sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

המובהק הראשון שניתן למרד זה היה בחירת סיסמתה של תנועת ביל"ו , "בית יעקב לכו ונלכה . " סיסמה זו הלא היא חלק מן הפסוק ' "בית יעקב לכו ונלכה באור ה . "' הביל"ויים - רובם מחוגי הנוער הלומד בדרום רוסיה - החליטו לוותר על שתי המלים האחרונות של הפסוק . לא היתה זו החלטה מקרית או סתמית . קדם לה ויכוח נוקב בייחוד עם אנשי חב"ד , כמדומה . סיסמת הביל"ויים משמעות עמוקה לה : מה שנשמר בה יש בו משום הכרזת מרד על הגולה היהודית ותחילת השיבה לציון כשספר ישעיהו ביד ; מה שנמחק ממנה יש בו משום הכרזת מרד על הדת היהודית ותחילת הגאולה העצמית אין פלא אפוא שהתנועה הציו י נית עצמה יסודותיה הונחו בקונגרס הראשון בבאזל , שנפתח בנאומו הגדול של זקן הצירים , ד"ר קרפל ליפא מיאסי . נאום זה , בצד " מדינת היהודים" להרצל , הוא בבחינת מגילת היסוד של הציונות , וזאת גם אם יצליחו מחנכינו להסתיר עוד כמה עשרות שנים את הדבר מעיניהם של תלמידי בתי הספר . נהיר היה לאבות הציונות אפיה האנטי דתי של תנועתם . ואולם לא רק להם נהיר היה הדבר . רבים מגדולי הרבנים הבינו זאת מלכתחילה . בין ראשוני מתנגדיה המאורגנים של הציונות הופיעו אותם רבנים שמנעו את כינוסו של הקונגרס הציוני הראשון במינכן . בעקבותיהם הלכה תנועת אגודת ישראל עד עצם קום המדינה , והמסורת עודה נשמרת בחוגים החרדיים של נטורי'קרתא בירושלים ובבני ברק . היו גם רבים שלא ראו זאת בבירור . בצד אלה שראו בציונות תנועה המבקשת להחליף את הדת היהודית , אשר שמשה כ"תחליף למדינה , " במדינה עצמה , היו כאלה שראו בציונות את הגשמת הרעיון המשיחי סתם ובלי להיכנס לבעיית הניגוד הפנימי חשבו כי הציונות היא מעין המשך לדת . אנשים כאלה הניחו את היסודות לתנועה הציונית הדתית . מעניינת העובדה שציונים דתיים תרמו תרומה חשובה להקמת המדינה , ובאופן אישי ודאי תרמו לא פחות , ואולי אף יותר , מרבים אחרים . אולי שלא מדעת אצלם היתה הזיקה הלאומית חזקה יותר מזיקתם הדתית . יש להעיר כי החוגים הדתיים לא הי 1 היחידים שנגררו על ידי פאטריוטיזם עברי פשוט לתרום להקמת המדינה העברית אגב התעלמות מאמונתם היסודית . דבר דומה קרה , למשל , גם לאנשי תנועות השמאל כגון " השומר הצעיר '' ב , 1948 וזאת למרות האידיאולוגיה של אחוות עמים ופאציפיזם . אחרי כן ניסו אמנם לטשטש את הענין בקראם למלחמה ההיא " מלחמת השיחרור , " אף שהאמת היא כי השיחרור היה לפני כן , כאשר השתחררנו מן האנגלים ומלחמת 1948 היתה מלחמה רגילה של אומה שהיא כבר משוחררת ואויביה מתקיפים אותה . נסיון דומה של טישטוש עשו גם החוגים הדתיים כדי להצדיק את הצטרפותם לציונות . להם היה הדבר יותר קל מפני

סוכנות סטימצקי בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help