sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

אנשים כמו לנין הצעיר וחבריו . הפלא הוא שאבי נשאר שם רק סמסטר אחד ומיד אחריכן עבר דרומה לרומא . מדוע נטש את ברן ? הרי החברה היתה כה מעניינת לנער כמותו . קיוויתי למצוא פשר לדבר בביקור במקום . הגענו לברן ארבעתנו - אביבה אשתי , ילדינו קרני וזאב , ואנוכי . העיר החמודה הזאת נראית כאבן אזמרגד ירוקה ונוצצת . הלכנו לאוניברסיטה הנשקפת מעל גבעה אל העיר . בלי קושי מצאנו את שמו בפנקס של תלמידי המוסד , בסמסטר של קיץ . 1898 הוא עבר לרומא . מדוע ? קרני הציעה סברה כי אולי שיטת הלימודים השוויצרית הנוקשה לא נראתה לו : הרי גם לפני כן כבר סלד ממשטר הלימודים הרוסי , ויש להניח כי לשוייצים יש בעניינים אלה עוד פחות חוש הומור מאשר לרוסים . אפשר . אפשר שדחתה אותו חברת המהפכנים הרוסים . אולם שם , בברן , קיבל את הדחיפה הראשונה לכתיבת הדראמה "נכר , " שנכתבה כעבור זמן לא רב והוצגה בתיאטרון העירוני באודיסה . בדראמה זו בולטת לראשונה שנאתו לחיי הגלות . אמרתי "שנאה , " אך אולי "בוז" היא מלה מתאימה יותר . בוז לנסיונות עקלקלים "לפתור" את הבעיה , הבעיה בהא הידיעה , בעיית היהודים , בעיית חיי הסבל חסרי התוחלת של הגולה . הבוז שלו לגולה ולכל הנסיונות לשפר אותה ולהסתדר עמה . אבל הבוז מלווה בצורה מוזרה בחיבה , הייתי אומר כמעט באהבה לאותם יהודים , המתלבטים בצורה כה אווילית וחסרת שחר . כבר אז אהב אותם , ואולי דווקא לכן בז לשאיפותיהם . ברצוני להיזהר מלעורר רושם שהוא עצמו לא התעניין בבעיות של תיקון העולם . הוא התעניין וחקר , ואף הגיע למסקנות . גישתו לבעיית המעוטים הלאומיים שבארצות השונות , שבאה לביטוי ב"תכנית הלסינגפורס , " חלומו , שבו הקדים רבים אחרים , על מה שקרוי בפינו היום "מדינת סעד , " הפורשת " מזרון חברתי" שתפקידו למנוע נזק רציני מן הנכשלים והמתמוטטים במובן הכלכלי , תכנית "חמשת הממ"ים , " מחקרו על משבר הפרולטריון - כל אלה עדות הם להתעניינותו העמוקה והמתמדת בבעיות של תיקון החברה . אולם היתה לו הרגשה עמוקה כי בטרם תהיה ליהודים זכות להטיף לתיקון העולם עליהם להשיג שוויון לעצמם כעם היושב בארצו ושווה לעמים אחרים . את הגולה שנא . בערוב יומו ניהל את פעולתו בסיסמה : "חסלו את הגולה , או שהיא תחסל אתכם . " עם זאת , הפילוסופיה הכללית שלו היתה אופטימית . הוא אהב לצטט את הרצל : "העולם הוא עולם צודק . " הוא האמין כי כוחות הטוב יתגברו על כוחות הרע . יש דעת קהל ואפשר להסביר , אפשר למצוא סעד ועזרה והבנה . אולם את הגולה יש לחסל . רק אז תיפתח לנו הדרך לעולם הגדול . אמרתי שבברן אולי מצא חומר לחיבורו זה על שאיפותיהם של יהודים שונים

סוכנות סטימצקי בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help