sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:40

מזווית   אישית נחוצה   תשובה   ישראלית   ללוחמה                הפסיכולוגית   של   נצראללה ניר   צורף בשש   השנים   האחרונות ,   מאז   נסוג   צה"ל מלבנון  ( מאי   , ( 2000   ניהל   חסן   נצראללה מסע   הסברה   ולוחמה   פסיכולוגית מאומץ   מול   ישראל . בלוחמה   זו   צה"ל   זוכה   להשפלה   ולביזוי ומוצג   כ'נמר   מנייר'   שחייליו   הפחדנים הובסו   בידי   קומץ   לוחמים   של חיזבאללה ,   שהצליחו   לעשות   את   מה שלא   הצליחו   לעשות   כל   צבאות   ערב יחד . נצראללה   מוצג   כגיבור   שהצליח   להשפיל את   צה"ל   ולנפץ   את   האגדה   על   עוצמתו כצבא   בלתי   מנוצח . תדמית   זו   הלכה   וחלחלה   עמוק   בתודעת העם   הלבנוני   ובתודעת   הציבור   בעולם הערבי-מוסלמי ,   ונצראללה   נהפך   לגיבור האומה   הערבית   והאסלאמית . הוכח   לדעתי ,   שההסברה   והלוחמה הפסיכולוגית   של   נצראללה   היא   חלק חשוב   וחיוני   בסכסוך   הישראלי-ערבי והפלסטיני ,   הן   במלחמה   והן   בתחום המדיני ,   בייחוד   בעידן   התקשורת והטלוויזיה   הלוויינית ,   שמלווה   את המלחמה   בשידור   ישיר   ומגיעה   לכל סלון   ובית . מנגנון   הסברה   ולוחמה   פסיכולוגית   יעיל מעניק   יתרון   לא   מבוטל   הן   בשדה המערכה   והן   ליד   שולחן   המו"מ .   למרבה הצער ,   ידו   של   העולם   הערבי   בתחום זה   על   העליונה . לוחמה   פסיכולוגית   היא   מלחמת   מוחות . בכוחה   להפוך   מצב   של   שוויון   בשדה הקרב   או   אפילו   כישלון   בקרב ,   לניצחון במלחמה .   בכוחה   להטות   את   הכף   בדעת הקהל   לכאן   או   לכאן . לצערי   לא   הצלחנו   להבין   את   השימוש המושכל   והחכם   שעשה   נצראללה בתחום   ההסברה   והלוחמה   הפסיכולוגית כדי   להקהות   את   חושינו   ובד   בבד   כדי לבנות   את   כוחו . בנסיבות   אלה ,   יש   צורך   לבנות   בישראל מנגנון   הסברה   ולוחמה   פסיכולוגית משומן   ויעיל ,   שיפעל   כל   ימות   השנה הן   לצורכי   שלום   והן   בעת   מלחמה . בשום   אופן   אסור   להשאיר   את   הבמה לערבים   בלבד . אמ"ן   כמעריך   לאומי   יכול   לדעתי   לתרום תרומה   משמעותית   וייחודית   למערך ההסברה   הלאומית .   ביכולתו   לנווט ולגבש   לוחמה   פסיכולוגית   גם   לשדה המערכה   וגם   במישור   המדיני-דיפלומטי , באמצעות   שימוש   מושכל   בחומר   הרב , המגוון   והאיכותי  ( מלל   וחוזי )  שמספקים בשפע   כלי   התקשורת   הערביים . ראוי   שהדבר   ייעשה   כמובן   בתיאום ובשיתוף   פעולה   הדוק   עם   הגופים העוסקים   בהסברה   ובלוחמה   פסיכולוגית ( מל"ת $ מודיעין   לתודעה ,   דובר   צה"ל , משרד   החוץ . ( לצורך   זה   יש   להכשיר   באופן   שיטתי ומסודר   אנשי   מקצוע   להסברה   וללוחמה פסיכולוגית ,   על   ידי   פיתוח   תורת   לימוד , קורסים   והשתלמויות ,   הכנת   ספרות הדרכה   מקצועית   וסרטי   לוחמה פסיכולוגית  ( בהתבסס   על   הלוחמה הפסיכולוגית   שנעשתה   במלחמות   לאורך ההיסטוריה   בעולם ,   בעיקר   במלחמת העולם   השנייה   והלוחמה   הפסיכולוגית הערבית   מול   ישראל . ( הצלחתה   של   הסברה   ולוחמה פסיכולוגית   מותנית   במידת   התחכום ובמידת   ההכרה   וההבנה   של   המנטליות , התרבות ,   הדת ,   הספרות   וההיסטוריה הערבית ,   השליטה   בשפה   הערבית , השימוש   בפתגמים   ובציטוט   פסוקי קוראן   וחדית'ים   רלוונטיים   על-פי הצורך . עם   זאת ,   יש   לנהוג   זהירות   ורגישות בשני   ערכי   יסוד   בסיסיים   במנטליות ובתרבות   הערבית-מוסלמית :   הרגישות הרבה   לכבוד ,   לדת   ולנביא  ( כבוד   לאדם , כבוד   המשפחה ,   כבוד   הדת   וכבוד המנהיג . (   פגיעה   בכבוד   ובעיקר   בקודש הקודשים   של   הדת   היא   בלתי   נסלחת ומדרבנת   לנקם  ( ראינו   זאת   בתגובה הסוערת   והמתלהמת   של   הרחוב המוסלמי   בפרשת   הקריקטורות   שפגעו בנביא   מחמד ,   שהתפרסמו   לראשונה בעיתון   בדנמרק . ( יש   מקום   לנצל   את   מלחמת   לבנון   ואת תוצאותיה   כמנוף   לקידום   תהליכים מדיניים   ולשינוי   המציאות   האזורית , באמצעות   הסברה   שתתמקד   בנקודות האלה : א .   גיבוש   תכנית   עבודה   שתאפשר   להדוף בלי   פשרות   את   התעמולה   האנטישמית ושנאת   ישראל . ב .   יש   לנהל   הסברה   ותעמולת-נגד לתעמולה   הערבית   המאשימה   באופן מסורתי   את   ישראל   והציונות   בכל   צרות הערבים   ובתחלואי   החברה   והמשטרים . להדגיש   שישראל   אינה   אשמה   וכי האחראים   והאשמים   הם   הערבים עצמם ,   משום   חינוך   לקוי ,   חינוך   דתי אובססיבי   לשנאת   האחר  ( הזרים , ( מנטליות   שמרנית ,   היעדר   חופש ביטוי   ואי-כיבוד   זכויות   האדם ,   קיצוניות דתית . ג .   יש   לפנות   לדעת   הקהל הערבית-מוסלמית   ובעיקר   לקולות הפרגמטיים   בעולם   הערבי-מוסלמי , מתוך   מטרה   לעודד   דיאלוג   ושיתוף פעולה   בין   תרבויות   ובין   ישראל   לעולם הערבי ,   למימוש   יציבות   ושלום אזורי ,   לבנייה   ולשגשוג   כלכלי   לכל   עמי האזור . ד .   חשוב   לפנות   למדינות   ולחוגים השפויים   והפרגמטיים   בעולם הערבי-מוסלמי  ( ויש   כאלה , (   שחשים מאוימים   מסכנת   הטרור   האסלאמי השיעי   והאח ר   בניצוחה   של   איראן . יש   להבליט   את   חלקן   ומעורבותן   של איראן   וסוריה   במלחמה   בלבנון ( אידאולוגיה   דתית-אסלאמית   קיצונית , שיגור   אמל"ח   ותמיכה   מדינית . ( ה .   יש   מקום   לנהל   מסע   הסברה   ולוחמה פסיכולוגית   מול   דעת   הקהל   במערב , ובהן   יודגש   שישראל   נלחמה   למעשה את   מלחמתו   של   העולם   החופשי   בטרור האסלאמי   הקיצוני   המאיים   על   שלום העולם . בתודעת   הציבור   בעולם הערבי-מוסלמי ,   נצראללה נהפך   לגיבור   האומה   הערבית והאסלאמית קריקטורה   מ"אל-קודס : " מיקרופון   בצורת   רימון

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help