sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:154

ועובדה ידועה היא שאין אווירון יכול לטוס בלי מנוע , הרי המועצה מסרבת להשתטות בהושטת יד למעשה טירוף ממין כזה . " וכר דחתה מחניים את ההזדמנות לשמש מקום לידתו של כלי הטיסה הראשון מתוצרת הארץ . המשכנו בנדודינו . יצרן עבר לטבריה וחי בפלוגת בית"ר שבמגדל . לאחר מכן העתיק את מושבו לחיפה , ואני לירושלים . בחיפה עלה בחכתנו החבר השלישי של קבוצתנו , הוא שרטט הדאונים המפורסם אמיל פוהורילה , בונה הדאון "וינה , " שבו שבר הטייס היהודי האוסטרי , רוברט קרונפלד , את כל שיאי הדאייה בגרמניה . פוהורילה עלה ארצה יחד עם קבוצת יהודים גרמניים . הם הביאו אתם מספר דאונים שנבנו בגרמניה ושהנאצים הרשו להוציאם לפי תנאי חוזה ההעברה . בתל אביב הצטרפו יהודים אלה למועדון "הגמל הפורח / ' שנוסד ע"י עו"ד שוחט , הראשון שחלם על תעופה עברית . אולם בעיני פוהורילה לא היה ערר רב למועדון דאייה שאינו בונה בעצמו את דאוניו . הוא הצביע על כד שטילטול הדאונים מקצר את ימיהם למספר חדשים , ולכן מועדון שאינו בונה דאונינ * משלו , סופו להתפרק . הוא שיכנע את הנהלת "הגמל המעופף" שתמנה אותו לעבד תכניות לבנין דאונים מתוצרת עברית , בהתחשב בחומר הגלמי שאפשר להשיג במקום , בתנאי האקלים , ובמצב הכספי בארץ . בזמן שנפגשנו עם פוהורילה כבר היה "הגמל הפורח" שמם ועזוב . פוהורילה עצמו - צעיר נמוך , מקסים ועדין - עזב אותם והצטרף לפלוגה שלנו , ומעתה מנתה אפוא הפלוגה שלושה אנשים ; מספר צנוע אמנם , אר מוגדל בחמישים אחוז ! החלטנו לוותר על מה שהצלחנו לבנות עד כה ולהתקין דאון חדש לפי תיכנונו של פוהורילה ובפיקוחו . השגנו מעט כסף וכן בית עזוב במקור חיים , אחד הפרוורים הדרומיים של ירושלים . זה היה מפעל התעופה בארץ ישראל . בינתיים החלו קיבוצי השמאל שבעמקיהירדן להתעניין בתכנית שלנו . בעידודו של יצחק גולדין , המנהל הטכני של תחנת הכוח , נוסדה קבוצת תעופה בשם " השחף . " יו"ר הקבוצה הזאת , בן יעקב , שמת בטרם עת בדצמבר , 1941 היה עד למותו הרוח החיה בכל המאמץ האווירי של ה"הסתדרות . " ( אגב , בחלקי נפל הכבוד לקבל את האישור מס' 1 בעד תשלום דמי חבר במועדון "השחף . ( " יחסים מצוינים היו לנו עם הקבוצה הזאת . לעתים קרובות היו לנו פגישות בנקודות השונות שבעמק הירדן לשם דיון משותף בתכניותנו . פוהורילה התגורר אפילו באחת המושבות שם . אולם דווקא יחסינו עם "הגמל הפורח" נעשו מתוחים באורח מוזר למדי . אני כתבתי למועדון זה על ה"דאון" שאנו בונים . בתשובה שקיבלתי נאמר כי הידיעה על בניית כלי טיסה זה נתקבלה

סוכנות סטימצקי בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help