sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

  תמונת   מודיעין   רחבה :   היכרות   רחבה   עם   תמונת   המודיעין השלמה   ולא   היכרות   צרה   עם   זירה   מחקרית   או   תחום מחקרי   מסוים   בלבד  ( להבדיל   משלב   ההתמחות   שבו   חייבים להתמקד   ולהעמיק   בתחום   ספציפי , (   כחלק   מגיבוש   יכולות של   מחקר   מערכתי   ויכולת   לקשר   בין   אירועים   ומצבים שונים   בזירות   ובתחומים   שונים . הכשרת   עומק : לאחר   ההכשרה   הבסיסית   המלאה   יש   להכשיר   כל   קצין להתמחות   בתחום   שבו   הוא   ימלא   את   תפקידו   הראשון . זאת ,   לא   רק   על   מנת   שיבצע   את   התפקיד   כראוי ,   אלא   גם כחלק   מחינוך   להתעמקות   ולמקצוענות   בפרטים   הקטנים ביותר ,   בלי   לגרוע   מרוחב   היריעה   ומהראייה   המערכתית שיש   לשמרן   באופן   תדיר . הכשרה   ערכית : פיתוח   תכונות   וערכים העומדים   בבסיס   היכולת לחקור   כראוי ,   כמוזכר   בערכים הנדרשים   לחוקר . הכשרות   המשך : ההכשרה   איננה   מסתיימת לעולם .   על   מנת   לבנות   הנהגה מחקרית   משכמה   ומעלה   יש להמשיך   להכשיר   לאורך   שנים הן   בלימודים   אקדמיים ,   הן בהשתלמויות   והן   בשיתוף פעולה   עם   האקדמיה   או מוסדות   מחקר   אחרים . תפקידי   עומק   לצד   מעבר   רוחבי : יש   לפתח   את   החוקרים   בניסיון נצבר   המקפיד   על   שני   הגיונות : עומק   מקצועי   הנבנה   בתפקידי מחקר   ארוכים ,   ורוחב   היריעה וראייה   מערכתית   הנבנים   עם המעבר   לתפקידים   במערכים אחרים   או   בזירות / תחומים אחרים .   לדוגמה :   רצף   תפקידים מקצין   זוטר   לראש   ענף   באותה זירת   מחקר   הוא   כמעט   מתכון לאסון   מחקרי ,   ואילו   תפקידים ארוכים   של   קצין   מחקר   זוטר בזירה   אחת ,   מעבר   לקצין   מחקר בזירה   ובתחום   אחר ,   ואחר   כך גם   במערך   אחר   -   בונים אפשרות   לייצר   ראש   ענף משכמו   ומעלה . היכן   אנו   עומדים   היום ? כפי   שהזכרנו ,   אחת   העוצמות של   צה"ל   היא   היותו   ארגון גם   כוח   אדם   מעולה   ברמה   הגבוהה   ביותר .   אמ"ן   הוא   הזוכה המרכזי   בכוח   אדם   מעולה   זה ,   אך   אליה   וקוץ   בה :   כוח   אדם המגויס   לצבא   מגיע   בגיל   צעיר ,   ללא   ניסיון   חיים   וללא   ידע והכשרה   אקדמיים .   חלק   הארי   מקציני   המודיעין   והחוקרים במערכים   השונים   צומחים   מאוכלוסייה   מעולה   זו ,   אך הכשרתם   קצרה ,   בת   כמה   חודשים ,   בקורסים   שאינם אקדמיים .   צמיחתם   במעלה   הדרגות   היא   כמעט   בלי   הכשרות מודיעיניות   מתודולוגיות   של   ממש  ( להוציא   קורס   קמ"נים ודומיו , (   ובדרך   כלל   חד-ממדית   מאוד   מבחינת   התפקידים עד   שלב   מאוחר .   גם   ההכשרות   האקדמיות   שמקבלים   קצינים אלה   במעלה   הדרך ,   החשובות   כשלעצמן   להתפתחותם ,   אינן בנויות   מבחינה   מתודולוגית   על-פי   המתואר   למעלה .   מלבדם , יש   אוכלוסייה   קטנה   של   עתודאים   במקצועות   כמו   המזרח התיכון   הנכנסים   למערכת ,   גם   הם   ללא   בסיס   של   ממש בתחום   המודיעיני   והאקדמי   כמתואר   לעיל . לא   נסיים   בלי   שנזכיר   את   תכנית   חבצלות   שהקים   לאחרונה אמ"ן .   זו   תכנית   צבאית-אקדמית   להכשרת   ליבת   קצונת המודיעין   של   אמ"ן ,   הן   לחטיבת   המחקר   כלקוח   מרכזי ,   והן למערכים   האחרים   הנדרשים   לניתוח   ולמחקר .   במסגרת התכנית   לומדים   החניכים   לתואר   ראשון   כפול   -   במזרח התיכון   ובמקצוע   אנליטי   כמו   מתמטיקה   או   מחשבים ,   וכן מקבלים   הכשרה   עמוקה   בתחומי   המודיעין   -   אקדמית ומעשית   כאחד .   תכנית   זו   היא   סנונית   ראשונה   בכיוון   שעל אמ"ן   לאמץ   בהכשרות   כוח   האדם   שלו   ובדרישתו   מהקצונה : אקדמיזציה   של   כלל   הקצונה   החוקרת   בכלל   המערכים ,   רוחב יריעה   אקדמי ,   הכשרה   עמוקה   בכל   מקצועות   המודיעין , ובמיוחד   היתוך   של   תחומי   האיסוף   והמחקר   לכדי הכשרה   אחת .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help