sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

האנטישמי של סטוליפין על "הגזע השפל . " השנים ישבו בשלוה ולגמו תה והתווכחו בחיבה על השאלה גזעו של מי שפל יותר . עצם פתיחתו של הספור , עצם השימוש במלה '' בחיבה" המופיעה בפיסקתו הראשונה קובעים את נעימתו של הפיליטון כולו : ליגלוג קל המכסה על ויכוח מר ועל שימוש בנימוקים קשים ואכזריים כלהב פלדה . תאמרו : שוב כאן '' צורה" ולא " . תוכן . '' אלא שדבר זה שייר לתוכו דווקה . ואיר מתנהל הוויכוח ? המתווכח היהודי קובע במשפטו הראשון שאינו מאמין כלל בקיום גזעים עליונים ונמוכים . זו הכרזה עקרונית נגד הגזענות ( בשנת . ( 1911 הרוסי מתפלא : ומה בענין ה'אתה בחרתנו' היהודי ? כאן ניתנת למחבר הזדמנות להסביר את המקור הגלותי של רעיון זה . לאמיתו של דבר , כל הגזעים שווים . הרוסי חולק על כד . בשני העמודים הראשונים הובררה נעימתו של הוויכוח ועמדתם של שני המתווכחים . ועתה מתחיל ברד של נימוקים . הרוסי גורס למעשה שאם הכל שונאים את היהודים הרי בוודאי יש סיבה לדבר . היהודי משתמש בהזדמנות להשוות את התחלות ההיסטוריה של הרוסים , שקראו לזרים כי יבואו למשול בהם , עם התחלותינו אנו , את האופן בו קיבלו הרוסים את הנצרות לדרר עמידתנו אנו במבחן אש וגרדומים ולסרובנו העקשני להתנצר , וכר וכרי . כאן פשוט אוצר של נימוקים שבהם יכול כל יהודי להשתמש בוויכוחיו עם הרוסים . לבסוף הרוסי אומר : '' אתה שונא רוסים יותר משאני אנטישמי , " והפיסקה האחרונה באה לרכר קצת . תוכן ? יש כאן תוכן אשר משר שנים מילא את ערבי הוויכוחים של הנוער האינטליגנטי , היהודי והרוסי . וכד בכל כתביו : תוכן המודגש על ידי הצורה . אד ענין זה בולט יותר בשירה . גם כאן התוכן קודם לצורה , אם גם לפעמים כורח הצורה בכל זאת מכתיב גוני תוכן מסוימים שלא עלו במחשבה תחילה . זאת ראיתי כמה פעמים . המקרה הבולט ביותר קשור בהמנוךבית"ר . זה היה לערר בשנת תרצ"ב ואני אז סטודנט בפריז . ערב אחד ישבתי בבית הקפה "אקרופול" בשער אורליאן , לא הרחק מביתנו , ושיחקתי שח מט עם בן דודי סרג , ' הוא שפעם כה היטיב לצייר אניות קרב . זאת נהגנו לעשות כמה פעמים בשבוע : שיחקנו ואגב כר שוחחנו על הרעיון של סרג' ( ושל עדיה גורביץ , ( ' שאת הארץ יש לכבוש לא מצד הים ברוח הציונות הרשמית , אלא מדרום ומזרח , כדרכו של משה , ולכן יש להציב יישובים קודם כל באי טירן ובחוף הערבי שבסמוך . בכל אופן , אבי ידע היכן למצוא אותנו . והנה נכנס ואמר : "עכשיו נכתוב יחד את המנון בית"ר . החרוז הקובע יהיה ר , ר , ר " . והוא כתב על הנייר בית"ר , הדר , סקנדר . המלה האחרונה , כך הסביר היא זמנית בלבד . היא באה לפי שעה במקום המלה " סקנדל . " ( בעיבוד האחרון , כידוע , באה כאן המלה "אכזר , " אשר מובנה ותוכנה שונים שינוי ניכר מ"סקנדל . " אחרי הדברים האלה ניגש אבי לבית

סוכנות סטימצקי בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help