sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:110

האם מכ ^ ן נובע שהרעיון של אחוזי חופש וצדק המצטרפים יחד למאה אינו נכון ? הרי בכל זאת נכון הוא שהצדק והחופש הם תכונות חברתיות מנוגדות המשלימות זו את זו . אולי נכון יותר יהיה לומר כי בשום חברה לא יעלה סכום אחוזי החופש ואחוזי הצדק על מאה , אם גם בחלקים מסוימים של אותה חברה יכול סכום זה להיות קטן ממאה . אם כן הדבר הרי נכון יהיה לומר כי הדמוקרטיה שואפת לכר שבחברה דמוקרטית יהיה הסכום בדיוק מאה בכל חלקי החברה . אולם , עם כל אהבתי לנוסחאות , עדיין אין הניסוח הנ"ל מקיף את עיקר תכנה של המלה דמוקרטיה . כה למשל , נכלל במלה זו גם רעיון הטכס ושלטון החוק . במשטר דמוקרטי החיים מתנהלים לפי טכסים וחוקים מסוימים ונוקשים . כאן העיקר ולא בעובדה הבולטת לעין שבדמוקרטיה ישק הכל לפי דעת הרוב . אם אמנם רוב הוא ואם אמנם רוצה הוא בדבר מה , אין לו כל צורך בדמוקרטיה כדי להשיג את מבוקשו . הדמוקרטיה האמיתית מתבטאת לפעמים יותר בהתחשבות מסוימת בדעת המיעוט מאשר בציות עיוור לדעת הרוב . בכל אופן הדמוקרטיה מתבטאת במתן האפשרות המלאה למיעוט לנסות להיפר לרוב . מתנגדי הדמוקרטיה מעלים תכופות את הטענה שבדמוקרטיה הרוב , המורכב בהכרח בורים ובערים נקרא להכריע בבעיות שאין לו כל מושג בהן . זה כמובן , נכון . אר אין זה הכל : אם לפנינו בעיה הדורשת הכרעה , איר נכריע ? לפי דעתך , או לפי דעתי ? או אולי ניאבק על כר , או נלך לבוררות של צד שלישי , שנמליד אותו עלינו מלר ? הפתרון הדמוקרטי אומר : ניאבק , אך לפי טכס מסוים . נכון אמנם שרוב המצביעים אין להם דעה משלהם בשאלה הנדונה . אם כן , ננסה להשפיע עליהם , כל אחד מאתנו לטובת הצעתו הוא . איר להשפיע ? בדרכי שיכנוע , כמובן ; אר גם בכל תמרון של השפעה ולחץ , המותר לפי החוק . ואז , בסופו של דבר , תהיה ההכרעה תמונה נאמנה של מידת הכשרון , הדבקות , ההתלהבות וההתמדה של כל אחד מן הצדדים למטרתו הוא . ומתוך תהליך זה אולי יתגלה לאט לאט שההמונים המצביעים אינם כה בורים כפי שנדמה היה בתחילה וכי אוזן קשבת יש להם לקלוט נימוקים ושכל בריא להם לשקול את האפשרויות והסיכונים . הטכס של הדמוקרטיה המתבטא בבחירות ובהצבעות אינו אלא מסגרת של גינוני מלכות לזירת ההתגוששות האמיתית של רעיונות חברתיים ומדיניים , הבאה כתחליף היחיד להתגוששות פיזית . בטכס זה האמין אבי בכל נפשו ושמר עליו לכל דיקדוקיו . אודה כי לא כולנו , תלמידיו , הבינונו את חשיבות הדבר . רבים מאתנו רחשו זילזול ובוז לדיבורים שאין להם סוף בוועידותינו השונות . אולם הוא הקפיד על כך שהוועידות תתקיימנה ושהחלטות תתקבלנה ברוב דעות . זכור לי מקרה שעליו אהב אבי

סוכנות סטימצקי בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help