sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

ונכנסתי רביעי מתור כאלף מועמדים : עיקר הבחינה היה במתימטיקה . בשירטוט טכני היה אמנם תקר : הדף נדבק אל קרש השרטוט והגשתיו לבוחנים כשחור גדול בדיוק באמצע המכונה , המשורטטת כה יפה . גם בכימיה שכחתי לאזן את החומצה בחומר שאת האנאליזה שלו הייתי צריך לעשות , ולא קיבלתי שום תוצאה . אולם המתמטיקה כאמור , חיפתה על הכל . ביליתי אפוא ארבע שנים רצופות בין כתלי n Lycee על שם לואי הקדוש : מ 1926 עד . 1930 כדאי לציין שבכל התקופה הארוכה הזאת לא נתקלתי אף בשמץ של יחס אנטישמי , או אפילו אנטי נכרי . נחשבתי התלמיד הטוב בכיתה ובשתי הכיתות האחרונות של בית הספר התיכון ייצגתי את כיתתי בתחרות כל ארצית במתימטיקה , שבה יצאתי פעם במקום הרביעי ופעם במקום העשירי . לא רק יחס התלמידים היה טוב אלא גם יחס המורים . מעניין שהיוצא מךהכלל היחיד היה המורה להיסטוריה וגיאוגרפיה , מר איזאק , שלא אהב אותי . פעם שאל אותי מה שטחה של צרפת , ועניתי : חמישה שלישים מזה של איטליה ; אולם את שטחה של איטליה לא זכרתי . שאל אותי מה שטחו של כדור הארץ . אני יודע שהמרחק מהקוטב לקו המשווה הוא עשרת אלפים ק"מ ( זאת היא עצם הגדרת הק"מ , ( ובהתאם לזה התחלתי לחשב את השטח . מר איזאק תפס מה שאני מנסה לעשות ואמר : "לא , אדוני , את אלה לא תחשב כאן . תדע שאתה חי על האדמה ועליך לדעת את שטחה , ואם לא תענה היטב יותר בשיעור הבא ארשום לד בתעודה שאתה תלמיד מצוין במתימטיקה . " במכללה היה מהלך העניינים אחר לגמרי . שם צריך היה לדעת מה חוזק הפלדה ומה דין לחץ האדים ואיזה מיני גלגלי טוברינות יש בעולם . נכנסתי רביעי ויצאתי מס' 186 מתוך 250 תלמידים . בינתיים התחלתי להתעניין בפוליטיקה , ואולי גם בדברים אחרים , ושוב לא יכולתי "לרכוב" על המתימטיקה לבדה . שם , cr en סנטראל כבר נתקלתי באנטישמיות , עומדים היינו כבר בתחילת שנות השלושים . לתיגרת ידיים הגעתי רק פעם אחת , וזאת עם סטודנט רומני . האנטישמיות של הצרפתים , אפילו הנגועים ביותר , עדיין היתה אז לגלגנית לכל היותר . תעלול אנטישמי אחד הוציא אותי מן הכלים במיוחד : בהרצאותיו של הפרופיסור היהודי הדאמארד , מתמטיקאי מפורסם וישיש , היה מישהו מתוך 250 הסטודנטים זורק מטבע ולשמע צילצול נפילתה היה סטודנט אחר לוחש " ז'ואיף , " משמע יבוא היהודי ויאסוף את הפרוטות . אי אפשר היה לגלות מי זרק ומי לחש . הפורפיסור היה נעלב ויוצא את האולם . פעם אמר לי שכן שלי : אינני יודע מדוע היהודים בחדר אינם מגיבים . אמרתי כי אני , למשל , מעולם אינני יודע מי המעורבים בדבר . הוא הציע שבפעם הבאה שיפול מטבע הוא יגיד "ז'ואיף . " הסכמתי . זה היה בשיעורו של הדאמארד ולא עברו שתי דקות ומישהו זרק את המטבע והוא אמר "ז'ואיף . " בלי לחשוב קפצתי עליו ומיעכתי

סוכנות סטימצקי בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help