sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לארץ הקודש הושפעו משני סוגי רומנטיזם , שתי אסכולות אוריינטליסטיות , שתי גישות לארץ התנ"ך . ואולי גילמו גם שתי גישות שונות לצילום . תופעה זו בולטת עוד יותר כאשר משווים את הרקע האישי של הצלמים הצרפתים לזה של עמיתיהם הבריטים . לרוב הצלמים הצרפתים הנודעים היה רקע מסוים בעולם האמנות , ולרובם היה מימון שמקורו במוסד שענינו במונומנטים היסטוריים . לעומת זאת , לפחות שלושה מן הצלמים הבריטים הידועים היו כמרים ( וגם פרית נודע בחינוכו הדתי הנרחב , ( ושלושה היו אנשי צבא . כידוע , יחסה של הנצרות הקתולית אל האמנות ומקומה בפולחן הדתי , שונה באופן מהותי מזו של הנצרות בגירסתה הפרוטסטנטית והאנגליקנית . שוני זה , קרוב לוודאי , הוא שמצא את ביטויו בגישתם השונה של הצלמים אל נוף הארץ מחד ואל המבנים הבולטים שבה מאידך . הוא גם שהשפיע על הפרופורציה שבה התייחסו אליהם כאל מבטאי הערכים הרוחניים-המסורתיים של הנצרות ושל עולם המקרא . וזאת עוד לפני שניקח בחשבון את מקום החשוב שתפס התנ"ך עצמו בתרבות האנגלית . הבדלי הדגשים ודקויות אלה , מלווים את הצילום בארץ הקודש לכל אורך המאה ה9- ו , הם מלווים אותו גם בתקופות מאוחרות יותר . הנושאים והטיפול הצילומי בהם היו חזקים יותר בהשפעתם על הצלמים מאשר השינויים בטכנולוגיות הצילום . שיטת ה '' דגרוטייפ " ( צילום יחיד '' פוזיטיב , '' על גבי לוח מתכת , ( שהיתה הראשונה להתפרסם בעולם , הצטיינה בחדות מפליאה ובדיוק מרבי בפרטים . תמונות מסוג " קאלוטייפ '') '' נגאטיב , ('' שבסיסן נייר , היו פחות חדות ויותר רכות . בשנות החמישים של המאה התפשט בהדרגה השימוש בלוחות זכוכית שצופו בחומר רטוב , "קולודיון , " שהוחלף בשנות השבעים בחומר יבש שהוכן מראש , '' ז'לאטין , " הנמצא בשימוש גם היום ( גם סרט הצלולויד נכנס לשימוש , כתחליף ללוחות הזכוכית , עוד במאה ה9- ו ( . כל שיטה הצטיינה במערכת גוונים ואיכויות האופיינית לה . השיטות השתפרו כמובן במהלך השנים , בעיקר בתחום קיצור זמן החשיפה . כלל השינויים הללו לא השפיעו כמעט על שינויי סגנון וקומפוזיציה ועל שינויים בהעדפת נושאים בתצלומי נוף ואדריכלות . אוסף הדגרוטייפים של ז ' ירו דה פראנז ' ה 844 ) ו , ( היחיד שנשתמר , וכנראה בשלמותו , דומה מאד לאוספים מאוחרים יותר שהופקו בשיטת הקלוטייפ ובשיטות שבבסיסן לוח זכוכית . השינויים בנושאי הצילום - שהתרחשו בסוף המאה - נגרמו על-ידי שינויים דמוגראפיים ותרבותיים בארץ מחד , ועל-ידי הוזלת שיטות הרפרודוקציה הצילומית מאידך , ואלה הביאו עמם בעיקר הרחבה של מגוון הנושאים . ההתבוננות בדיוקנה הצילומי המוקדם של אוכלוסיית הארץ מוכיחה , עד כמה עיצבה הנגישות לתושבים המקומיים ולבושם הססגוני את דימויה הצילומי . בצילומי ארץ-ישראל המוקדמים בולטים דראגומנים - מדריכי תיירים , קוואסים - שומרי הקונסוליות , קבצנים - המוצאים את פרנסתם במידה רבה ליד אתרי התיירות והצליינות , והשומרונים בשכם - קבוצת מיעוט נגישה במיוחד על רקע סביבה מוסלמית שאינה מסבירה פניה לתייר . מסתבר , כי אחוז מזערי של האוכלוסיה זכה בחשיפה וייצוג מרביים . דוגמאות נוספות מאשרות את העובדה , כי התאור הצילומי של האוכלוסיה היה בלתי שלם ובלתי מייצג . רישומי הצלמים ביומני המסע שלהם משאירים מעט ספקות באשר לחשיבות גורם הנגישות . מזווית הראיה של הצלמים מדובר כמובן בעיקר בהתנגדות המקומיים

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help