sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:178

ולהגיע לפיראוס . כאן עלי לומר שאני מעולם לא האמנתי בקיומן הממשי של האניות הללו , אבל , כמו שתראו , רק הודות לפיקציה של קיומן הצלחנו להזיז את כל העסק . לכן במידה ידועה מותר לחשוב שבסופו של חשבון אכן מילאו את תפקידן . כל הזמן היתה שאלת ההורדה בארץ , הקשה בכל הבעיות שהתעוררו בקשר לעליה . בתחילה היו האנשים יורדים בלילה , בסביבה עזובה , בסיועה של פלוגת הורדה שהיתה מחכה על החוף . כשנהגנו לפעול בשיירות קטנות של כ 100 איש , היתה האניה עצמה מתקרבת לחוף ומורידה את הנוסעים בסירת משוט שהיתה מטיילת הנול ושוב . ספר שלם אפשר לכתוב על הורדות הלילה הללו , אבל לא כאן המקום . כשהתחלנו לפעול בשיירות גדולות יותר שוב אי אפשר היה לקרב את האניה עצמה לחוף והתחילו להוריד את האנשים בקבוצות של כ 200 בבת אחת , לתור סירת מפרש , שהיתה מחכה לאניית הים סמוך לחוף , והיא היתה מתקרבת ומורידה את הנוסעים וחוזרת לאניה ולוקחת עוד 200 עד שירדו כולם . ביום בהיר אחד נתפסה סירת הורדה כזאת בשעת מעשה והובאה לחיפה . השלטונות רצו לגרש אותה . המעפילים התנגדו . הם זרקו את האוכל לים ושפכו את מי השתייה , וכמה מהם קפצו למים . בחיפה אורגנו הפגנות . השלטונות נסוגו , והמעפילים הורדו . מאז התחלנו להשתמש בשיטה חדשה : היינו מקרבים את ספינות ההורדה , שהיו נכנסות ישר לנמל חיפה . היתה זו דרך זולה ( מחירה של סירת הורדה זול למדי , ( ולמעפילים היה הדבר קל יותר ומסוכן פחות . חוץ מזה , גם יכלו לקחת אתם יותר חפצים . במקרה של האניה "נואמי יוליה" נוסתה שיטה חדשה עוד יותר : האניה הגדולה באה לחיפה וביקשה רשיון להוריד את נוסעיה . השלטונות התבלבלו כנראה , והורידו אותם . את רב החובל אסרו והעמידוהו למשפט על הובלת עולים בלתי חוקיים , אבל הוא טען במשפט שהם אינם בלתי חוקיים : הוא הביא אותם לחיפה , והם ביקשו רשיון לרדת . הרשיון ניתן להם , ומה כאן בלתי חוקי ? הוא זוכה במשפט ושוחרר , יחד עם אנייתו . המקרה של "פאריטה , " שעלתה לחוף תל אביב , היה מקרה מיוחד במינו אך לא היתה זו שיטה , כי בדרך זו היינו מעלים את המחירים עוד יותר . ועתה , בשעה שחפשנו אניה בשביל אנשי "ספירולה , " עמדה בפנינו שאלת ההורדה בכל חריפותה . צריכים היינו לאמץ את דמיוננו כדי להמציא את השיטה היותר נוחה . בבוקארשט הסתובב בימים ההם מהנדס צעיר שאת שמו לא אזכיר מסיבות שתהיינה ברורות לקורא . נקרא לו אדון מ . ק .. אדם זה היה פקיד ב"קרן תל חי , " ובתפקיד זה אסף כספים לעזרת העולים הרומנים . נראה שבשעת עבודתו נתקל בהרבה בקורת על אירגון הנסיעות . בכל אופן , כעבור זמן מה בא וטען : "אתם אינכם יודעים לארגן עליה ! תנו לי ואני אארגן . " הוא היה אדם

סוכנות סטימצקי בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help