sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:104

בהזדמנות אחרת , ב , 1940 כאשר ישבתי במחנה האסירים במזרע , ענשו אותי הסוהרים ובתורת עונש העבירוני לבית הסוהר שהיה במבצר עכו . חברי למאסר במזרע איימו בשביתת רעב , והובטח להם כי אוחזר , אולם אני לא ידעתי על כך . בשבת בבוקר בא פתאום שוטר והודיע לי שמסיעים אותי בחזרה למזרע . אמרתי שאני בשבת מסרב לנסוע ( למחרת , כשלא באו לקחת אותי , שלחתי לשאול מדוע , והשיבו לי שאין השלטונות מסיעים אסירים ביום ראשון . וכשלבסוף החזירו אותי ביום שני , דאגו לכבול אותי בשלשלאות . ( לאחר כמה ימים פגש אותי מר פייק , מפקד המחנה במזרע , ושאל אם דתי אני . התפלאתי , כי לא זכרתי כבר את המקרה , אך הוא רצה שאסביר לו מפני מה לא הייתי מוכן לכר שיסיעוני בשבת , ומאד התקשיתי להסביר לו . ביחסנו לדת שרר בעת ההיא תוהו ובוהו רעיוני , וחושש אני כי תוהו ובוהו זה שורר עדיין בנפש רבים מאתנו . הדבר נובע מן העובדה ההיסטורית הפשוטה שבדברי ימינו מילאה הדת שני תפקידים שונים - שנים ולא אחד . אמנם נעלה מכל ספק שהדת היתה הכלי בו נשתמרה המורשת הלאומית העברית והועברה עד לימינו אלה . זה היה תפקידה ההיסטורי הראשון של הדת היהודית , ואין חולקים על כך . אולם עוד תפקיד מילאה הדת בדברי ימינו : הדת , על מצוותיה ועל םייגי סייגיה , יצרה מסביב ליהודי קיר רוחני בלתי נראה , שמנע ממנו גם כל רצון לפעולה ממשית להחזרת קיומנו הלאומי העצמאי . לא די שלא היה לו הרצון אלא גם לא היה לו צורך בכך , כי בד' אמות של קיומו הדתי מצא היהודי פורקן לשאיפותיו הלאומיות . הדת שימשה תחליף לקיום לאומי עצמאי . לא רק הגיטאות הגדולים פחות או יותר שבהם התקבצו יהודי הגולה מדורי דורות היו תחליף למדינה , אלא שגיטו כזה נוצר בנפשו של כל יהודי ויהודי וסיפק לו הרגשה של חופש ועצמאות . המצרים העתיקים חנטו את גופות יקיריהם וגדוליהם בשכבות של תכריכים ארוכים , וכר הצליחו לשמרם לדורות . בדומה לזה עטפה הדת את נפש עמנו בשכבות של מנהגים ואיסורים והפכה את העברים מאומה חיה לדבר שלא היה לו תקדים בחברה האנושית ו לאותו חנוט פוליטי הקרוי "היהדות העולמית . " הציונות היתה המרד נגד מצב זה . היה זה מרד בהווי הדתי כפי שהתגבש במרוצת הדורות , ומרד זה נבע מתור המורשת הלאומית כפי שנשתמרה בדת . למעשה היה כאן מרד בדת בשם הדת , או לפחות בשם התנ"ר . מעניין מאד לבדוק באיזו מידה היתה התמרדות זו נגד הדת ענין שבהכרה אצל אבות הצינות . נדמה לי שעדיין לא נערר מחקר רציני בשטח זה . אף על פי כן אפשר להביא עובדות לרוב המוכיחות כי רוב יוצרי המחשבה הלאומית העברית המודרנית היו מורדים בדת ביודעים . למותר לציין שכתביהם של אנשים כפינסקר או הרצל היו בעלי אופי חילוני מוחלט . יתר על כן : הביטוי

סוכנות סטימצקי בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help