sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:45

היה   צורך   ללמד   את   הנושא   ברמה   קצת יותר   מעמיקה :   המדריכות   הבינו   שכאן לא   מלמדים   חיילים   למבחן   בבה"ד   , 1 אלא   מסבירים   ללוחמים   במה   הם עתידים   לפגוש   כשייכנסו   לדרום   לבנון , ועל   כל   שאלה   שמעלים   הלוחמים  ( שיש לה   תשובה   כמובן )  יש   להשיב ,   וזאת משום   שתפקידנו   לתת   להם   את   השירות הטוב   ביותר   לפני   כניסתם   ללחימה . המלחמה   הקלה   מאוד   את   עניין הרלוונטיות   של   שיעורי   התוד"א : הכוחות   שהגיעו   אלינו ,   לבא"פ   אליקים , היו   צמאים   לכל   טיפת   מידע .   החבר'ה ישבו   בשיעורים   שותים   כל   מילה   שיצאה מפינו   על   חיזבאללה   ועל   מה   שמצפה להם   שם   בפנים . הכוחות   שאמנו   סווגו   לשתי   קבוצות   - סדיר   ומילואים .   הסדירניקים   היו   הרבה יותר   ממושמעים .   לרוב ,   המ"מ   או   הסמל ישב   אתם   בשיעור  ( אף   שלא   היה   בכך צורך   משמעתי . ( החשש   הגדול   יותר   היה מהמילואימניקים .   רובם   בוגרי   רצועת הביטחון ,   הם   כבר   לחמו   בחיזבאללה והנה   עכשיו   באה   מדריכה   שעוד   לא סיימה   שנה   בצבא ,   רק   בת   , 19   ומלמדת אותם   חיזבאללה ? בסופו   של   דבר ,   המילואימניקים   דווקא היו   קשובים   יותר   והתעניינו   יותר . החבר'ה   היו   צמאים   לכל   טיפת   מידע בדיוק   כמו   הסדירניקים .   אמנם   הם נלחמו   בדר"ל   ואפשר   ללמוד   הרבה מחוויות   אישיות ,   אבל   דברים   השתנו מאז ,   וכבר   הרבה   זמן   הם   לא   היו   באזור . הרצון   לדעת   הוא   אמנם   פונקציה   חשובה בהצלחת   הדרכת   התוד"א ,   אך   החומר וצורת   ההדרכה   היו   חייבים   להיות   טובים ומעודכנים :   על   המילואיניקים   אי   אפשר לעבוד ,   או   שההדרכה   טובה   או   שלא . במקומות   שבהם   רמת   ההדרכה   הייתה גבוהה ,   הם   חיפשו   ודרשו   הדרכות תוד"א ;   במקומות   שההדרכה   הייתה גרועה   הם   סירבו   לקבל   אותה  ( אחת המדריכות   שצוותה   אליי   בתקופת הלחימה   לימדה   חיילי   מילואים   באותו האופן   שלימדה   בהכנה   לבה"ד   , 1   ולכן בסופו   של   דבר   המפקדים   סירבו   לשמוע את   השיעורים   שלה . ( איך   הופכים   את   שיעורי   התוד"א ללא   משעממים ? קודם   כול   השיעור   חייב   להיות   רלוונטי לקהל   היעד .   דבר   נוסף ,   ההמחשה   -   את רוב   השיעור   חובה   ללמד   בהצגת   תמונות רלוונטיות   בלבד   ולרוב   גם   עדכניות ( אפשר   להציג   ממצאים   מאירועי   עבר שאפשר   ללמוד   מהם . (   החומר   ה"כתוב" צריך   להיות   בתוך   הראש   של   המדריך , יש   לזכור   תמיד "   : מלל  (  כשל  ( למדריך ) (  סבל  ( לחניך . " (   רוב   ההדרכות   היו בשטח ,   ולכן   הדפסנו   את   המצגת הרשמית   שלנו   ואת   התדפיסים   חילקנו ליחידות   המתאמנות   בשטח   כדי   שיוכלו להסתכל   בתמונות   ממחישות . עדכניות   והתעדכנות   -   הקפדנו   לשנות את   תוכן   השיעור   בכל   כמה   ימים ,   לפי התפתחות   הלחימה  ( לקחי   ההיתקלות במרון   א-רס ,   קרבות   בבינת   ג'בל . ( הקפדנו   תמיד   להיות   מעודכנים   ולהביא לשיעור   את   התחקירים   הכי   חדשים ואת   התובנות   הכי   רלוונטיות   לאותה שעה . גם   כלי   התקשורת   התגלו   כמקור   אמין וחשוב   מאוד :   מלבד   העובדה   ששאבנו מהם   מידע   רב ,   היינו   חייבים   להתעדכן במה   שנאמר   בהם .   באחד   השיעורים לחיילי   המילואים ,   שניים-שלושה   חבר'ה שהיו   צמודים   לחדשות  ( אינטרנט , טלוויזיה ,   פלאפון )  התקילו   את   המדריכה בנושאים   שהיא   לא   הייתה   מעודכנת בהם .   אחרי   השיעור   הזה   פתחנו   בנוהל צפייה   בחדשות   כל   שעה .   לפעמים כשהשיעור   היה   בכיתה   היינו   מפעילים את   הטלוויזיה   וצופים   עם   הכיתה   יחד בעדכון   החדשות ,   דבר   שהכניס   את החיילים   לעניינים   מהר   מאוד . שיתוף   פעולה   עם   גורמים   שאינם מודיעיניים   עזר   לנו   גם   כן .   מפגש   עם קצינים   בכירים   שהגיעו   מהלחימה לבא"פ   ושיתוף   פעולה   עם   מחלקת   תו"ל במז"י   סייעו   לנו   מאוד   בהעלאת   רמת השיעורים   והרלוונטיות   לחיילים . פרסומי   העדכונים   ולקחי   הלחימה   לפי שעה   עזרו   בלימוד   התובנות   ודרכי ההתמודדות   עם   איומי   החיזבאללה . נזהרנו   מאוד   שלא   להאדיר   את   האויב כדי   שלא   לגרום   לחיילים   להבין שהחיזבאללה   בלתי   מנוצח .   החדשות הכניסו   בחיילים   פחד   ממה   שהם   הולכים לפגוש .   על   כן   הגדרנו   לעצמנו   שאיננו באים   להפחיד ,   להפך   -   להשרות   בהם ביטחון   עצמי   וזאת   לאחר   שהם   מכירים את   האויב   טוב   יותר .   כיצד   עשינו   זאת ? לצד   כל   איום   של   החיזבאללה   פירטנו את   דרכי   ההתמודדות   עמו ,   או   שהעלנו תובנות   מהלחימה   עצמה .   הדגשנו   את יתרונותינו   על   פני   החיזבאללה   ואת מטרות   הלחימה   שלנו ,   והחבר'ה   יצאו מהשיעור   אופטימיים . כאן   לדעתי   תרומתנו   הגדולה :   הכנו   את הכוחות   ללחימה   והפכנו   את   נחיתתם בשדה   הקרב ,   שאינם   מכירים ,   לרכה ככל   האפשר . תפקידנו   לתת   להם   את השירות   הטוב   ביותר לפני   כניסתם   ללחימה שלל   מהפעיליות   האחרונות   בלבנון   -   מרכז   תצפית   עריכה   והקלטה . המקלטים   שנמצאו   מכוונים   על   תדרי   רשתות   הקשר   של   צה"ל

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help