sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:134

23 . 12 . 1938 עדיה החביב , הריני קורא בהתעניינות עצומה את 10 ההרצאות שלך , ואיני יכול להתאפק מלהעיר מיד מספר הערות . ההערה הראשונה היא נוגעת לעצמי ( אף כי ברור שלא אלי התכוונת ; אלא שהריני תמיד מנצל את האתימולוגיה "ישרה אל . ( " ברור כי בשמות כאלה , הכוללים כינוי אלוהים , ה'יאל" מופיע כמעט תמיד כנושא הפועל ; אבל יש גם מקרים שהוא הנשוא - כדוגמת "שאלתיאל . " אולם במקרה שלפנינו - ישראל - יש כאן מיד פירוש ישר ובהיר : "כי שרית באנשים ואלוהים ותוכל להם . " זאת אומרת : תהיה האטימולוגיה המקורית אשר תהי , המסורת ( וזה חשוב הרבה יותר ) הכירה בשם הזה את הבינוי "שורה עם אלוהים . " הערה שניה : גם אם עם הארץ אנוכי ולא מומחה , חושב אני כי הערכתך ליציאת מצרים נכונה ביסודה : שום תפקיד לא היה לה י העברים ישבו ב"סוריה" לפני כן , ונשארו בה אחרי כן . אלא שמהרצאתך משתמע , ששולל אתה את עצם העובדה של יציאת מצרים : "לא היה ולא נברא , '' מעין תוספת של אותו הסופר ה"גלח" שהכניס את חצוצרת יריחו . אולי אשם בזה הסיכום המקוצר בדו"ח ההרצאה , ובצורה הסופית תתקן זאת ; על כל פנים , לי נדמה כי יש לתקן . ה"מקורות" וכו' אינם ידועים לי . אך בתור איש ספרות וגם קורא , בראשי אערוב שאין סיפורי יוסף ויציאת מצרים יכולים להתפרש כתוספת סתם . אלו הן אגדות על מעשה שהיה , שניכר בהן ריחה של מציאות , ואשר דורלת על דורות טיפחו אותן באהבה ושמרו בקפדנות את פרטיהן . מסתבר שהיתה זאת האגדה המשפחתית המיוחדת של בית או שבט אחד בלבד , אולי דווקא של בית אפרים , אשר יתר השבטים שוללים אותם בכוונה , ועל כן גם אין זכר ליציאת מצרים בתולדותיהן ובדברי מושלי מושליהם : בערך כפי שמר סוקולוב , ב''תולדות הציונות" שלו , אינו מזכיר אף במלה אחת את הגדוד העברי ואמנם , שרשרת מאורעות כזאת אירעה בלי כל ספק ; ואם גם לא הרעישה הרים וגבעות , ואף לא לצאצאי יעקב קרה מה שקרה , ושמותיהם של אחים אלה אינם שייכים לעניו וכר וכר - בכל זאת , היתה משפחה כלשהי שהיו לה איימתי הרפתקאות במצרים , וממצרים עלתה המשפחה הזאת . שלישית : הקורא מקבל את הרושם כאילו בקלות יתר "סיפחת" את צור לממלכת דוד ושלמה , כחלק בברית מדינותיהם . אולי באמת כר היה . גם לי נראה כי משלוח עצי הלבנון להקמת המקדש דומה יותר למם עובד מאשר לגמילת חסדים מצד ידיד ; אך זאת יש להוכיח בספר ביתר הרחבה ובאופן שקול יותר . דבר שהוא המהפכני ביותר בכל דבריך אסור להזכירו בחיפזון , לדלג עליו כעל ענין המובךמאליו . רביעית : זאת עצתי כסופר - אל תתפתה ליצר הנוטה להשפיל את ישראל למען

סוכנות סטימצקי בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help