sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

לתקן את העולם . אם כה ואם כה , בברן לא החזיק מעמד ובסוף אותה שנת 1898 כבר נקצא שמו ברשימה של תלמידי הפקולטה למשפטים ברומא . ברן היתה אפיזודה ; רומא היא אהבת חיים . מה ראה ברומא להתאהב בה ? הקורא , אם מעולם לא היה באיטליה לא יבין זאת אפילו אסביר , ולקורא שמכיר את איטליה אין צורך להסביר : מכיר הוא ארץ שטופת שמש זו , השוכנת על חופי הים שלנו ; עם עליז זה , היודע לשיר מבוקר עד ערב ; שרידי ההיסטוריה העתיקה , הממוזגים בשרידי הודו של הרנסנס האיטלקי . שם , לחופי הטיבר הירוק , תחת השמיים הכחולים של איטליה , הרחק מנ הבוץ הלבן הרוסי והרחק מן הבולשת הצארית , הרגיש הנער את עצמו לראשונה חפשי . חפשי לחלום , חפשי לחיות . טוב לקרוא את סיפוריו מן הימים ההם . אולי המעניין בהם הוא "דיאנה . " לא כאן המקום לספר על תכנו של הסיפור , ואולי מעניין יותר אפיו של המספר . אין זה סיפורו של בחור יהודי . אם לא תדע מראש , לא תוכל להבחין על פי הסיפור לאיזה עם או אומה שייר המחבר . אין זה גם סיפור על יהודי מתבולל , כי הוא לא התבולל : הוא היה ברומא , אהב נערה איטלקיה שזופה , ונסע הלאה . זה סיפור שיכול היה לכתוב צבר של ימינו : אדם שמהותו וזהותו הלאומיים כה ברורות לו עד שאין לו כל צורך להדגישם . נדמה לי שבטחון עצמי זה התחשל אצל אבי דווקא בשנים שבילה באיטליה . אינני יודע אם אי פעם חשב אבי כי רומא זו שאותה הוא אוהב כל כך היא שהביאה בשעתו חורבן על עצמאותנו . בכל אופן , שנאה לא היתה בו - לא רק לאיטליה החדשה , זו של מאציני וגאריבאלדי , שהיו לו מופת והשראה אלא גם לרומי העתיקה . כשמשון , גיבור הרומן שלו , המבקש ללמוד מן הפלשתים , רצה אף הוא ללמוד מן הרומאים . כשלונות העבר היו בעיניו עניינים השייכים לעבר . את רומא העתיקה העריץ , ובמיוחד העריץ את החוק הרומי . אבל גם את תולדות רומא אהב . בחוק הרומי העריץ את ההגיון , שאותו העמיד מול שיטת הפלפול הגלותי המונחת ביסוד המשפט היהודי . אינני יודע מדוע התעניין במיוחד בהיסטוריה של רומא העתיקה . לא הייתי שותף להתעניינות זו , אם גם אחד מזכרונותי המוזרים ביותר הוא איך לימדני יום יום היסטוריה רומית בשנת , 1920 כשהייתי מבקר אצלו במעצרו בכלא עכו ואני אז בן תשע ובטל מלימודים . לימדני , כך אזכור , מתוך ספר כתוב צרפתית . מדוע בעכו לימדני את תולדות רומא לא אדע . אולי חשב כי מרומא העתיקה עלינו ללמוד סדר ומרומא החדשה , שידעה להשתחרר מעול שכנים צפוניים , את אהבת החופש . ב , 1881 שנה אחרי הולדתו , קמה באודיסה עיר מולדתו קבוצה של צעירים עברים , גימנזיסטים וסטודנטים בני טובים , והחליטה לעלות לארץ ישראל . כסיסמה בחרו לעצמם פסוק מישעיהו : "בית יעקב לכו ונלכה באור ה . '" אולם לא את כל הפסוק . הם מחקו את שתי המלים האחרונות שבו . נשארו המלים בית יעקב

סוכנות סטימצקי בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help