sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:103

אני יודע שכל אדם כשהוא מזקין הוא נעשה דתי יותר ויותר . יש לכר גם דוגמאות בולטות לנגד עינינו . כר לפחות אומרים הבריות אף שלא הצלחתי עדיין לאבחן את תחילתו של תהליר זה בנפשי . בהחלט לא זה הוא שקרה לאבי . התעניינותו בדת ובדתיים היתה תכליתית ומדינית בלבד . לכל היותר , תור מגע עם אנשים אלה , התחיל להתענין במניעיהם העמוקים . יותר מזה לא היה , ואף אייזיק רמבה יודע זאת . אולי ולאחר שארד אני בשיבה טובה אלי קבר יכבד ידידי רמבה גם אותי במאמר על יחסי לדת , ומאמר זה , שיהיה מבוסס בעיקר על הפרק הנוכחי , יוכיח כי גם אני בערוב ימי התחלתי להאמין אבל הוא יטעה , כמו שטעה לגבי אבי . כיום בכלל קשה להבין אל נכון איר התיחס לדת אותו דור ציוני שהגיע לציונות מתור ההתבוללות ושאליו השתייכו אנשים כהרצל ונורדאו , כאבי וכטרומפלדור . קודם כל ובראש וראשונה היו אלה אתאיסטים במלוא מובן המלה . הם היו אתאיסטים למרות העובדה שבפי רבים מהם , וגם בפי אבי , מורגלים היו משפטים כגון "אלוהים יודע , " "אלוהים יעזור . " אלה היו משפטים שיגרתיים הנהוגים בציבור הרחב ונטולים היו כל משמעות מילולית . "אלוהים יודע היכן שמתי את הספר , " פירושו היה שאני אינני יודע . "אלוהים ימחל לר" פירושו היה : טוב , נשכח את הענין , וכר . גם אני בנעורי השתמשתי בביטויים אלה , עד שמישהו העיר לי על כר מפני שחשב שהנה אני חוזר בתשובה . יחסו של אותו דור אל הדתיים היה היחס הליבראלי של כיבוד דעות הזולת . חופש הפולחן היה אצלם כמעט לדת ופולחן . אולם אין זה כל הסיפור כולו , בראשית ימיה של הציונות היה עירבוב תחומים בין המסורת הדתית לבין החזון הציוני של השיבה לארץ . ושוב ירשה נא לי הקורא להביא כמה דוגמאות מעצמי . פעם , באוקטובר , 1937 ירה ערבי על קבוצת מתפללים שחזרו מתפילת שבת ליד הכותל . המתפללים הלכו בליווי כמה בית"רים מפלוגת הכותל . אחד המתפללים נהרג ואחד מן הבית '' רים - גוטמן רבינוביץ , ' כיום ממנהלי עתוךהערב "מעריב" - נפצע קשה ברגלו . בשבת שלאחר כד לא היה איש ליד הכותל , ובשבת שלאחר מכן לקחתי אקדח ותשעה בית"רים מן הפלוגה לקיים מנין במקום ( אגב , עשרה יצאנו מן הפלוגה ולכותל הגענו רק תשעה . התברר שאחד מאתנו נבהל וחזר לפלוגה . ( כדי לקיים את המנין שלחתי שנים מהבחורים בחזרה מן הכותל , בדה השוק , לרחוב היהודים , ואחרי שהמתנו להם חצי שעה הופיעו בלוויית מר ויינגרטן , יו"ר הקהילה של העיר העתיקה שכעבור שנים הואשם ? ( ללא בסיס מספיק , כמדומה באחריות לכניעת הרובע היהודי ללגיון הערבי במאי . ( 1948 אינני רואה צורר שאסביר מה הניע אותי לעשות מה שעשיתי אז , אולם ודאי לא היה בעניו שום מניע דתי .

סוכנות סטימצקי בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help