sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:136

גליונות של "שם , " רובם כבר אחרי צאתו של גורביץ' לאמריקה והאחרונים אפילו במחתרת , בזמן הכיבוש הגרמני . דבר זה דרש , אגב , אומץ לב ומסירות נפש בלתי רגילים מצד הקבוצה הקטנה של תלמידיו , שאותם הניח אחריו בצרפת . בקבוצה זו בלטו במיוחד ז'ורז' בלומברג , ליאון גדליה , וליאון ז'וסואה . מעניין שבכל תקופה ידע גורביץ' להלהיב קבוצה קטנה של תלמידים , אך מעולם לא הצליח לעבור משלב של הסברה והשפעה עקיפה באמצעות אישים בעלי עמדה , לשלב של פעולה מדינית עצמאית ממש . עם זאת , רוב הצלחותיו של הוועד העברי לשיחרור האומה בצרפת , בשנים שלאחר המלחמה , באו כתוצאה ישרה מקשריו האישיים של גורביץ . ' כד למשל , ביחס לעזרה שהצלחנו להושיט לבורחי קניה , שהגיעו לג'יבוטי שבסומאלי הצרפתית . העזרה שניתנה לראשון הבורחים , אליהו לנקין , ואחר כר העברתם של יעקב מרידור ויצחק יזרניצקי ( שמיר , ( על סיפונה של נושאת מטוסים צרפתית דרך תעלת סואץ , היו כולן פרי התערבותו הישרה של גורביץ / שפעל אז מניו יורק . כך גם ראשית הקשרים שקשרו שמואל מרלין ובייחוד ש . אריאל , שהביאו למתנת הנשק של האניה " אלטלנה , " שקיבל האצ"ל מן הממשלה הצרפתית של הימים ההם , בראשותו של מר ז'ורז' בידו . גם המגעים המוצלחים המאוחרים יותר של תנועת החירות בצרפת יסודם ותחילתם בפעולותיו האישיות של גורביץ . ' אולם סטיתי מעיקר סיפורי : הוויכוח עם אבי נמשך עדיין בתקופה הניו יורקית , אך עתה נשתנו הזמנים . הברית עם החוגים הדתיים כבר נתנה כל מה שיכלה לתת : את השתתפותם של מתנדבים דתיים רבים בחוגי המחתרת ; מצד שני , גבר והלך הפער בין הדרישות הדתיות לבין צרכי התקומה העברית הלאומית . מצד אחד היה הצורך להסביר לעולם ( ובמיוחד ליהודים ) מה ההבדל בין יהודי - אזרח אמריקה , אנגליה , ברית המועצות או צרפת - לבין עברי , הרואה עצמו אזרח , רק של המדינה העברית שבדרך . מצד שני , היה הצורך הגובר להבחין באיזור שסביבנו בין העמים השונים השוכנים בו , ובמיוחד בין הערבים לבין העמים המשועבדים להם שאינם ערביים . הצד הראשון בא לידי ביטוי בהחלטת "הוועד העברי לשיחרור האומה" להבדיל הבדלה מוחלטת בשימוש בשני המונחים , "יהודי" ו"עברי . " הצד השני , חקר העמים השכנים ובירור שאיפותיהם לעצמאות , הביא להקמת קבוצות לימוד , שאחרי קום המדינה הפכו מועדונים Levant Club ) בניו יורק , או מועדון "קדם" בחיפה ) אך עדיין לא הניבו תוצאות מוחשיות . בתקופת פעילותו בניו יורק בשנים שלאחר המלחמה גם גיבש גורביץ' תכנית להקמת מכון שמי אפריקאי . מעניין מאד לחשוב מה יכלה להיות תגובתו של אבי על התפתחויות אחרונות אלו , לו היה עדייו בתוכנו . לא לי להעז להביע דעה על כך . רק זאת אגיד : אבי , עם כל היותו משורר והוגה דעות , היה אדם מעשי ; אולי לא מעשי במובן

סוכנות סטימצקי בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help