sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא צפורי היתה אחת הערים החשובות בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד . בסוף תקופת בית שני , בעת שחרבה ירושלים והסנהדרין נדדה לגליל , התרחבה צפורי והיתה לעיר ראשה בגליל ומרכז רב חשיבות . תושביה , שהיו מקורבים לשלטון , נהנו מבטחון יחסי . הם היו חשופים פחות לקשיי הזמן והפורענות שידע הישוב בארץ תחת שלטון רומא . צפורי הפנתה עורף ליוסף בן מתתיהו במרד הגדול ולא נטלה חלק גם במרד בר כוכבא . היא השכילה לשמור על עצמאותה , והיתה אבן שואבת למתיישבים יהודים ונוכרים כאחד מהארץ ומחוצה לה . התגוררו בה , בין השאר , יהודים מגופנא שבשומרון , צורים וצידונים מפניקיה ואף יהודים מקפדוקיה . לאחר החורבן היתה צפורי לעיר היהודית הגדולה והחשובה ביותר בארץ ישראל . ראשיתה של צפורי לוטה בערפל . ימי בית ראשון והתקופה הפרסית נרמזו עד כה רק בשברי כלי חרס שהעלו החופרים . צפורי זכתה למעמד בכורה באזורה רק בשלהי המאה השניה או הראשונה לפסה"נ , ותפסה את מקומה של העיר החשובה באזור בימי בית ראשון , חנתון . בדומה לצפורי גם חנתון נמצאת בצומת דרכים חשוב , בלב אזור פורה משופע במים ובעמקים נרחבים שאדמתם משובחת . דברי ימיה של צפורי רצופים במאבקים , ורבים מהשליטים החשובים ששלטו בארץ ישראל הותירו בה חותם : רומאים , ביזאנטים , מוסלמים , צלבנים , ממלוכים , עות'מאנים ולבסוף הבריטים , עד שב 1948 היא שבה לידי היהודים . שמותיה הרבים של צפורי השתנו מעת לעת , בשקפם את התהפוכות שידעה בתולדותיה : צפורי ; צפורין ; ספוריס ; דיוקיסריה ; ספריה ; לה ספורי ; ספוריה ולבסוף צפורי . אישים נודעים בתולדות ארץ ישראל פעלו בצפורי : מהם שהיו תושביה , ואחרים ששהו בה לשעה . רבי יהודה הנשיא , בראשית המאה השלישית , חי ופעל בצפורי בשבע עשרה שנותיו האחרונות וחתם בה את המשנה . כאן נפטר ומכאן הובא לקבורה בבית שערים . בימיו הגיעה צפורי למרום שגשוגה . רבים שחרו לפתחו והעתיקו בגינו את מגוריהם אל צפורי . במאה הרביעית הגיעה הנצרות לצפורי . המקדשים האליליים נהרסו או שהוסבו לכנסיות . המאבק נגד עובדי האלילים , כמו גם נגד היהודים , היה חריף במיוחד בצפורי , בעת שיוסף המומר החל לבנות בה כנסיות . עם זאת , יהודי צפורי המשיכו לקיים את אורח חייהם כמעט באין מפריע , ולצד הכנסיות נבנו בתי כנסת , ואף נחקקה מנורת שבעת קנים שנמצאה ברחוב הראשי של העיר . הקהילה היהודית בצפורי נתקיימה עד למאה השביעית . מאוחר יותר התפתח הכפר הערבי על חורבות העיר , ורבים מבנייני הפאר הוסבו למבני חולין , או שחרבו . יותר מכל הם היו קורבן לשוד אבנים , תופעה שנמשכה גם

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help