירות מתקופות שונות של פעילות הנביא . אולם אם נכונה ההשערה , שיחזקאל ערך לפחות חלק מספרו , נראה שסבירה יותר הדעה הראשונה . [ ג '' ב ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help