sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

על מלבושיהם ומנהגיהם מייצגים את בני הארץ מימי התנ '' ך . אך הם נתנו לדימוי זה חיזוק רב . יש לזכור כי הצילומים , האלבומים , שקופיות הזכוכית והגלויות הסטריאוסקופיות היו במאה התשע-עשרה הגירסה החדישה והמעודכנת ביותר של אמצעי התקשורת החזותיים ההמוניים . לא קדושת הארץ בלבד היתה מקור משיכתה של ארץ-ישראל . המאה ה19- היתה גם תקופת התנופה של ההתפשטות הקולוניאלית המודרנית . התעניינותה של אירופה בצומת המזרח התיכון לא היתה בעלת צביון דתי ותרבותי טהור . הצלמים פעלו - לפעמים מבלי משים - כשליחי הדת והאימפריה גם יחד . תושבי המערב שמחו להיווכח במו עיניהם , כי קיים עולם בלתי מפותח ( אותו כינו "פרימיטיבי" או "מפגר '' ודיברו על " גזעים מפגרים <" הניתן לכיבוש ששכרו בצידו . העובדה כי קצין בריטי קולוניאלי מפורסם כמו קיצ'נר הכיר את האזור לראשונה כחוקר וצלם מטעם הקרן הבריטית לחקירת ארץ-ישראל , יש בה יותר משמץ של סמליות . תפיסות דתיות מחד , ואוריינטליסטיות- קולוניאליסטיות מאידך , חיפשו ומצאו בצילום תמיכה ואישור . כמובן , לא מדובר כאן בצילום למטרות מודיעין צבאי אלא בצילום כסוכן דימויים , מהדומיננטיים של זמננו . תצלומי ארץ-ישראל במאה ה19- מייצגים את הראיה הנוצרית-האירופית של הארץ . ראיה זו היתה בקוויה הכלליים אחידה למדי . נופי הארץ צולמו על מנת להאדיר את דימויה התנ '' כי - המזרחי-העתיק . רוב הצלמים , המודרכים על-ידי מלווים מקצועיים , נעו לאורך הדרכים המרכזיות , הנוחות , במקום ששררו תנאי בטחון והגנה בפני שודדים . הם צילמו את אותם אתרים ומקומות ששיווקם מעבר לים היה מובטח . נופי הארץ ותושביה צולמו בהתאם לנגישותם וקרבתם למסלולי התיירים והצליינים , וכפונקציה של המראה החיצוני הרומנטי-האקזוטי , שתאם את הסטריאוטיפ המקובל של ארץ הקודש במערב . ממש כמו הסופרים והציירים שלא נהנו מהילת האובייקטיביות , בחרו הצלמים איזו ארץ הקודש לצלם . ירושלים של רוברטסון וביאטו היא עיר מבצר מהודרת ומרשימה ; ירושלים של סלצמן קרובה היתה יותר לעיר כפי שהיא מתוארת על-ידי חוקריה . שוני אחר בולט משני אוספים קטנים משנת , 1850 משל וילהאוז ודו קאמפ . הראשון ראה ירושלים טבעית-חקלאית יותר , בעוד שהשני ראה אותה אורבנית ומונונמטלית יותר . התבוננות בדוגמאות אלה ובאחרות מצביעה על כך , שמשיכתם של הצלמים לארץ הושפעה על-ידי תפיסותיהם הרעיוניות , שנתגבשו בהשפעת תרבותה של ארץ מוצאם . מרבית הצלמים הצרפתיים גילו נטיה מסוימת להנציח מראות שבהם דגש על מבנים ואדריכלות מוסלמית . ואילו הצלמים הבריטיים החשובים נמשכו יותר אחר נופים , טבע ואתרים תנ '' כיים כפי שנשתמרו בנוף . מגמות אלו היו לפעמים מודעות ואפילו ממוסדות ( באמצעות מימון ;( במקרים אחרים , כנראה אפילו הצלמים עצמם לא היו מודעים להן . הבדלי עדיפויות אלו מאוששים גם על-ידי השוואת תצלומי אתרים זהים . צלמים בריטיים כללו בהם , בדרך כלל , מעט יותר מן הנוף הטבעי שסבב אותם . עמיתיהם הצרפתים העדיפו להתמקד יותר בהיבטים אדריכליים-אמנותיים . גם העורכים והמוציאים לאור של קבצי הצילומים בשתי התרבויות נבדלו אלה מאלה על-פי אותו העניין . יש להדגיש כי מדובר בהבדלי ניואנסים , ולא במגמות ברורות שקווים חדים מפרידים ביניהן . אך דקויות אלה ברורות דיין כדי להצביע על עוצמת ההתניה התרבותית שבמסגרתה ובהשראתה פועל הצלם . נראה כאילו הצלמים שנמשכו ובאו

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help