sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:144

ומהפכני כאחד . כתבתי על כר לאבי ( אז לא היה חשש רב מפני צנזורה , ( וכשלא נעניתי לשביעות רצוני ארזתי את חפצי , נטלתי חופשה ממר רוטנברג ( אף שלא הוגטח לי כי אוכל לחזור לחברת החשמל ) ויצאתי לפאריז כדי להציע לאבי שיטיל עלי את התפקיד המרכזי באירגונה המחודש של התנועה . הגעתי לבירת צרפת אור ל 1 בינואר 1936 וקיבלתי מאבי את החרבון הגדול ביותר בכל ימי חיי : אין זה נכון שהתנועה מתפוררת . על גדעון אפשר לסמוך . אני מזלזל באנשים יקרים וחשובים ומעליל עליהם עלילות . אני מגזים בתיאור סכנת המאורעות . כל נסיעתי אינה מעידה אלא שאינני מסוגל לשבת במקום אחד ולעבוד בשקידה . זוהי בטלנות והיסטריה גם יחד . עד כאן לקט מתוך דברי אבי . הוא אמר עוד הרבה דברים אחרים , אך כולם באותה רוח . הוא אמנם שמע אותי בסבלנות , אך סירב בתכלית להאמין בנכונות דברי . הוא ציוה עלי לחזור מיד לנהריים ולהפסיק להתערב בעניינים שאינם נוגעים לי . באותם הימים הזדמן פנחס רוטנברג לפאריז וסעד פעם בביתנו . נאלצתי לפנות אליו בבקשה שיקבלני בחזרה לעבודה . הוא הסכים , אבל לעג לי וקינטר אותי . לבסוף אמנם התרכך והודה כי גם הוא בנעוריו לא שטות אחת עשה . וכך , ימים ספורים אחרי בואי , ידעתי כי שליחותי נכשלה וכי עלי לחזור בבושת פנים . היה לי כרטיס חזרה באניה שבה הגעתי . חיכיתי להפלגה הבאה וביום ה 23 בינואר יצאתי , כמסופר , בדרכי בחזרה . ההרצאה על מרד הזקנים התקיימה בעיצומו של הוויכוח והריב בינינו , וברור שבטוח הייתי כי ההרצאה בעיקרה מכוונת אלי במישרים . מה יכול להיות התוכן של "מרד הזקנים" חוץ מאשר להעמיד את הצעירים במקומם ? רק כשהתעמקתי בנוסח הכתוב של ההרצאה ראיתי כי לא זה , ובכל אופן לא רק זה , היה התוכן . ואמנם , ההרצאה מתחילה בהכרזה כי אין כיום בעולם שום התנגשות בין אבות ובנים . גם בנוער וגם בקרב הזקנים יש חברים לכל המחנות היריבים . הנוער איננו מחנה אחד ויחיד . המרד שהוא קורא לו אינו מרד נגד הנוער , או נגד הכיוון של הנוער , אלא הוא מרד נגד התקופה . למרד הוא קורא את אלה שיקרה להם דמותה של המאה הי"ט : גאריבאלדי , גלדסטון , לינקולן , מיצקביץ / היינה , הוגו , לאופארדי , ניטשה , איבסן , לאסל , ואפילו קארל מארקס ( כמובן כפי שנראה היה לבני המאה הי '' ט ;( האמונה כי יש לכבד ולרומם את היחיד ; האמונה כי המניע העיקרי לפעולת אנוש אינו הכורח אלא השאיפה לאידיאל , לנוי , למשחק , הערצת החופש המדיני ; בחילה במשמעת , חוץ מאשר בשעה שהיא הכרח להצלת העם בשעת חירום ; שאיפה למדינה "מינימאלית , " לאנארכיה מתונה , וסלידה מוחלטת ממה שקרוי בימינו מדינה טוטאליטארית . אלא היו האידיאלים של התקופה שבה עדיין היו הזקנים צעירים , והוא קרא לזקנים למרוד באופנה המדינית והחברתית הטוטאליטארית של היום , בשם

סוכנות סטימצקי בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help